ניצב אשד במכתב למפכ"ל: "הליך הדחה פסול במסווה של ריאיון"

מפקד מחוז תל אביב זומן אתמול ל"ריאיון לקראת סבב מינויי ניצבים" אצל המפכ"ל, שלטענתו היה הליך הדחה פסול. אשד טוען כי שבתאי תכנן להדיחו מבעוד מועד באופן בלתי חוקי והטיח בו טענות שווא. בעבר היה ניסיון של השר בן גביר להגיח את אשד מתפקידו

זמן צפייה: 02:09

מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד שלח היום (שני) מכתב למפכ"ל קובי שבתאי בנוגע להליך העברתו מהתפקיד וכתב כי הוא זומן "להליך פסול במסווה של ריאיון". על פי המכתב, שבתאי זימן את אשד לריאיון לקראת סבב מינויי ניצבים, שבפועל היה שיחת הדחה בה המפכ"ל "הטיח בו טענות שווא". עוד האשים אשד כי סבב המינויים נגוע משיקולים זרים ואף פוליטיים.

עוד נכתב כי בריאיון הוטחו באשד טענות שווא מבלי הכנה מוקדמת וללא האפשרות להתייחס אליהן.  "רובן של טענות השווא הינן מלפני כשנתיים", נכתב, "ועומדות בסתירה מוחלטת להצהרותיך והערכתך החיובית",זאת, לאחר שבראיונות לכלי תקשורת כינה שבתאי את אשד "קצין מנוסה ומקצועי".

מקורבים למפכ"ל אמרו שהוא מתכנן להמשיך בהליך למרות המכתב. הוא אמר למקורביו "לא יכול להיות שינסו ללחוץ עליי דרך אמצעי התקשורת". ההערכות הן שליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אין איך לסכל את ההחלטה מפני שהיא עוברת שהליך תקין.

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

במכתב מפקפק אשד בהליך ההדחה לאור ההתנצלות של שבתאי והחזרתו לתפקיד מפקד מחוז תל אביב. עוד נכתב למפכ"ל כי "למרבה התדהמה בחרת להתעלם ממסקנות והנחיות היועצת המשפטית לממשלה ואתה ממשיך לפעול להדחה במסווה מגושם של 'סבב מינויים במשטרת ישראל'. אשד מאשים כי סבב המינויים נגוע משיקולים זרים, אישיים ובלתי ענייניים כל שכן פוליטיים, המסבים נזק בלתי הפיך לאמון הציבור".

ממשטרת ישראל נמסר: "ראיונות סגל הפיקוד בדרג הניצב שמתקיימים, הינם חלק מסבב מתוכנן, עם סיום הראיונות יקיימו המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי והשר לבטחון לאומי איתמר בן גביר דיון בנוגע לשיבוצם של הקצינים כמקובל".

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי והשר בן גביר | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

כזכור, הפרשה החלה בשיא תקופת המחאות נגד המהפכה המשפטית, כאשר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הדיח את אשד מתפקידו - והודיע כי הוא ימונה לראש אגף ההדרכה. בן גביר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות".

מספר ימים לאחר מכן הנחתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את המפכ"ל והשר בן גביר כי "יש לקבל החלטה חדשה בנוגע להעברתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו. על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה".

לאחר הסערה שבתאי מסר הצהרה מיוחדת והתנצל: "טעיתי בשיקול הדעת. במשך עשרה שבועות עומדים מפקדי ושוטרי המשטרה ושומרים בגופם על חופש הדמוקרטיה. לצד חופש המחאה שמרנו על הסדר הציבורי בכל הארץ עם אתגרים יומיומיים ברמה האישית והארגונית. יש מדיניות שר ואנחנו מיישמים אותה תוך הפעלת שיקול דעת בשטח".