נתניהו לבג"ץ: "אין מקום להתערבות בית המשפט בחקיקת יסוד"

שעות לאחר שהיועמ"שית הודיעה לרה"מ כי היא לא תגן על מינוי דרעי לשר, בדיון שייערך ביום חמישי הקרוב בבג"ץ - נתניהו החזיר את תשובתו לבג"ץ בנושא: "אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינויו של אריה דרעי לשר"

זמן צפייה: 04:56

שעות לאחר שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה הודיעה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא תגן על מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בדיון שייערך ביום חמישי הקרוב בבג"ץ, נתניהו החזיר את תשובתו לבג"ץ בנושא. "אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט בחקיקת היסוד של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת", נמסר מטעם עורכי דינו של נתניהו. "אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינויו של אריה דרעי לשר", הוסיפו.

"הסמכות העליונה לכינון חקיקת היסוד ניתנה לכנסת בתור הרשות המכוננת. עם כל הכבוד הראוי, בית המשפט נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד", טענו. "ברור לכל כי התיקונים החוקתיים לחוקי היסוד עומדים בקנה אחד עם עקרונות היסוד החוקתיים של מדינת ישראל, ואף מטעם זה אין כל עילה להתערבותו החריגה של בית המשפט". עוד נכתב בתשובת עורכי דינו של נתניהו לבג"ץ כי "אין מקום להתערב בהחלטת חברי הכנסת להביע אמון בממשלה ובהרכב השרים שלה, או להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו הרחב של ראש הממשלה בדבר מינויו של חה"כ דרעי כחבר בממשלה ה-37".

גם שר הפנים והבריאות אריה דרעי החזיר את תשובתו לבג"ץ, טרם הדיון בבית המשפט על האפשרות שימונה לשר. "אי מינוי שלי פירושו סיכול רצון הבוחר. גם אם הייתי פונה ליו"ר ועדת הבחירות הוא היה קובע שלא היה קלון במעשיי. מעולם לא התחייבתי לפרוש לצמיתות מהחיים הפוליטיים. מדובר בספין של העותרים ובאי הבנה של נשיא בית משפט השלום בירושלים", טענו עורכי דינו של יו"ר ש"ס.

אריה דרעי
"אי מינוי שלי פירושו סיכול רצון הבוחר". יו''ר ש''ס אריה דרעי | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

כאמור, מוקדם יותר היום, פרסמנו כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לרה"מ נתניהו כי היא לא תגן על מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בדיון שייערך ביום חמישי הקרוב בבג"ץ, ואישרה לו ייצוג נפרד. היועצת הבהירה לנתניהו שתגן על תיקון החוק, אבל לא תגן על מינוי דרעי בגלל עילת הסבירות. כמו כן, בהמשך לבקשתה של בהרב-מיארה, בג"ץ הסכים לדחות את קבלת עמדתה עד מחר בשעה 13:00.

במצב כזה מי שייצג את ראש הממשלה מטבע הדברים יהיה מיכאל ראבילו, מקורבו ועורך דינו שייצג אותו בעתירת ה-11-0, שנגעה לעצם הזכות שלו להרכיב ממשלה. את דרעי ייצג בעתירה נבות תל-צור, שייצג אותו בעבר אותו בהליכים הפליליים, וגם לו ניסיון בהליכים חוקתיים.

בתוך כך, היום כבר הייתה בהרב-מיארה אמורה להגיש את תגובתה לעתירה נגד מינוי דרעי, אך היא ביקשה לדחות את הגשת תגובתה למחר ב-17:00, ואף הציעה לדחות בכמה שעות את הדיון בבג"ץ שנקבע ליום חמישי.

דיון בג"ץ הוא כמובן דרמטי, לא רק בדבר מקומו של דרעי בממשלה כשר הפנים והבריאות, אלא כיוון שאם מינויו של דרעי יפסל ויחייב את נתניהו לפטר את דרעי מהממשלה - המשמעות תהיה תחילת המערכה של הממשלה נגד מערכת המשפט ורצף החקיקה, בהם גם ביטול עילת הסבירות ופסקת ההתגברות.