החוקרים הבכירים נגד הפרקליטות: "ביקשו לא להעביר תיקים גדולים"

חשיפה: מאז חקירות נתניהו לפני חמש שנים, מספר חקירות השחיתות בישראל הלך והצטמצם, וכעת בכירי להב 433 מאשימים את הפרקליטות כי לא מתקבלות שם החלטות בתיקים גדולים - וכך הם קורסים. "אין להם כוח אדם"

זמן צפייה: 04:12

חשיפה: מאז חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני חמש שנים, מספר חקירות השחיתות בישראל הלך והצטמצם. הערב (ראשון) במהדורה המרכזית נחשף הקרב מאחורי הקלעים של צמרת אכיפת החוק - בין חוקרי המשטרה הבכירים לפרקליטות המדינה. בכירי להב 433 מאשימים את הפרקליטות כי "אמרו לנו לא להעביר תיקים גדולים - כי אין להם כוח אדם"

מאחורי הקלעים, בכירי חוקרי משטרת ישראל מאשימים את הפרקליטות כי במסגרת תיקים גדולים, בהם אין מעצרים עד תום ההליכים, לא מתקבלת החלטה מצד הפרקליטות - וכך התיקים קורסים. גורם בכיר במשטרה אמר בקשר להשתהות של הפרקליטות: "הם פוגעים בנו. מצד אחד הם לא משחררים תיקים, מצד שני אין להם כוח אדם לטפל בתיקים האלו. הם פשוט מחכים שמפקדים במשטרה יתחלפו בתפקיד כדי לסגור את התיקים בעסקאות מצחיקות".

מטה להב 433
מטה להב 433 | צילום: חדשות 13

טענות השוטרים מתחברות למסמך שחיברו באגף החקירות של להב 433, בנוגע לתיקים שיש בהם עיכובים בקבלת ההחלטות במשך שנים. הדבר מוביל לכך שמשחררים כספים שנתפסו בחקירות שחיתות, ולקריסה של תיקים שלמים.

תיק קבלת השוחד במשרד הבריאות לדוגמה, החל בחקירה סמויה בשנת 2017, כאשר ב-2021 החקירה הפכה לגלויה - אך עד היום לא התקבלה החלטה בתיק. בתיק הנוגע לשוחד מיני במנהל האוכלוסין, שבו על פי החשד חוקר בכיר קיבל הטבות מיניות מנתינות זרות בתמורה למתן ויזה, לא התקבלה החלטה מאז שנת 2021.

בנוסף, תיק שוחד במשרד העבודה והרווחה, בו חשודים בכירים בקבלת שוחד בתמורה למתן מכרזים ללימודים של גורמים מקצועיים, ממתין גם הוא לקבלת החלטה מאז יולי 2021. אפילו בתיק פשוט, בו חשודים חוקרים פרטיים בגניבת מידע מהביטוח הלאומי, לא התקבלה החלטה מאז שנת 2022. בעקבות זאת, במשטרה קיימת הרגשה לפיה בפרקליטות מושכים את הטיפול בתיקים בכוונת מכוון - מתוך רצון להביא לסגירתם בעסקאות טיעון מקלות.