חסימות הכבישים: בהרב-מיארה צפויה להעביר את האחריות למשטרה

לאחר הדיון בממשלה והחלטתה כי ההפגנה בנתב"ג חוקית, כעת עליה להכריע בסוגיית חסימות הכבישים וההפגנות מול בתי נבחרי ציבור. ככל הנראה היועמ"שית תעביר את האחריות לכך למשטרה - ולהחלטת מפקד בשטח

זמן צפייה: 01:03

לאחר האישור להפגין בנתב"ג, בשבוע הבא היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה צפויה לפרסם את חוות דעתה בעניין לחסימת כבישים והאכיפה. לחדשות 13 נודע הערב (שלישי) כי ככל הנראה בהרב-מיארה תעביר את ההחלטה בעניין לידי המשטרה.

היועמ"שית לא צפויה לקבוע זמן מוגבל לחסימת כביש או הנחיות ברורות בעניין, אלא לקבוע שאלה הנחיות משטרה בכלל - לפי שיקול דעת של המפקד בשטח. ישנם כללי ברזל בעניין כמו אי-חסימת צירים לבתי חולים, אך שאלות של כמה זמן לאפשר את החסימה הן שיקולים של המפקד של המשטרה בשטח.

על המפקד בשטח להחליט לפי כמות המפגינים, אופי ההפגנה ועוד על כיצד להתמודד איתה ולפנות את החסימה. כמו כן, בהרבה מיארה צריכה להחליט לגבי הפגנות מול בתי השרים וחברי הכנסת. היא ככל הנראה תתייחס לפסיקת בגץ לפיה מותר להפגין במרחק מסוים מבתי נבחרי הציבור.

ההפגנה בצומת קפלן תל אביב
ההפגנה בצומת קפלן תל אביב | צילום: רויטרס

כזכור, הבוקר הודיעה בהרב-מיארה כי היא מתירה את ההפגנה המתוכננת בנמל התעופה בן גוריון, במסגרת "יום השיבוש":  "הדין אינו אוסר הפגנות בנתב"ג. נתב"ג הוא מרחב ציבורי, במקומות שבהם יש גישה לכל אדם, ועל כן לכל אדם הזכות לחופש ביטוי והפגנה גם במרחב זה".

"בצד זאת, מדובר באזור ציבורי רגיש על רקע כלל המאפיינים הביטחוניים והבטיחותיים המתקיימים בו, ועל כן יש לקבוע הגבלות ותנאים מתאימים להפגנות בתחומו. לפיכך סוכם, כי על גורמי המקצוע ברשות שדות התעופה וגורמי האכיפה במשטרה להמשיך ולפעול בהתאם לשיקולים מקצועיים ומבצעיים בקביעת תנאים לעריכת הפגנה בשטח נתב"ג, ולאכיפת תנאים אלה, כולל במקרים של הפרת התנאים והמגבלות שנקבעו".