ההקלטות חשפו: הקב"ט אמר ש"אין קליעים", יובל נקבר ללא נתיחה

בחדשות 13 נחשף כי קב"ט הביטחון של בית החולים אמר לנציג המשטרה כי "הכל עובר דרכו, ולא נמצאו קליעים בגופו של יובל קסטלמן", וכי יש לציין כך בדו"ח - על אף שלא נבדק על ידי גורם רפואי מוסמך. בשל הודעה זו - לא נותחה גופתו של קסטלמן. חקירת מצ"ח החלה רק אחרי ההלוויה

זמן צפייה: 01:36

בחדשות 13 פורסם הערב (שבת) כי חקירת מצ"ח אודות נסיבות מותו של יובל קסטלמן, שנורה למוות לאחר שנטרל את המחבלים בזירת הפיגוע בירושלים בשבוע שעבר, החלה רק אחרי ההלוויה. על פי ההקלטות שפורסמו אמש במהדורה המרכזית, אחת הסיבות להחלטה של המשטרה שלא לבצע ביובל קסטלמן ז"ל נתיחה שלאחר המוות, היא על סמך שיחה בין קב"ט בית החולים שערי צדק אליו הגיע קסטלמן לאחר שנורה בזירת הפיגוע בירושלים, לבין קצין המשטרה. בשיחה, אמר הקב"ט לנציג המשטרה: "אם יש קליעים, רסיסים, הכל ישירות מגיע אליי מחדר הניתוח. במקרה שלו ספציפית (קסטלמן) - לא היו קליעים".

לאורך החקירה, שנפתחה בעקבות חשיפת הפרשה בחדשות 13, טענו במשטרה שהסיבה שלא בוצעה נתיחה שלאחר המוות היא משום שבגופו של קסטלמן לא נמצאו קליעים - בין היתר, בעקבות דבריו של הקב"ט - שאינו איש רפואה. כמו כן, בחדשות 13 פורסם עוד כי במשטרה הביאו את האמצעים למצ"ח ואמרו להם לחקור לפני שקסטלמן נקבר. במצ"ח "גררו רגליים" והחלו בחקירה הפלילית רק לאחר הלווייתו. גופתו הוצאה מהקבר ולאחר בדיקות מצאו בה חלקי קליעים. מחר יבצעו נתיחה שלאחר המוות - דבר שהיה אמור לקרות כבר ביום שבו נהרג, אלא שהמשטרה החליטה שלא לבצע זאת.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המשטרה הצבאית החוקרת הצטרפה לחקירת משטרת ישראל נוכח ראיות, עדויות ונסיבות שנוספו רק למחרת הפיגוע".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2312091138' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_jcwv91ew' duration='180']

בניגוד לטענה זו, במהדורה המרכזית פורסם דו"ח שסותר את טענת המשטרה. במסמך, שהגיע לידי חדשות 13, מפורטים ממצאי בדיקת ה-CT של בית החולים, שבה נכתב: "נמצאו שרידי קליעים בחזה ובפנים של קסטלמן", ואף נחשף גם זיכרון הדברים המפרט מדוע לא נשלחה הגופה לנתיחה - ושם מצוין כי גופתו של קסטלמן עברה ניתוח ארוך ובדיקת CT שלפיה לא נמצאו בה קליעים, בניגוד למסמך שנחשף. עקב החשיפה, המשטרה הצבאית החוקרת, ביקשה ממשפחתו של יובל קסטלמן להוציא את גופתו מהקבר לנתיחה - וזו הסכימה, וההליך בוצע אמש.

זיכרון הדברים מחקירת מותו של יובל קסטלמן ז"ל
זיכרון הדברים מחקירת מותו של יובל קסטלמן ז"ל

לבקשת המשטרה הצבאית החוקרת, משפחתו של קסטלמן הסכימה להוציא את גופתו מהקבר, וההליך בוצע היום. מהמשפחה נמסר: "בכאב גדול מנשוא נעתרנו לבקשת מצ"ח והפרקליטות הצבאית להוצאת גופתו של יובל מקברו לצורך נתיחה שלאחר המוות. זאת מתוך רצון אמיתי וכנה להגיע לחקר האמת באירוע הנורא הזה. אנו מקווים שבזכות פעולה זו הצדק יצא לאור".

מדובר צה"ל נמסר: "נציגי הפרקליטות הצבאית נפגשו אתמול עם משפחתו של יובל דורון קסטלמן ז"ל, בה הוצגו בפניהם עיקרי ההתפתחויות בחקירה. במקביל לפגישה זו, פעלה המשטרה הצבאית, בליווי התביעה הצבאית, לעריכת בדיקות נוספות מול גורמי מקצוע רלוונטיים, מהן עלה מידע חדש ורלוונטי. בהתאם למידע זה, נמצא כי קיימת תוחלת חקירתית בקיום נתיחה. מידע עדכני זה הובא לידיעת משפחתו של יובל ז"ל, והיא הביעה את הסכמתה לפתיחת הקבר. עם קבלת העמדה ובחינת כלל הנתונים הרלוונטיים, פעלו המשטרה הצבאית החוקרת והתביעה הצבאית לפתיחת הקבר לשם העברת הגופה למכון לרפואה משפטית לטובת נתיחתה. לשם כך התבקש והתקבל צו בית משפט".

יובל קסטלמן
יובל קסטלמן

מוקדם יותר השבוע שוחרר החשוד בירי סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה למעצר בית, בתום דיון ארוך בבית הדין הצבאי, בו ביקשה מצ"ח להאריך את מעצרו בשלושה ימים. התביעה הצבאית הודיעה שלא תערער על ההחלטה. בדיון עלה כי התביעה הצבאית פנתה לקבלת חוות דעת רפואית משפטית, כדי להוכיח את הקשר הסיבתי לכך שפריג'ה גרם למותו של יובל קסטלמן לאחר שקסטלמן הרים את ידיו - ולא לפני כן.