השופט שבראש ועדת הבדיקה לרוגלות: "לא מאמין לערוצי התבהלה"

השופט בדימוס משה דרורי התבטא בעבר נגד עבודת הפרקליטות בתיקי נתניהו, וכשנשאל האם אין ניגוד עניינים בכך שהוא אמור לבדוק את תיקי רה"מ הוא אמר: "תכתבו מה שאתם רוצים, אני לא חושב שמילה אחת שלכם היא אמת"

זמן צפייה: 07:48

בניגוד מופגן לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, הממשלה אישרה את הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לעניין שימוש המשטרה בתוכנות ריגול, אשר בראשה יעמוד השופט בדימוס משה דרורי - שהתבטא בעבר נגד עבודת הפרקליטות בתיקי נתניהו. הערב (ראשון) במהדורה המרכזית הוא נשמע בקולו - כשהוא אומר מה דעתו על המשפט שמטלטל את ישראל, וגם על ערוצי התקשורת.

דרורי הוא סגן נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס, וכששאלנו אותו האם אין ניגוד עניינים בכך שהוא אמור לבדוק את תיקי נתניהו הוא אמר: "תעשו מה שאתם רוצים, תכתבו מה שאתם רוצים, הרי אני יודע שערוצי התבהלה עושים מה שהם רוצים, האמת לא נר לרגליהם. אתם בדיוק ערוצי תבהלה, אני לא חושב שמילה אחת שלכם היא אמת. אני לא מאמין לכם, זה הכל".

דרורי מסר בתגובה: "הכתב ניצל את עברו כמאבטח בבתי המשפט באופן ציני. למותר לציין כי הדברים יצאו מהקשרם. מעבר לכך אין לוועדה כוונה להתייחס לדברים".

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לפרסום: "לאחר דבריו החמורים של השופט דרורי, אשר שודרו בערוץ 13, יש להודיע לו ולשר המשפטים שהם מוזמנים לזרוק את כל המסקנות העתידיות של 'הוועדה' הפוליטית שהוקמה היום - לפח. השופט, שמתבטא בשפה הביביסטית, כמו אחרון התועמלנים, לא ראוי לאמון הציבור והציבור לא יקבל שום מסקנות "הוועדה" שהוא עומד בראשה. נקודה, סוף".

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

במהלך הישיבה היום התפתח ויכוח בין השרים לבין המשנה ליועמ"שית גיל לימון, שאמר כי "יש סמכות ואחריות לממשלה להקים ועדה אבל לא בנושאים תלויים ועומדים, וצריך לשמוע את גופי הביטחון". בתגובה, חלק מהשרים תקפו את הייעוץ המשפטי. שר המשפטים יריב לוין אמר כי "אתם הגוף המבוקר ואם מדברים על ניגוד עניינים אתם בניגוד עניינים מובהק בעניין הזה. מה פתאום אתם פועלים בתקשורת נגד הוועדה שאמורה לבדוק בסוף אתכם? זה ניסיון לטרפד את הוועדה".

שר התפוצות עמיחי שיקלי הצטרף ללוין: "נניח שיש תיק תלוי ועומד, והייתה שגגה בדרך ופעלו לא כדין, אז איך ההתייחסות שלכם לעניין הזה?". גם שרת המודיעין גילה גמליאל תקפה: "למה אתם לא מצטרפים לבקשה? אתם אמורים לרצות את זה, זה פגע בציבור בניגוד לחוק". בנוסף, השרות גלית דיסטל ומאי גולן תקפו גם הן את גיל לימון.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

ההחלטה בדבר ועדת הבדיקה הממשלתית הועלתה על ידי לוין ומטרתה לחקור את טיב השימוש בכלי הרוגלה במשטרה, בדגש על תוכנת "פגסוס" שעלתה לכותרות כשפורסם שנעשה בה שימוש נגד אזרחים. היועמ"שית התנגדה לוועדה, בעיקר מפני שלא הוחרגו ממנה תיקים שעדיין מתנהלים - ולכן יש חשש שיבוש תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהחלטת הממשלה נכתב כי מטרת הוועדה היא ליצור תשתית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, וזו על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות, וכן לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות.

הוועדה תקבע ממצאים והחלטות, ומסקנותיה יוגשו לשר המשפטים בתוך שישה חודשים מיום התכנסותה. הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלי-סייבר אחר אזרחים ונושאי משרה.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

בתוך כך, ביום שישי האחרון פורסם בחדשות 13 כי גורמים בכירים במשרד המשפטים הביעו חשש כי הוועדה תשמש לשיבוש ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד נתניהו, לאור העובדה שלוין סירב להחריג תיקים מתנהלים מהחקירה והסתפק בקביעה כי יו"ר הוועדה, שהוא עצמו מינה, יחליט על דעת עצמו האם נושא מסוים מהווה ניגוד עניינים. על פי גורמים במשרד המשפטים, הדבר אינו חוקי ועשוי לסייע לנתניהו, שכבר שאל בעבר "מי יחקור את החוקרים".

חוקיותה של הוועדה, שהוקמה בניגוד לעמדת המל"ל והשב"כ, צפויה להיקבע בבג"ץ לאחר שיוגשו עתירות בנושא. במקרה כזה, היועמ"שית צפויה להצטרף לעותרים ולטעון בפני השופטים כי עיסוק הוועדה בתיקים שעודם מתנהלים הוא אינו חוקי.