"לא מתפקד": בן גביר ימליץ על סיום כהונת המפכ"ל באופן מיידי

השר לביטחון לאומי זימן את רנ"צ שבתאי לשימוע שייערך ביום רביעי, בכוונה להמליץ על סיום כהונתו באופן מיידי. במכתב ששלח השר למפכ"ל כתב: "מתרבים הסימנים לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל". מקורבי המפכ"ל: "השר מנסה באופן אלים להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית"

זמן צפייה: 04:47

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זימן היום (שני) את המפכ"ל קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בכוונה להמליץ לממשלה לסיים את כהונתו באופן מיידי. במכתב ששר השר לשבתאי, כתב: "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט". יש לציין כי בכל מקרה, כהונתו של שבתאי אמור להסתיים בעוד כחודש וחצי.

בן גביר המשיך: "כך למשל, בהכנות לאירועי מירון לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית 'מנותק קשר' לחלוטין. דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהיעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך".

עוד כתב כי "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד. בהערת אגב יצוין, כי קצינים רבים במשטרה טוענים כי 'אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי'".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מקורביו של המפכ"ל התייחסו: "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בנסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

התנועה לאיכות השלטון התייחסה: "זימון המפכ"ל לשימוע על ידי השר, בטענות סרק על "אי תפקוד", הוא ניסיון בוטה להתערב בעצמאות המשטרה ובסמכויות הדרג המקצועי. מדובר בחריגה ברורה מסמכויותיו של השר ופגיעה בשלטון החוק. כמי שממונה על שמירת הסדר הציבורי, חובתו של השר בן גביר לאפשר למשטרה לפעול ללא התערבות פוליטית ולהימנע מפגיעה במעמד המפכ"ל. הטלת דופי פומבית במפכ"ל היא מעשה חסר אחריות המערער את אמון הציבור במשטרה".

"התנועה לאיכות השלטון תעמוד על המשמר ותיאבק בכל ניסיון פסול של הדרג הפוליטי להשתלט על מערכות אכיפת החוק. אנו נעתור לבג"ץ נגד כל ניסיון לפטר את המפכ"ל ללא עילה ראויה, ונדרוש להגן על עצמאות המשטרה מפני התערבות פוליטית פסולה", הוסיפה התנועה.

עימותים בהר מירון
עימותים בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, בעקבות מהומות שהתחללו אמש בהר מירון, החריף הנתק בין בן גביר ושבתאי. לאחר שהופצו מההר תיעודים מפעילות השוטרים, שאכפו את ההחלטה לבטל את ההילולה המסורתית השנה בעקבות המצב הביטחוני, בן גביר עקף את המפכ"ל ופנה ישירות למפקד מג"ב. בעקבות זאת, שבתאי פנה ליועמ"שית וטען כי השר "מתערב בניגוד להחלטת בג"ץ".

בתגובה, בן גביר תקף בחריפות יוצאת דופן. "איפה נשמע דבר כזה שהמפכ"ל לא מגיע לאירוע כמו מירון אתמול?", תהה השר, "גם להערכת מצב אחרונה לפני מירון לא הגיע - הוא לא מתפקד". עוד הוסיף: "מה מצפים מהשר - שלא יעשה כלום לאור התמונות? המפכ"ל לא רלוונטי".