לוין מקדם חוק: מינוי נשיא מבחוץ לבית המשפט העליון

חשיפת חדשות 13: שר המשפטים מקדם חקיקה שתאפשר הנחתת נשיא לבית המשפט העליון מבחוץ. עם זאת, במערכת המשפטית מעריכים שלוין מבין ששופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יהיו מוכנים לחרוג מנוהג הסניוריטי

זמן צפייה: 01:19

בשבוע שעבר הציג שר המשפטים יריב לוין את המהפכה המשפטית שלו, אבל מתברר שהפרט הדרמטי ביותר בתוכנית הזו טרם נחשף - והוא נוגע לשאלה מי יכהן כנשיא בית המשפט העליון החל מאוקטובר. כפי שפורסם הערב (שלישי) בחדשות 13, השר לוין מקדם חקיקה שתאפשר הנחתת נשיא לבית המשפט העליון מבחוץ. עם זאת, במערכת המשפטית מעריכים שלוין מבין ששופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יהיו מוכנים לחרוג מנוהג הסניוריטי.

יצוין כי כיום החוק לא מאפשר את המהלך. לפי החוק, נשיא בית המשפט העליון צריך להיבחר מקרב חברי ההרכב של 15 השופטים. אלא שלשר המשפטים לוין יש תזכיר חוק מוכן, שלפיו "נשיא או סגן נשיא של בית המשפט העליון יתמנו באותה דרך שבה מתמנים שופטי בית המשפט העליון, בין אם כיהנו תחילה כשופטים של בית המשפט העליון, ובין אם לא".

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נכון להיום אמור להתמנות השופט יצחק עמית אמור לנשיא בית המשפט העליון הבא, אחרי שאסתר חיות תפרוש.

המהלך הזה של לוין מצטרף ל"רפורמת המשילות" כדבריו שהוא מתכנן למערכת המשפט. שלושת הצעדים המשמעותיים ברפורמה -  פסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות, ושינוי הרכבה והרחבתה של הוועדה לבחירת שופטים - ייכנסו כולן למה שיכונה "חוק יסוד: השפיטה". עבור חוק היועמ"שים, בקואליציה יגבשו תזכיר חוק נפרד.

בית המשפט העליון בירושלים
מבנה בית המשפט העליון בירושלים

בדרך למימוש הרפורמה במלואה, בסוף השבוע הקרוב יוגשו תזכירי החוק החדש. בחלוף 21 ימים, התזכירים יוצגו בפני ועדת שרים לחקיקה בנוהל המקובל. הציפייה היא שעד סוף מושב החורף של הכנסת, בין פורים לפסח, החוקים החדשים יאושרו.

מחר צפויה השבתה של בתי הדין למשך שעה, כך הכריזו במטה מאבק הגלימות, קבוצת המאבק של עורכי הדין מהמגזר הפרטי נגד "רפורמת המשילות". בנוסף, דיקני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות פרסמו ביום ראשון השבוע גילוי דעת נגד הרפורמה של שר המשפטים בו הם מתריאים מפני "איומים ממשיים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של מדינת ישראל".