השופטים קבעו: נתניהו יעיד במשפטו ב-2 בדצמבר

שופטי המחוזי בירושלים דנו בבקשת נתניהו לדחות את עדותו בתיקי האלפים מנובמבר למרץ בשנה הבאה, ברקע סירוב הפרקליטות. פרקליטו של נתניהו, עמית חדד, תקף: "הניסיון של הפרקליטות לרמוז על הוצאה לנבצרות לא ראוי, זה טקסט פוליטי". השופטים קבעו: "ראש הממשלה יעיד החל מ-2 בדצמבר"

זמן צפייה: 01:37

בית המשפט המחוזי בירושלים דן היום (שלישי) בבקשה של עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את עדותו בתיקי האלפים מחודש נובמבר לחודש מרץ בשנה הבאה, וקבע כי ראש הממשלה יחל להעיד ב-2 בדצמבר. בפתח הדיון, אמר עורך הדין עמית חדד כי הפרקליטות, אשר מצדה מסרבת לבקשה, מנסה "לרמוז לנבצרות במסגרת התגובה שלהם, וזהו מהלך לא ראוי". עוד אמר כי "יש לקחת בחשבון את המלחמה". בהמשך הדיון בתיק 4000 העיד דוד שמרון, מעורכי דינו של נתניהו, מטעם התביעה.

לקריאת ההחלטה המלאה של השופטים לחצו כאן

בהחלטה של השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, נכתב כי "נקודת המוצא לדיון היא כי מדובר בתיק מורכב ורחב היקף באופן חריג. בה בעת, קיים אינטרס ציבורי מהותי, עליו עמדנו בהחלטות קודמות, בקידום ההליך ככל הניתן. אינטרס זה מתלכד גם עם אינטרס שעליו עמדו מרבית הנאשמים, במניעת עינוי דין. נתנו דעתנו גם לכוונת ההגנה להשלים את טיעוניה בסוגיית ההגנה מן הצדק. בהקשר זה נציין, כי הגשתה של השלמת הטיעון התארכה פרק זמן משמעותי, וכי צפוי שהגשת תגובה של המדינה תצריך פרק זמן משמעותי ביותר, הנאמד בחודשים. בנסיבות אלה, ובהתחשב בכך שהדין מאפשר דיון בטענה של הגנה מן הצדק בכל עת, אין מקום להשהייתה של תחילת פרשת ההגנה עד למיצוי הדיון בטענת ההגנה מן הצדק. מאליו מובן, כי בכך איננו מחווים כל דעה לעיצומה של הטענה האמורה".

עו"ד חדד חדד הגיב על דברי הפרקליטות בדיון: "מדובר בטקסט פוליטי שנכנס פנימה. מדובר בתקופה מאוד מאתגרת. בקושי ביקשנו לדחות דיונים. לאורך כל הדרך לא ביקשנו לעצור את המשפט". לדבריו של חדד, "אנחנו מעטים מול רבים. רק שלושה עורכי דין. אנחנו צריכים זמן. מה התביעה רוצה להשיג? יתרון טכני? שלא נגיע מוכנים? אני חושב שזה יתרון עליון שנבוא מוכנים". עורכת הדין מטעם הפרקליטות יהודית תירוש השיבה כי "אין כאן שום עניין פוליטי. לגבי כל נרשם היינו מביאים את עמדתנו בפני בית המשפט. זה קשור לבקשת נאשם וחוסר תום של נאשם. כמו כל נאשם". לאחר מכן, חדד המשיך: "עניין המלחמה לא יכול להיות כזה שלא לוקחים בחשבון. לא לעצור את המשפט, אבל גם לקחת בחשבון. זו הייתה עמדתנו גם בעבר".

עו"ד דוד שמרון
עו"ד דוד שמרון | צילום: פלאש 90

בעדותו אמר שמרון כי לדעתו, לא הייתה חברות קרובה בין נתניהו לבין איש העסקים שאול אלוביץ'. לתירוש אמר: "לא ראיתי את אלוביץ' מעולם בבית משפחת נתניהו ובאירועים קרובים. אם את שואלת אותי מה נכון? לעניות דעתי לא קיימת חברות קרובה". לאחר מכן אמר כי "הזהרתי את מר נתניהו לפני שהוא חתם על תצהירו". בכך עו"ד שמרון סתר את מה שכתב בעבר: בעדותו בבית המשפט חזר שמרון על חוות הדעת שכתב לנתניהו בעבר, בזמן שהתמנה לשר התקשורת, שאלוביץ' הוא מכר של נתניהו - וזאת בניגוד למה שטען היום.

עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

עורכי דינו של נתניהו הגישו את הבקשה לדחיית העדות בסוף החודש שעבר, ובה כתבו: "ההגנה תוכל להיערך לשמיעת תחילת פרשת ההגנה כשישה חודשים לאחר תום פגרת בית המשפט", כתב עו"ד חדד, "שהינם למעשה כחמישה חודשי עבודה בהתחשב בקיומה של פגרת חגי תשרי, ולהתחיל את שמיעת פרשת ההגנה בחודש מרץ 2025".

עוד הוסיפו: "יודגש, כי גם במשך התקופה האמורה לא תהא הפסקה בהתנהלות המשפט, שכן כמפורט לעיל, תקופה זו תיוחד, בחלקים ניכרים, למיצוי הדיון בטענות ההגנה מן הצדק, לרבות אפשרות לשמיעת עדים רלבנטיים", הוסיף, "יודגש, כי פרק הזמן הנדרש הוא סביר ואף מצומצם, בוודאי בשים לב להיקפו האדיר של ההליך שבכותרת".

Whatsapp Image 2023 07 10 At 1
התובעת יהודית תירוש בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כיומיים התייחסה הפרקליטות לבקשה, ודחתה אותה על הסף: "אם ראש הממשלה חזר בו ועמדתו העדכנית היא שמילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט, עליו להבהיר כך במפורש, ולא להבליע טענה חדשה זו בבקשה בעניין מועדים".

בתגובת הפרקליטות הובהר כי משמעות בקשתו של נתניהו בפועל הנה הקפאת המשפט הפלילי נגדו למשך שמונה חודשים. "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים", נכתב בתשובת הפרקליטות - בה אף הודגש כי קיים אינטרס ציבורי ב"חתירה מהירה ככל הניתן לסיום המשפט".

"עמדת המאשימה היא כי פרשת ההגנה צריכה להתחיל - ולהסתיים - בהקדם האפשרי, תוך שמירה על האינטרסים הציבוריים, על הגינות ההליך, ועל עקרון היסוד לפיו הכל שווים בפני החוק", נכתב בהמשך התשובה של התביעה.