בעקבות החקירה האגרסיבית: מח"ש תפצה את המתלוננות נגד ניסו שחם

שתיים מהשוטרות שהעידו בתיק נגד הקצין שהורשע בעבירות של הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים יפוצו ע"י המחלקה לחקירות שוטרים ב-280 אלף שקלים, לאחר שהחוקרים נקטו נגדן בקו חקירה חודרני ומזלזל - שכלל איומים לפיטורים והעמדה לדין

ניסו שחם
ניסו שחם | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בית המשפט המחוזי פסק היום (חמישי) כי מח"ש תשלם פיצויים בגובה 280 אלף שקלים לשתי שוטרות שהעידו בפרשת ניסו שחם, וזאת בעקבות החקירה האגרסיבית שניהלו נגדן חוקרי היחידה. יחד עם זאת, בית המשפט דחה את מרבית טענות התובעות. האחראי על החקירה בזמנו היה משה סעדה, היום חבר כנסת מטעם הליכוד, שעמד בראש מח"ש בתקופה בה התחוללה הפרשה.

מפסק הדין עולה כי שתי השוטרות קיימו יחסי מין עם שחם בהסכמה, וכי הבהירו זאת היטב לשוטרים שחקרו אותן. למרות זאת, התובעות טענו כי חוקרי מח"ש נקטו נגדן בקו חקירה חודרני ומזלזל שכלל איומים לפיטורים והעמדה לדין, וזאת כאשר לא היה כל צורך לחקור אותן. לדברי השופטת בלהה טולקובסקי, החקירה כללה "שאלות בוטות ומשפילות, לרבות ירידה לפרטי פרטים ותיאורים פלסטיים של המעשים המיניים".

עוד היא הוסיפה: "התנהלותם של החוקרים מהווה סטייה מסטנדרט הזהירות הסביר שמצופה מרשויות החקירה, עליהן הייתה מוטלת החובה להגן על זכויותיהן של התובעות שנחקרו כעדות מפני פגיעה לא מידתית בכבודן ובפרטיותן".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הפרקליטות תלמד את פסק הדין, שהתקבל הבוקר, ותקבל בהמשך את החלטתה".

ניסו שחם בדיון בבית המשפט העליון על שחרורו המוקדם ממאסר
ניסו שחם בדיון בבית המשפט העליון על שחרורו המוקדם ממאסר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי באפריל 2018 הורשע ניצב ניסו שחם בעבירה של מעשה מגונה, לאחר שנישק שוטרת במהלך שהות משותפת ברכב. לצד ההרשעה, השופט ביקר בחריפות את ההתנהלות של המחלקה לחקירות שוטרים בתיק. שחם זוכה משאר העבירות בהם הואשם -  אך הפרקליטות ערערה, וכעבור כשנה וחצי הפך בית המשפט המחוזי בתל אביב את ההחלטה והרשיע אותו גם בעבירות של הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים בשמונה שוטרות.

על פי כתב האישום, שחם נהג לקיים יחסי מין עם שוטרות שהיו תחת פיקודו. המחלקה לחקירות שוטרים טענה כי שחם ניהל קשרים עם שוטרות זוטרות בכל תפקיד אותו מילא במשטרה. לעתים המפגשים המיניים התקיימו ברכב, לעתים במשרדו או בתחנות משטרה, ואפילו בבית אמו.

במהלך המשפט הודה שחם בקיום יחסי מין עם שוטרות שהיו תחת פיקודו, אך טען שהמעשים נעשו בהסכמה ולא השפיעו על החלטותיו. הפרשה התפוצצה לראשונה לפני שש שנים. באוגוסט 2012 התפטר שחם מתפקידו כמפקד מחוז ירושלים, באוקטובר 2013 פוטר סופית מהמשטרה.