הסכם ההלוואה של רה"מ: יקבל 2 מיליון שקל - ויחזיר אחרי 5 שנים

נתניהו לקח הלוואת בלון מפרטרידג', שבמסגרתה יצטרך בחמש השנים הקרובות להשיב את הריבית בלבד. הביקורת על ההסכם היא שייתכן כי עד מועד השבת הכסף נתניהו לא יכהן כר"מ - ולא יחוייב להחזירו

זמן צפייה: 01:37

על פי הסכם ההלוואה שאישר מבקר המדינה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל שני מיליון שקלים ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', ויצטרך להשיבם בעוד חמש שנים בלבד. במהלך חמש השנים הקרובות יצטרך נתניהו להשיב את הריבית בלבד - פריים פלוס אחד וחצי.

המבקר מתניהו אנגלמן העביר את ההצעה לרואת החשבון של משרדו, שהציגה את חוות דעתה לפיה נתניהו היה מסוגל לקבל הלוואה בתנאים אלה גם בבנקאות פרטית - ולכן, אישר אנגלמן את ההסכם.

הביקורת על אישור ההסכם הייתה שקיים סיכוי שבעוד חמש שנים נתניהו לא יכהן כראש ממשלה, ולא יהיה ניתן לכפות עליו להשיב את הכסף. זאת, מכיוון שפרטרידג' מלכתחילה לא היה מעוניין להלוות את הכסף - אלא להעניקו לנתניהו במתנה.

עוד בחדשות 13:

מנדלבליט וניצן נגד המבקר: ידרשו הבהרות על הרפורמות שהציג

המבקר אישר לרה"מ לקבל הלוואה ממקורבו – כדי לממן את משפטו

דיווח: המבקר מעכב פרסום דוח העוסק במעורבות נתניהו בתקשורת

נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג'
נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג' | צילום: חדשות 13

כזכור, ביום רביעי אישר מבקר המדינה אנגלמן לראש הממשלה נתניהו לקבל הלוואה בתנאי שוק ממקורבו, איש העסקים ספסנר פרטרידג', לצורך מימון משפטו. כעת, יצטרך נתניהו לפנות ליועמ"ש כדי שיבדוק אם יש ניגוד עניינים בין השניים. זאת, לאחר שבחודש יוני, ביקש נתניהו ללוות מחברו כשני מיליון שקלים.

המחנה הדמוקרטי תקפה את המבקר בעקבות החלטו. "יש מתנה בזכות מתניה. מדובר במתן וקבלת טובת הנאה תמורת הבחירה. מהן הערבויות שנתניהו יחויב לשים עבור ההלוואה? מי יפקח על ההחזר? מבקר המדינה הפך שותף לדבר עבירה, מעלים דוחות ביקורת מהציבור ומשמש הלכה למעשה משתף פעולה של החשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים", נמסר מטעם המפלגה.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט | צילום: חדשות 13

מפלגת העבודה-גשר תקפה גם היא את ההחלטה: "הריסוק והאילוף של שומרי הסף בידי נתניהו מניבים את הפירות המקולקלים הרצויים לו", מסרה המפלגה. "הלחץ השערורייתי של נתניהו על המבקר הוא רק קדימון למה שיעשה אחרי הבחירות כדי לחמוק ממשפט בכלל".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה כי "מדובר בהחלטה תמוהה ומעוררת חשד של מבקר המדינה אנגלמן. מצד אחד בוחר אנגלמן להקפיא דוחות ביקורת כי מדובר בתקופה רגישה של בחירות, אך מצד שני מקבל החלטות הרות גורל המנוגדות להחלטות קודמות של ועדת ההיתרים. אין ספק שיש כאן טעם נפגם".