גורמים במשטרה: "אין לנו את הכלים להתמודד עם הרציחות"

על רקע הרצח בבסמת טבעון שגבה את חייהם של 5 בני משפחה, במשטרה מודים כי הם זקוקים לכלים נוספים על מנת להתמודד עם הפשיעה הגואה בחברה הערבית, בהם שב"כ, בתי המשפט וחוקים מיוחדים. החשש הוא שמעגל האלימות יתרחב, כאשר העבריינים כבר לא מחפשים את היריבים הישירים שלהם אלא מגיעים אל בני משפחה לא מעורבים

זמן צפייה: 08:34

על רקע הטבח בבסמת טבעון היום (רביעי), שגבה את חייהם של חמישה בני משפחת דלייקה - אישה ו-4 בני משפחתה, במשטרה מודים: "אין לנו כלים להתמודד עם הפשיעה הגואה במגזר הערבי" ושהם צריכים עזרה של גורמים נוספים, כמו שב"כ, בתי משפט וחוקים מיוחדים.

באירוע האלימות, מתנקשים הגיעו לביתו של אב המשפחה במועצה המקומית ורצחו ביריות מטווח קצר את אשתו, נעאמה בת ה-50 ו-3 מנכדיו: האחים וואליד ומוחמד, בני 14 ו-17 ומוחמד, בן 25, ואחיין נוסף, רביע בן ה-19. גם הסבא, כבן 70, שהיה בבית, היה אמור להיות קורבן, אך חייו ניצלו בנס כאשר המתנקשים חשבו שהוא מת ועזבו אותו. רק כאשר כוחות ההצלה הגיעו למקום הוא הראה סימני חיים ואז התברר שהוא נפצע באורח בינוני.

רביע דלייקה שנרצח בבסמת טבעון
רביע דלייקה שנרצח בבסמת טבעון
מוחמד חסן דלייקה, בן 25
מוחמד חסן דלייקה, קורבן הרצח

מפרטי החקירה עולה כי חוליית החיסול הגיעה למקום עבור פעולת נקמה על רקע חיסול עאטף אבו כליב בחיפה הבוקר. 2 מהם עלו לבית ופתחו באש מטווח קצר לעבר היושבים בו כשהם לא מותירים להם שום סיכוי. במשטרה מייחסים את האירוע הזה לסכסוך עבריינים. כעת, הבעיה הגדולה על פי המשטרה היא שמעגל הנקמה ימשיך - כאשר העבריינים כבר לא מחפשים את היריבים הישירים שלהם שלרוב מתחבאים אלא מגיעים לבני המשפחה שנותרים חשופים ומשלמים את מחיר הסכסוכים בעולם הפשע.

קורבן הרצח בבסמת טבעון
מוחמד הנרצח בבסמת טבעון
האחים מוחמד וואליד דלייקה, קורבנות הרצח

דובר המשטרה ניצב משנה אלי לוי אמר לחדשות 13: "מדאיג גם אותנו מספר הנרצחים, אנחנו רואים את הדיווחים ונמצאים בזירות ועושים הכל כדי לעצור את האירועים המדממים".

ח"כ יאסר חוג'יראת ממפלגת רע"ם וחבר המשפחה שנרצחה אמר: "אני עכשיו ראיתי את האבא של שני הנערים שנרצחו, אבא צעיר, ילדים ונער שאין להם שום קשר לארגוני הפשע אבל לארגוני הפשיעה כנראה אין אלוהים והם רוצחים אנשים חפים מפשע בשביל מעשה נקמה. הממשלה הקודמת הצליחה למגר את תופעת הרצח לפחות בחברה הערבית. יש תוכניות שעבדו אז צריך לאמץ אותן במקום להתחיל לבטל אותן ולעשות תוכניות חדשות".

עאטף אבו כליב, הנרצח בחיפה
עאטף אבו כליב, הנרצח בחיפה

בתוך כך, כחודש וחצי לאחר רצח המרובע באבו סנאן, בו נורו למוות ארבעה גברים, בהם המועמד לראשות המועצה גאזי סעב, המשטרה נותרה ללא קצה חוט וללא התקדמות בחקירה. שלושה חשודים נעצרו בחשד למעורבות, אחד מהם לפני שברח מהארץ, אך המעצרים לא הובילו להתקדמות. אחד החשודים שוחרר ושניים נוספים צפויים להשתחרר השבוע. גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר לחדשות 13 בעקבות כך: "אנחנו חסרי אונים, עדים לא מדברים, החשודים שותקים. אין למשטרה שום קצה חוט ושום רעיון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2709232011' autoplay='0' credit='' desc='מקרה הרצח באבו סנאן' poster='' kid='1_upjcldbe' duration='55']

בהיעדר כלים מתאימים, החשש במשטרה הוא שבדומה למקרי חיסול נוספים בחברה הערבית כמו מקרה הרצח באבו סנאן, גם הפעם, המשטרה לא תצליח להגיע אל המתנקשים.