מתח במערכת הפוליטית: בג"ץ ימסור את הכרעתו בנוגע לדרעי ב-16:00

בית המשפט ימסור את הכרעתו בנוגע לשאלת מינויו של יו"ר ש"ס לשר. דרעי עצמו הבהיר מוקדם יותר השבוע כי גם אם בג"ץ יפסול את מינויו - אין בכוונתו להתפטר. מוקדם יותר היום אמר שר הרווחה יעקב מרגי: "נתניהו יודע שאם אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר הפנים והבריאות אריה דרעי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר הפנים והבריאות אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג / פלאש 90

מתח במערכת הפוליטית: בג"ץ צפוי למסור היום (רביעי) ב-16:00 את הכרעתו בנוגע לשאלת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. מוקדם יותר היום, במענה לשאלתנו כיצד יממש את ההבטחה להגדלת תקציב מערכת הבריאות למיליארד שקלים אם בג"ץ יפסול את כהונתו, דרעי השיב: "לא הבטחתי הגדלה של מיליארד שקל, זה מה שרציתי אבל בסוף הסכמנו בהסכם הקואליציוני על 750 מיליון שקל". על השאלה כיצד השר מתכנן לממש את זה אם בג"ץ יפסול אותו מלכהן, שר הבריאות סירב לענות.

קודם לכן, אחרי שח"כ אברהם בצלאל מש"ס אמר כי "אם שופטי בג"ץ יפסלו את מינוי דרעי הם יירו לעצמם בראש" - אמר הבוקר שר הרווחה יעקב מרגי אמר בריאיון לכאן ב': "אני לא אומר לנתניהו מה לעשות, אבל נתניהו יודע שאם אריה דרעי לא בממשלה – אין ממשלה".

"לאורך כל הדרך אמרנו שאין שום סיבה שדרעי לא יכהן כשר בכיר בממשלת ישראל", אמר מרגי. "גם המשפטנים הגדולים, מבחינה חוקתית, לא מצאתי אחד שאמר אחרת". על השאלה מה יקרה אם נתניהו יפטר את דרעי - השיב מרגי: "מי שיקבל החלטה זו מועצת חכמי התורה". הוא נשאל אם לא ברור שיש לכבד את פסיקות בית המשפט - וענה: "לא. אנחנו בעיצומו של ויכוח ציבורי בחברה הישראלית, זה לא דיון משפטי. אם ייקחו את זה לכיוון של 'לא סביר זה ויכוח ציבורי. בוויכוח ציבורי צריך להכריע ראש הממשלה".

הגעת השופטים לדיון בעתירות נגד מינוי דרעי
הגעת השופטים לדיון בעתירות נגד מינוי דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בינתיים, בזמן שהמערכת הפוליטית כולה מחכה להחלטת בג"ץ דרעי ולשאלה האם המינוי שלו לשר ייפסל - פרסמנו שלשום במהדורה המרכזית של חדשות 13 דברים חריפים ומאוד ברורים מצד יו"ר ש"ס בנושא. בתוך כך, השר דרעי אמר לחברי סיעתו כי גם אם בית המשפט יחליט שעליו להתפטר, הוא לא יציית לכך. לדבריו, "לפטר אותי או לא - זה עניין של נתניהו".

אם נתניהו לא ימלא את פסק הדין ויסרב לפטר את דרעי, העותרים נגדו יפתחו בהליך ביזיון בית המשפט - תרחיש שבאופן תיאורטי עלול לגרור קנס כבד ואף עונש מאסר בפועל. בנוסף, במצב כזה תעלה השאלה האם דרעי ממשיך לכהן כשר, ובית המשפט ייצטרך לתת את הדעת גם בנושא זה ולהכריע.

אפשרות נוספת במצב בו בג"ץ פוסל את מינויו של דרעי, היא שנתניהו אכן ממלא את הפסיקה ומפטר את חבר הכנסת מתפקידיו בממשלה, אך זמן קצר לאחר מכן הכנסת מבטלת את עילת הסבירות - ואז דרעי מתמנה מחדש לתפקידו כשר, אך הפעם בלי היכולת של בג"ץ לפסול את המהלך. במצב כזה ישנה האפשרות שבג"ץ יפסול את פסילת עילת הסבירות בנימוק שביטל העילה נוגד את עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

לקראת ההכרעה, הוחלט לתגבר את הכוננות ליד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - וכוחות הביטחון נערכים להפגנות ומחאות מול בתי השופטים לאחר מתן פסק הדין.

בתוך כך, בשבוע שעבר התנהלה ישיבה של השב"כ, של משמר בתי המשפט ושל המשטרה, בנוגע להכרעה המתקרבת של בג"ץ, והוחלט לתגבר כוחות בצד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. החשש הוא שיתקיימו מחאות והפגנות מתחת לביתה של חיות ושל שופטים נוספים, בדומה להפגנות מתחת לביתו של הנשיא לשעבר אהרן ברק. הנשיאה חיות מתוגברת על ידי יחידה 730 של השב"כ, ולכן במקרה שלה לא מדובר בתגבור כוחות בפועל, אבל בשירות הביטחון הכללי לא מעוניינים לקחת סיכונים.