הוועדה לא כונסה - הלחץ על בתיהמ"ש עולה: דו"ח התלונות על השופטים

מהנתונים שפרסמה נציבות תלונות הציבור עולה כי 880 תלונות הוגשו נגד שופטים ודיינים במהלך שנת 2022, מהן כ-50 נמצאו מוצדקות. לפי הדו"ח, התלונות הוגשו ברובן בגין התארכות הליכים, התנהגות לא ראויה וניהול משפט לקוי, והן מסמנות מחסור בכוח אדם ולחץ בלתי פוסק - בעקבות העובדה שהוועדה למינוי שופטים לא כונסה מזה יותר משנה. "חסרים עשרות שופטים"

בית המשפט המחוזי בנצרת
בית המשפט המחוזי בנצרת | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

880 תלונות הוגשו על שופטים ודיניים במהלך שנת 2022, מתוכן כ-50 תלונות נמצאו מוצדקות, ו-40 נוספות הסתיימו בהערה לשופט או לדיין, כך עולה מהדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על שופטים שפורסם היום (שלישי). הנציב אורי שהם ציין בדו"ח כי השנה החולפת התאפיינה בעומס כבד על מערכת בתי המשפט, אשר נובע ממחסור של עשרות שופטים, שלא מונו באז כינוסה האחרון של הוועדה לבחירת שופטים בחודש אפריל אשתקד. הדו"ח הוגש על ידי הנציב לשר המשפטים יריב לוין, ולנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

מהדו"ח עולה כי 46% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התמשכות הליכים ועל עיכוב במתן החלטות ופסקי דין (לעומת 28% בלבד בדו"ח הקודם). מדובר בעלייה משמעותית לעומת הדו"ח הקודם. בנוסף, 22% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התנהגות בלתי ראויה של שופט (לעומת 32% בדו"ח הקודם), 22% מהן הוגשו בגין על לקויים בניהול המשפט (לעומת 26% בדו"ח הקודם), ו-10% נוספים על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי (לעומת 14% בדו"ח הקודם).

הענקת הדו''ח בנוכחות שר המשפטים יריב לוין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והנציב אורי שהם
הענקת הדו''ח בנוכחות שר המשפטים יריב לוין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והנציב אורי שהם | צילום: דוברות בתי המשפט

בשנת 2022 נצפתה עלייה במספר התלונות על שופטים בבתי המשפט לתביעות קטנות, לאחר שהתקבלו 86 תלונות (לעומת 76 תלונות בשנת 2021), וכן בבתי הדין האזוריים לעבודה, עם 59 תלונות שהתקבלו (לעומת 39 תלונות בשנת 2021). נושאים אלו הובאו על ידי הנציבות לידיעת הנהלת בתי המשפט, לצורך בדיקת הסיבות לתופעה.

עוד צויין בדו"ח כי המחסור בכוח אדם "מהווה אתגר לא פשוט לשופטים ומשפיע על אופן ניהול דיוניהם ואורך רוחם". כך למשל, שופטת ציינה כלפי הקלדנית שישבה בדיון שלא תעבוד איתה יותר, וזאת לעיני הנוכחים באולם.

הנציב ציין בדו"ח כי חלק מהתלונות אשר נמצאו מוצדקות מעידות על ליקוי מערכתי. כך למשל, במקרה שהובא בפני שר המשפטים לשעבר גדעון סער, בגין הפרת חובת דיווח לגורמי האכיפה הפלילית על חשד לעבירות ריבוי נישואין (פוליגמיה), על ידי שני קאדים המכהנים בבית דין שרעי. בקשת בירור של שרת משפטים קודמת נמצאה מוצדקת בעניינם של אותם הקאדים, אך לא ננקטו נגדם צעדים משמעתיים חרף המלצת הנציב הקודם לשקול את האפשרות לעשות כן.

בית המשפט בבאר שבע
בית המשפט בבאר שבע | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

דוברות הרשות השופטת התייחסה לנתונים העולים מהדו"ח: "למרות העומס והיעדר התקינה, בשנת 2022 התקיימו מעל מיליון דיונים, נסגרו 874,505 תיקים – כלומר, יותר תיקים נסגרו מאשר תיקים שנפתחו. כמו כן, ניתנו מיליוני החלטות ביניים. בהתחשב באמור, ואף שאין להקל ראש בצורך לזרז ולקדם את הטיפול בתיקים הממתינים להכרעה, מספר התלונות שהוגשו (778) ובוודאי מספר התלונות המוצדקות וההערות על עיכובים (39), הוא זניח לעומת כמות התיקים המטופלים על ידי מערכת בתי המשפט".

"הרשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדו"ח נציב תלונות על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף לאורך השנה בין נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט במטרה לבחון אלו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות. כמו כן, מנהל בתי המשפט מפרסם באופן עיתי לכלל השופטים פאראפרזות מתוך החלטות חשובות של הנציב שהן בעלות השלכות רוחב מערכתיות", נכתב.