יועצי נתניהו ערערו על החיפוש בניידים שלהם: "פעולות פוגעניות"

יונתך אוריך ועופר גולן, החשודים במעורבות בפרשת הטרדת עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר, ערערו על ההחלטה לאפשר חיפוש בטלפונים האישיים שלהם. "מדובר בהמשך הפגיעה בזכות לפרטיות"

זמן צפייה: 00:37

כוורת רה"מ בחקירה: דוברי ראש הממשלה יונתן אוריך ועופר גולן, החשודים במעורבות בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר, ערערו היום (חמישי) לבית משפט המחוזי בתל אביב בבקשה לדחות את בקשת המשטרה לערוך חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. בערעור שהגישו עורכי דינם נכתב כי "יש לדחות את בקשת המשטרה למתן צו חדירה לטלפונים. ההיגיון והצדק מחייבים, כי אם פעולות פוגעניות מצד רשויות החוק מגיעים לפתחו ולידיעתו של בית המשפט כבר בשלב החקירה, על בית המשפט לעצור פגיעות אלה כבר בשלב זה".

יונתן אוריך, שלמה פילבר
יונתן אוריך, שלמה פילבר | צילום: חדשות 13

פרקליטי דוברי ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין, יחד עם עו"ד ליאור אפשטיין ועו"ד מאיר ארנפלד המייצגים מעורבים נוספים בפרשה, הגישו ערעור ובו תקפו את המשטרה וכינו התנהלות המשטרה לא חוקית. "בערעור נחשף כי המשטרה הטיחה בנחקרים מידע שהופק באופן בלתי חוקי במהלך חקירתם. כמו כן, מתברר כי המשטרה הודתה שהתכוונה מראש לתפוס את הניידים ולחדור אליהם מבלי להוציא צו שופט, וכעת לאחר שנתפסה היא מבקשת מבית המשפט להלבין את פעולותיה", נכתב.

עוד טענו עורכי דינם של יועצי ראש הממשלה כי התכתובות בטלפונים הניידים שלהם חסויות. בערעור נכתב כי גולן ואוריך הם "מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה ולבני משפחתו, ומצויים איתו בקשר יום יומי. במסגרת עבודתם, הם עוסקים בסוגיות פרלמנטריות שונות, ובשל כך נמצאים בקשר הדוק עם שרים וחברי כנסת", עוד נאמר כי "גולן ואוריך נמצאים בקשר ישיר ורצוף עם גורמי תקשורת שונים ובכלל זה ראשי מערכות, עורכים, וכתבים ואף מצויים בקשר שוטף עם עורכי דינו של ראש הממשלה. לכן, תכתובות רבות של המערערים חוסות תחת שורה של חסיונות – חיסיון פרלמנטרי, עיתונאי; וחיסיון עורך דין-לקוח".

כזכור, בשבוע שעבר בית משפט השלום קיבל את מתווה המשטרה והפרקליטות וקבע כי ניתן לערוך חיפוש בניידים של יועצי רה"מ, ועורכי הדין המייצגים את דובר הליכוד ודובר ראש המשלה יונתן אוריך ועופר גולן הצהירו שיערערו על ההחלטה.

השופט נימק בהחלטתו מדוע הוא מקבל את עמדת המשטרה והפרקליטות: "כמה מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד, כאשר מדובר במספר מעורבים שחברו יחדיו לצורך מטרה זו. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים ואף על מעורבים אחרים. אני מקבל את טענת המבקשת כי דחיית הבקשות להוצאת צווי החיפוש עלול לפגוע בחקירה. מדובר במלאכת איזון בין אינטרסים מנוגדים בעלי חשיבות רבה. מחד, האינטרס הציבורי במיצוי חקירה בגין עבירה של הטרדת עד, על החומרה הרבה הכרוכה בעבירה זו, במישור טוהר ההליך המשפטי והחשש לפגיעה בו, לצד חקר האמת ביחס למעורבים שנחקרו ולמעורבים נוספים. מנגד, אין להמעיט ערך בחשיבות ההקפדה על זכויות החשוד. חיפוש ללא צו שיפוטי, במכשיר הטלפון האישי של החשוד, צריך להתבצע בתוך הליך מבוקר, מסודר, שקוף, ולא מאולתר".

מנכ''ל משרד התקשורת, שלמה פילבר
מנכ''ל משרד התקשורת, שלמה פילבר | צילום: חדשות 13

מקורבי יועצי ראש הממשלה אמרו לאחר ההחלטה: "אלמלא היה מדובר בחקירה פוליטית, די היה במחדלים הבלתי חוקיים אותם פירט בית המשפט בכדי לסגור את התיק המופרך הזה עוד הערב".

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין המייצגים את דוברי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך מסרו בתגובה: "שופט בית משפט השלום עלאא מסארווה קבע שנפלו פגמים חמורים בחקירות דוברי ראש הממשלה. הביקורת החריפה של בית המשפט נגד המשטרה והפרקליטות מחייבים את סגירת התיק והחזרת הטלפונים הניידים ליועצי ראש הממשלה. אנחנו נבחן את ההחלטה ונערער לאלתר".

מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 כי המשטרה מחזיקה במסרון ששלח יונתן אוריך לאחד הנחקרים האחרים בפרשה, בו כתב: "יש אישור לפילבר". בעקבות כך, במשטרה תוהים אם מישהו נתן אישור מלמעלה לשלוח את רכב הברסלבים לביתו של עד המדינה שלמה פילבר, או שמא פעל אוריך על דעת עצמו.

בסביבתו של אוריך דובקים בטענה כי מדובר בפעולת קמפיין לגיטימית שמקבלת אישורים ותקציבים. בשל כך מבקשת הפרקליטות לפתוח את הטלפונים הניידים של החשודים ולעיין בהם.