בג"ץ הכריע פה אחד: "חוק טבריה" לא יחול בבחירות הקרובות

לאחר שעות של דיון, הרכב בית המשפט קבע כי תוקפו של החוק יכול רק לאחר הבחירות, כך שמקורבו של חבר הכנסת אריה דרעי, בועז יוסף, המכהן כיו"ר ועדה קרואה בטבריה, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העירייה. חיות: "חוק פרסונלי התפור למידות המועמד"

זמן צפייה: 03:16

לאחר שעות של דיון, הרכב בית המשפט העליון קבע הערב (ראשון) פה אחד כי "חוק טבריה" לא יחול בבחירות הקרובות. משמעות הדבר היא כי מקורבו של חבר הכנסת אריה דרעי, בועז יוסף, המכהן כיו"ר ועדה קרואה בעיריית טבריה, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר. לאחר התייעצות, הרכב השופטים המליץ למקורבו של דרעי, בועז יוסף, להודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות - אך הוא סירב. במהלך הדיון טענה הנשיאה חיות כי: "החוק הוא פרסונלי כי הוא תפור למידותיו של הבחירות בטבריה. חברי הכנסת אמרו זאת בפה מלא".

התנועה לאיכות השלטון טענה כי החקיקה "משנה את כללי המשחק תוך כדי משחק", וכי היא נגועה בפרסונליות בשביל מקורבו של דרעי. עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, אמר: "צחנה כבדה של שחיתות ציבורית והפרת כל נורמה ציבורית מרחפות מעל התיקון לחוק הזה. הכנסת הצביעה הלילה בעד שחיתות, ונגד מנהל תקין, והדבר ברור לכל מי שעיניו בראשו לאזרחי ישראל מגיעה ממשלה שתתעסק בחיים עצמם- ביוקר המחיה המכביד, בביטחון האישי המתפוגג, ולא בחקיקה פרסונלית שנועדה להיטיב עם מקורבים. אנו נילחם נגד החוק המושחת הזה, ומקווים שיתנדף מספר החוקים של מדינת ישראל באותה המהירות בה נכנס אליו. השופטת ברון אמרה: "החוק תפור למידות מבחינת העיתוי שלו. כי יש רק אדם אחד שנכנס למשבצת בעיתוי הזה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציג הכנסת ענה במהלך הדיון לטענת העותרים לפיה על פי חוק טבריה יהיה ליו"ר ועדה קרואה יתרון על פני שאר המועמדים ונתן דוגמאות לחוסר צינון. על כך ענה לו השופט פוגלמן: "השאלה מי מקנה לאותו אדם ספציפי את היתרון. פה השלטון המרכזי הקנה למישהו יתרון במישרין במערכת הבחירות". הנשיאה חיות הוסיפה: "אותו יו"ר ועדה קרואה גם פועל בלי אופוזיציה. מציידים אותו כדי להבריא את הרשות והתפיסה היתה שהדגש היא על המקצועיות ולא על הטיה פוליטית".

השופט שטיין טען כי "הקושי שלי עם החוק שבהינתן תאריך התחולה, מדובר בחוק פרסונלי, אם לא ניתן לתקן את העניין הזה, יש בעיה חוקתית". אילן בומבך, פרקליטו של בועז יוסף: "מעולם לא ביטלו חוק שהוא פרסונלי, גם כשהוא שינה את כללי המשחק תוך כדי המשחק, בממשלת החילופין תפרו חוק לגנץ". ברק ארז השיב: "אדוני משווה ביקורת על חקיקה וביקורת על חוקי יסוד?".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כבר קבעה, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, שלא ניתן להחיל את החוק הזה על הבחירות המוניציפליות הקרובות - מה שלא עוזר למקורב של דרעי. על פי ההערכות שופטי בית המשפט העליון צפויים לקבל את עמדתה.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"חוק טבריה" עבר בתחילת החודש בקריאות שנייה שלישית בכנסת ברוב של 43 תומכים, לעומת 32 מתנגדים. החוק יאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בעיר בועז יוסף, המקורב לאריה דרעי, להתמודד בבחירות המוניציפליות בסוף אוקטובר הקרוב - בניגוד למצב שהיה קיים עד היום, שמנע מראשי ועדות קרואות להתמודד לראשות העיר שעליה הופקדו מבלי להיבחר.

אחרי שהחוק אושר, עתרה תנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד התיקון שחוקק. "החוק יאפשר לראשי ועדות קרואות במועצות מקומיות להתמודד לראש הרשות, ולמעשה, יסלול את דרכו של בועז יוסף - ראש הוועדה הקרואה בטבריה ומקורבו של אריה דרעי, להתמודד לראשות העיר", נמסר מטעם התנועה. "צחנה כבדה של שחיתות ציבורית והפרת כל נורמה ציבורית מרחפות מעל התיקון לחוק הזה. הכנסת הצביעה הלילה בעד שחיתות, ונגד מנהל תקין, והדבר ברור לכל מי שעיניו בראשו".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

נזכיר, כי בית המשפט העליון צפוי לקיים בשבועות הקרובים מספר דיונים בעלי השפעה מכרעת על הממשלה, המחאה ודעת הציבור.

בהמשך השבוע, ביום חמישי, יתקיים דיון על חוק הנבצרות. בשבוע שעבר, היועמ"שית טענה בחוות דעת שהכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה "כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה". לטענתה נתניהו העביר את החוק במטרה להפר את הסכם ניגוד העניינים. מדובר בתיקון לחוק יסוד, והשופטים לרוב לא מתערבים בתיקונים כאלה. לכן, עיניים רבות נשואות לבג"ץ כדי להבין כיצד יגיבו והאם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תרחיב את ההרכב על מנת שיוכל לפסול חוק יסוד.