"סיוט מתמשך": כתב אישום באסון הבולען בבריכה הפרטית

יותר משנה וחצי אחרי האסון שגבה את חייו של כליל קמחי, בן 32 שבילה עם חבריו לעבודה במסיבה בווילה שהושכרה בכרמי יוסף ונסחף לבולען שנפער בבריכה, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד נתן (72) ורחל מלר (67) בגין שימוש אסור במקרקעין, כאשר נתן מואשם גם בגרימת מוות ברשלנות. לפי כתב האישום, הבריכה נבנתה בלי היתרי בנייה ובלי לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בבנייתה על גבי מערה

זמן צפייה: 00:49

כתב אישום הוגש היום (ראשון) נגד נתן (72) ורחל מלר (67), בעלי הבית שבו נהרג לפני יותר משנה וחצי כליל קמחי, שנשאב לבולען שנפער בבריכה שנבנתה ללא אישורים בכרמי יוסף. בני הזוג מלר מואשמים בשימוש אסור במקרקעין, כשלנתן מיוחסות גם עבירת גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, מכיוון שלפי כתב האישום הוא היה מודע לתוואי המערות מחת לנכס שלו. אורית, אמו של כליל, הגיבה: "אנחנו חיים את מותו של כליל בתוך סיוט מתמשך מאז אותו יום".

טרם האסון שאירע ב-21 ביולי, שני הנאשמים הבהירו כי יש להם ביטוח לאירועים וניתן לעשות אירוע עד 250 איש. בזמן האסון שחו בבריכה 7 אורחים, כשלפתע הרצפה באזור המים העמוקים התמוטטה אל תוך המערה, כך שנוצר בור. נוכח התמוטטות הרצפה, נשאבו מי הבריכה בעוצמה אל תוך הבור וסחפו עימם את כליל קמחי לאורך של 8 מטרים.

מכתב האישום עולה כי נתן ביקש כבר בשנת 1991 להרחיב את שטח הנחלה שלו בכרמי יוסף, בה התרחש האסון בבריכה, ולכן הוא מילא את שטח המדרון בקצהו בחומר מילוי שעשוי מאבנים שסתמו את פתחיה של המערה, אך השאירו את חלליה נותרו ריקים. "מילוי זה נעשה ללא ייעוץ הנדסי, ללא בדיקת הקרקע או קבלת היתר לפי החוק", נכתב באישום.

כליל קמחי
כליל קמחי

"בשנת 1999 נתן בנה בריכה בשטח הנחלה באמצעות קבלן מטעמו, על גבי חומר המילוי ועל המערה, כשחלק מהבריכה פולש למקרקעין הסמוכים", נכתב בהמשך, "הבריכה נבנתה בלי היתרי בנייה, בניגוד לתוכנית המקרקעין ובלי לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בבניית בריכה על גבי מערה".

משנת 2014 החלו בני הזוג מלר להפעיל עסק להפקת אירועים ואירוח אנשים בבריכה שלהם. משנת 2019 ועד שאירע האסון שגבה את חייו של קמחי, התקיימו לפי כתב האישום עשרות אירועים בנחלה, עם מאות משתתפים שהביאו לכך שהנאשמים קיבלו סכומי כסף של מאות אלפי שקלים. על פי החלוקה עליה סיכמו בני הזוג, נתן היה אחראי על תחזוקת הנחלה והבריכה ורחל הייתה אחראית על הקשר מול הלקוחות וגביית התשלום.

רחל ונתן מלר, בעלי הווילה בה נפער הבולען
רחל ונתן מלר, בעלי הווילה בה נפער הבולען

בערך מחודש יוני 2020 נתן הבחין שיש כמות מים ניכרת שדולפת מהבריכה החוצה ושבר במדרגות הבריכה, והוא טיפל בבעיה באופן רשלני. בהמשך הופיעו עיוותים נוספים בבריכה, שלא טופלו כראוי והביאו לשינויים בקרקע שגרמו למים לעבור מקרקעית הבריכה לחומר המילוי - עד שנוצר חלל שהלך וגדל ולבסוף שאב את מי הבריכה אל המערה.

עו"ד ענת גינזבורג, המייצגת את משפחת קמחי, מסרה: "תביעת הנזיקין לפיצוי המשפחה, שהגשנו נגד כלל האחראים למחדלים והרשלנות הקשה שגרמה למותו של כליל ז"ל, מתנהלת בביהמ"ש המחוזי מרכז. אין סכום שיכול לפצות את משפחת קמחי על האבדן הנוראי והמוות המיותר ואין לנו ספק כי הצדק יעשה גם במישור הפלילי כמו באזרחי".

חיפושים אחר נעדר בבולען שנפער בבריכה בכרמי יוסף
הבולען שנפער בבריכה בכרמי יוסף | צילום: אלחנן רוט, זק"א

זמן קצר לאחר האסון, אימו של קמחי סיפרה: "עד רגע האירוע היינו משפחה שמחה, מלוכדת. אני לא יכולה להגיד לכם כמה הכול היה מושלם. צלע אחת ממשולש הילדים נלקחה מאיתנו". על הרגעים שבהם התבשרה על האסון אמרה: "היינו בדרך לסופר, שמחים, בהכנות לשבת, הילדים באים לאכול. בכניסה לסופר התקשר אלינו שוטר ובישר לנו את הבשורה". היא אמרה בכאב: "לקחו לנו את הילד בגלל בצע כסף".

אחיו נווה הגיב: "הוא אמר לי לשלוח לו משהו מוקדם לעבודה בבוקר. הוא לא יוכל לענות אחרי זה. במהלך היום ראיתי שיש רק וי אחד בווצאפ. לא נלחצתי, זכרתי שהוא אמר שהוא לא יהיה זמין. אימא שלי שלחה לי הודעה 'מה עם כליל'. הרגעתי אותה. חצי שעה אחרי זה אני מקבל מאימא טלפון שאגיע מהר הביתה. אני גר חמש דקות מההורים אז ישר רצתי לדירה שלי, קראתי לבת זוגי, אמרתי לה בואי מהר, נראה לי שקרה משהו לכליל. זו הייתה התחושה".