תיעוד: עבריין המין יוצא מדירת הקשישה; בנה: "מפחדת ממנו"

אחרי הזיכוי המטלטל של עאדל הייב מאונס ניצולת שואה בת 82, נחשף בחדשות 13 תיעוד שבו הוא נראה יוצא מדירתה לאחר המעשה. בנה אמר: "אני לא יודע מה יהיה מצבה אחרי הפסיקה היום. היא מפחדת ממנו. זה לא פשוט"

זמן צפייה: 01:06

שעות אחרי שבית המשפט המחוזי בנצרת זיכה היום (שני) את עבריין המין עאדל הייב (43) מאונס ניצולת שואה בת 82, בנימוק ש"לא הוכח כי המתלוננת אמרה פעם אחר פעם 'לא, לא'", פורסם הערב במהדורה המרכזית תיעוד בלעדי של עבריין המין כשהוא יוצא מדירת הקשישה. אחרי התקיפה: בגדי האישה נמצאו עם דם בדירתה. בנה אמר: "לא יודע מה יהיה מצבה אחרי היום. היא מפחדת ממנו. זה לא פשוט". אחרי המקרה, היא אושפזה בבית חולים למשך ארבעה ימים. במשטרה ובפרקליטות עדיין מאמינים לעדות האישה - שלדבריהם הייתה עקבית וברורה.

בתוך כך, נודע כי הייב הורשע במאי 2012 הורשע באונס אישה בת 47 בצפת. לפי האישום, הוא נקש על דלתה - וכשפתחה לו אמר לה בכוונה כי הוא מחפש בחורה אחרת. "לאחר מכן נצמד לגופה של המתלוננת, תפס את פניה ונכנס לדירתה, הוביל אותה לחדר, הפיל אותה ואנס אותה". בתום המעשה, לפי האישום, אמר לקורבן: "את לא תזמיני משטרה, נכון?". כשניסתה לברוח מהחדר - תפס אותה. המתלוננת הצליחה להגיע לחדר לשירותים ונעלה את הדלת עד שעזב בתום כחמש דקות.

במסגרת הסדר טיעון הוא הורשע באונס בנסיבות מחמירות ונגזרו עליו שבע שנות מאסר ושנה וחצי מאסר על תנאי - בסך הכול שמונה שנים וחצי. כמו כן, לנאשם 13 הרשעות קודמות. בגזר הדין הראשון כתבו השופטים: "מדובר במעשים בזויים ומסלידים של הנאשם, אשר ברגל גסה חילל את גופה של המתלוננת תוך שהוא פולש לביתה ובועל אותה באלימות. אין ספק כי בנסיבות רגילות היה מקום להשית על הנאשם עונש חמור הרבה יותר".

Whatsapp Image 2023 06 05 At 1
השופט אשר קולה

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתגובה לפסק הדין: "החלטת שופטי בית המשפט בנצרת היא שערורייה ובושה. מקווה שעורך הדין של הנפגעת יערער על ההחלטה הנוראית הזו שמחזירה אותנו אחורה. חבל שהשופטים לא טרחו לקרוא את פסק הדין החשוב של השופט שמגר ז"ל בעניין האונס בשמרת שחובה על הגבר לוודא הסכמה מפורשת של האישה לפני מגע מיני איתה ואם לא ניתן אישור - מדובר באונס".

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה: אנחנו המומות מהחלטת בית המשפט לזכות את האיש שאנס ניצולת שואה בת 82 באלימות. רק לפני כמה שבועות נפרדנו מיעל גרינברג, שעברה מסכת עינויים קשה מבתי המשפט עד שנעשה הצדק, ועד שהובן כי האחריות היא על התוקף לוודא הסכמה, ולא על הקורבן להתנגד. כל כך הרבה שנים עברו, ועדיין נראה כי לא למדנו דבר מהמקרה. החלטת השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת מעידה היא כי הדרך עוד ארוכה במאבק באלימות מינית, ואם יש רפורמה שצריך לעשות במערכת המשפט - זה רפורמה רצינית בדרך בה בתי המשפט מתמודדים עם תיקי אונס ואלימות מינית".

"מדובר פה בכשל של הרבה מערכות שצריכות לתת את הדין", הוסיפה, "לא יתכן שאיש שהורשע בעבר באונס של אישה נוספת, ונמצא תחת פיקוח של השב"ס, מצליח לפגוע באישה נוספת. אנחנו רוצות לחזק את האישה שעוברת ממש ברגעים אלו טראומה נוספת עם ההחלטה ההזויה והקשה הזאת של בית המשפט. אנחנו קוראות לפרקליטות לערער לעליון עד שיעשה הצדק".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, הוסיפה: "גם אם את אישה בת 82, בית המשפט יאשים אותך שלא צעקת חזק מספיק. לא ייאמן שהשנה 2023 ובית המשפט מרשה לעצמו לקבוע שקשישה שמזמינה אדם לביתה גם מסכימה לקיים איתו יחסי מין. העובדה שהיא יצאה כל כך חבולה שהגיעה לבית החולים עם דימום כבד ונאלצה לעבור ניתוח חירום לא עניינה את השופט אשר קולה ושותפיו. הגישה המזעזעת הזאת לא רק נוגדת את המוסר והשכל הישר, היא גם לא מתיישבת עם החוק - שדורש להוכיח שהייתה מראש הסכמה, ולא לתת ציונים על אופן הבעת ההתנגדות. את החרפה הזאת צריך למחות מיד. אסור לחכות שהייב יפגוש את הקשישה השלישית".

Whatsapp Image 2022 01 10 At 2
בית המשפט המחוזי בנצרת | צילום: הרשות השופטת

עו"ד פתחי פוקרא, שייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את עאדל הייב ועו"ד רימונה שלג, מנהלת מחלקת איכות הייצוג בסניגוריה הציבורית מחוז צפון, מסרו: "הכרעת הדין מדברת בעד עצמה, עאדל הורשע בעברו בעבירות מין והנטייה הטבעית של כולנו היא לחשוב שהוא ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום, אולם קריאה מעמיקה של חומר הראיות מובילה למסקנה החד משמעית של ביהמ"ש לפיה המתלוננת לא אמרה אמת. עוד לפני המפגש המיני היו שיחות מוקלטות בין עאדל למתלוננת, כשהמתלוננת לא ידעה שהיא מוקלטת, והשיחות בעלות אופי מיני והתוכן שלהן הוא תכנון מפגש מיני.

"גרסתה של המתלוננת כפי שהעידה בבית המשפט לא התיישבה עם ראיות אובייקטיביות ובכלל זה הקלטות ומצלמות אבטחה. הרכב של שלושה שופטים האזינו ארוכות לשיחות המוקלטות בשילוב עדותה של המתלוננת ובית המשפט התרשם באופן חד משמעי כי מדובר בשיחות מיניות עם שיתוף פעולה מלא של המתלוננת, גרסתה של המתלוננת כאשר השמיעו לה את ההקלטה אינה מתיישבת עם המציאות ואף מעוותת אותה. לאור כל הראיות האובקטיביות שהוצגו בית המשפט קיבל את טענותינו וזיכה פה אחד הנאשם מעבירת האינוס והרשיע בעבירה של צו פיקוח".