מפקד מחוז צפון על התגברות הפשיעה: "בקרוב יחזירו לנו את הכלים"

ניצב שוקי תחאוכה נאם בטקס החלפת מפקד מרחב כנרת, והתייחס לכלי הרוגלה שנלקחו מהמשטרה, ברקע פעילות ועדת הבדיקה הממשלתית. תחאוכה אמר כי הוא מאמין שהכלים יוחזרו לשימוש המשטרה כחלק מהמאבק באלימות בחברה הערבית "כבר בחודש הקרוב" - והוסיף כי עבודת המשטרה בלעדיהם שוות ערך ל"מנתח שמתבקש לטפל בחולה ללא כלים"

זמן צפייה: 00:47

מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה, נאם הערב (חמישי) בטקס להחלפת מפקד מרחב כנרת והתייחס בדבריו לכך שהמשטרה מקווה לקבל אישור מחודש להפעלת כלי רוגלה כנגד הפשיעה המאורגנת. "לקחו לנו כלים מאוד מאוד חשובים ואני מקווה שהם יחזרו אלינו בחודש הקרוב, על פי החלטת היועצת המשפטית לממשלה", אמר הניצב.

ניצב תחאוכה הלין על כך שהשימוש ברוגלות נאסר על המשטרה ואמר: "זה כמו מנתח שמכניסים לחדר ניתוח ואומרים לו לנתח את החולה בלי כלים". עם זאת, הוא שיבח את השוטרים שישבו בקהל כשהוסיף: "יחד עם זאת, גם ללא הכלים האלו הגעתם להישגים מדהימים ואני בטוח שהכלים יחזרו בחודש הקרוב - ואנחנו נרכב על הגל ונחזיר את החברה לתלם".

קבוצת NSO
קבוצת NSO | צילום: רויטרס

בימים אלו פועלת ועדת הבדיקה הממשלתית לנושא הרוגלות, שהוקמה ביוזמת שר המשפטים יריב לוין - בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. בסוף החודש שעבר, במסגרת ישיבת הממשלה שבה אישרו את הקמת הוועדה, התפתח ויכוח בין השרים לבין המשנה ליועמ"שית גיל לימון, שאמר כי "יש סמכות ואחריות לממשלה להקים ועדה אבל לא בנושאים תלויים ועומדים, וצריך לשמוע את גופי הביטחון".

בתגובה, חלק מהשרים תקפו את הייעוץ המשפטי. שר המשפטים אמר כי "אתם הגוף המבוקר ואם מדברים על ניגוד עניינים אתם בניגוד עניינים מובהק בעניין הזה. מה פתאום אתם פועלים בתקשורת נגד הוועדה שאמורה לבדוק בסוף אתכם? זה ניסיון לטרפד את הוועדה".

בפתח אותה הישיבה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאלימות הגואה בחברה הערבית ואמר כי הוא "ממשלת ישראל נחושה להאבק בארגוני הפישעה בחברה הערבית. זו מכת מדינה, הייתה מכת מדינה נוספת - ארגוני הפשיעה בחברה היהודית. אבל חיסלנו את מרביתם, כך אנו מתכוונים לעשות גם בחברה הערבית".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההחלטה בדבר ועדת הבדיקה הממשלתית הועלתה על ידי לוין בטענה כי מטרתה לחקור את טיב השימוש בכלי הרוגלה במשטרה, בדגש על תוכנת "פגסוס" שעלתה לכותרות כשפורסם שנעשה בה שימוש נגד אזרחים. היועמ"שית התנגדה לוועדה, בעיקר מפני שלא הוחרגו ממנה תיקים שעדיין מתנהלים - ולכן יש חשש שיבוש תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהחלטת הממשלה נכתב כי מטרת הוועדה היא ליצור תשתית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, וזו על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות, וכן לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות.