המפכ"ל הורה לניצבי המשטרה: לא לדבר ישירות עם השר בן גביר

שבתאי שוחח עם הניצבים בישיבה מיחדת וביקש מהם שלא ידברו עם השר בן גביר ללא ידיעתו. שבתאי הוסיף כי הוא "לא רוצה להיות מופתע בתקשורת". בפתח הישיבה התנצל על ההתנהלות באירוע הדחת ניצב עמי אשד

המפכ"ל קובי שבתאי
המפכ"ל קובי שבתאי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי קיים היום (שני) ישיבה עם ניצבי המשטרה וביקש מהם שלא יקיימו שיחות עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ללא ידיעתו מעתה והלאה. הוא ביקש שכל קשר עם השר יעבור דרכו והסביר כי הוא "לא רוצה להיות מופתע בתקשורת".

את הישיבה פתח שבתאי בהתנצלות על התנהלותו באירוע הדחת ניצב עמי אשד מתפקידו. לאחר מכן ביקש מהניצבים שיעבירו דרכו כל קשר עם השר ושלא ישוחחו עם בן גביר ללא ידיעתו, כפי שככל הנראה קרה בעבר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במוצאי השבת התנצל המפכ"ל בהצהרה מיוחדת והתייחס להדחת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד: "טעיתי בשיקול הדעת". זאת, לאחר הסערה סביב הדחתו של אשד ביום חמישי האחרון, עליה הודיעו במפתיע במשטרה. השר בן גביר הדיח את אשד מתפקידו - והודיע כי הוא ימונה לראש אגף ההדרכה.

"במשך עשרה שבועות עומדים מפקדי ושוטרי המשטרה ושומרים בגופם על חופש הדמוקרטיה. לצד חופש המחאה שמרנו על הסדר הציבורי בכל הארץ עם אתגרים יומיומיים ברמה האישית והארגונית. יש מדיניות שר ואנחנו מיישמים אותה תוך הפעלת שיקול דעת בשטח".

ניצב עמי (עמיחי) אשד
מפקד מחוז ת''א במשטרה, ניצב עמי אשד בהפגנה ברחוב קפלן. 12 במרץ | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

"לגבי אשד, סבב מינויים רחב היה אמור להיערך תוך זמן קצר. אשד הוא קצין מנוסה והסבב היה מתכונן לאחר הרמדאן, טעיתי בשיקול הדעת. מקבל את החלטת היועמ"שית לגבי ההקפאה. שנינו נמשיך להתנהל במקצועיות כפי שנהגנו עד היום ואני מתחייב כי אשמור על הזכות להפגין כל עוד זה בגבולות החוק ולא אכנע ללחצים פוליטיים".

המפכ"ל הוסיף, בתגובה לקריאות להתפטרותו כי "בנימה אישית, כל חיי הייתי לוחם ומפקד ערכי. לא נטשתי קרב, ולאחר חשיבה אין בכוונתי לעשות כך גם כעת. אני נשאר על המשמרת ומתחייב לעשות את המיטב למען ישראל ואזרחיה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן. תל אביב, 11 במרץ
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן | צילום: רויטרס

ההדחה הגיעה לאחר שהשר בן גביר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית אך טען כי אין קשר בין הדברים. יצוין כי לפני ההדחה, השר התכוון לזמן את מפקד מחוז תל אביב מפקד מחוז מרכז וראש אגף התנועה לשיחה הבהרה,  או נזיפה, והודיע על כך למפכ"ל. אחרי שסיכם עמו על הדחתו של אשד - הוא ביטל את השיחות.

המפכ"ל שבתאי התייחס ביום שישי להחלטה להדיח את את אשד, והחליט להקפיא את המהלך. שבתאי אמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד".