אסיר ביטחוני נמצא ללא רוח חיים בכלא, 19 סוהרים נחקרו ונעצרו

19 סוהרים נחקרו בעקבות מותו של אסיר ביטחוני בכלא במהלך הפרות סדר - והושמו במעצר בית עד תום ההליך. לפי שעה, אין ממצא ודאי שקושר בין האירוע למות האסיר הביטחוני. שב"ס: "אירועים המחייבים בדיקה, ככל שישנם, יתקיימו בשיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת עד לסיומה". בן גביר: "לא אערוך לסוהרים משפט שדה"

זמן צפייה: 01:55

היחידה ארצית לחקירות סוהרים חקרה באחרונה 19 אנשי שירות בתי הסוהר בעקבות מותו של אסיר ביטחוני בכלא. הם שוחררו לאחר מכן בתנאים מגבילים. כך הותר הלילה (בין רביעי לחמישי) לפרסום.

האירוע, כך מתברר, התרחש אחרי שסוהרים ניסו להכניס אסירים לתאיהם במהלך הפרות סדר בכלא. לאחר מכן, כאמור, נמצא האסיר הביטחוני ללא רוח חיים. שב"ס פרסם הודעה בנושא, ובמקביל נפתחה חקירה שחלק מפרטיה עדיין אסורים בפרסום.

לפי שעה, אין בידי רשויות אכיפת החוק ממצא ודאי שקושר בין האירוע למות המחבל, אך הסוהרים נחקרו בעקבות עדויות שמסרו אסירים.

אסירים בכלא חרמון
אסירים בכלא (ארכיון) | צילום: חדשות 13

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בהתייחסות למקרה: "לא אערוך לסוהרים משפט שדה. חזקת החפות עומדת להם - ואין מקום לחרוץ את גורלם בטרם תבוצע בדיקה מעמיקה - צריך לזכור שהסוהרים שלנו מתמודדים עם חלאות אדם, רוצחים, שנשקפת מהם סכנה ביטחונית, והייתי מציע שלא להשמיץ את הסוהרים ולקבוע מסמרות".

בעקבות פתיחת החקירה, בני משפחותיהם של סוהרים חשודים הביעו זעם וטענו שמדובר בביזיון, תוך שדרשו: "המערכת חייבת לגבות את אנשיה, גם בסמטאות בעזה - וגם באגפים הביטחוניים עם המחבלים המסוכנים". עוד כתבו: "מדובר בסוהרים ולוחמים אשר מתמודדים עם אתגרים קשים למול אסירים מסוכנים. ופועלים הכל בהתאם להנחיות והנהלים".

עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", שמייצג חלק מהסוהרים החשודים, מסר: "לצערנו משטרת ישראל מתנהלת כתמול שלשום ולא שינתה מאומה מאז פרוץ המלחמה. סוהרים אשר פעלו בהתאם להנחיות למול אסירים ביטחוניים-מחבלים, אשר לא סרים למרות מפקדי בית הסוהר, מוצאים את עצמם נחקרים כאחרון העבריינים. הרחקתם מהעובדה, מעבר לפגיעה הקשה בהם, מחזקת את ידי המחבלים שמרגישים שידיהם על העליונה. אנו מצפים מנציבת שב"ס להתערב באופן בהול ולהורות על השבתם של הסוהרים לעבודתם".

שב"ס
שב"ס | צילום: חדשות 13

משירות בתי הסוהר נמסר: "מאז שהחלה מלחמת 'חרבות ברזל', קלט שירות בתי הסוהר אלפי אסירים ביטחוניים. לאור זאת, עלה רף האתגרים והאיומים מולם מתמודדים הסוהרים והם מבצעים משימותיהם ומתגייסים למאמץ הלחימה. נדגיש כי גם תחת המציאות הביטחונית הקשה בישראל, מקפיד הארגון בשמירה על המקצועית והערכיות. אירועים המחייבים בדיקה, ככל שישנם, יתקיימו בשיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת עד לסיומה".