גורמים משפטיים: ועדת פגסוס - הגשמת המזימה של נתניהו

במשרד המשפטים חוששים כי הוועדה הממשלתית שתבדוק את השימוש של המשטרה ברוגלות תשמש בכדי לשבש את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד ראש הממשלה, ותסייע להגשים את מזימתו "לחקור את החוקרים". במידה שהנושא יגיע לפתחו של בג"ץ, צפויה היועמ"שית להצטרף לעותרים - ולטעון כי פעילות הוועדה אינה חוקית

זמן צפייה: 01:57

שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה עלו השבוע, שוב, על מסלול התנגשות - הפעם סביב הוועדה שתחקור את פרשת פגסוס. הערב (שישי) פורסם בחדשות 13 כי גורמים בכירים במשרד המשפטים חוששים כי הוועדה תשמש לשיבוש ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת לאור העובדה כי לוין סירב להחריג תיקים מתנהלים מהחקירה והסתפק בקביעה כי יו"ר הועדה, שהוא עצמו מינה, יחליט על דעת עצמו האם נושא מסוים מהווה ניגוד עניינים. על פי גורמים במשרד המשפטים, הדבר אינו חוקי ועשוי לסייע לנתניהו, שכבר שאל בעבר "מי יחקור את החוקרים".

חוקיותה של הועדה, שהוקמה בניגוד לעמדת המל"ל והשב"כ, צפויה להיקבע בבג"צ לאחר שיוגשו עתירות בנושא. במקרה כזה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להצטרף לעותרים ולטעון בפני השופטים כי עיסוק הועדה בתיקים שעודם מתנהלים הוא אינו חוקי.

בהרב-מיארה והשר לוין
בהרב-מיארה והשר לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בחודש שעבר, נזכיר, החליט השר לוין להקים ועדת בדיקה  ממשלתית שתחקור את טיב השימוש שבוצע בכלי הסייבר "פגסוס", המשמש למעקב ואיסוף מידע על ידי גופי האכיפה הפלילית. הוועדה הוסמכה לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלי-סייבר אחר אזרחים ונושאי משרה.

בהחלטת הממשלה נכתב כי מטרת הוועדה היא ליצור תשתית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, וזו על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות, וכן לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות. הוועדה תקבע ממצאים והחלטות, ומסקנותיה יוגשו לשר המשפטים בתוך שישה חודשים מיום התכנסותה.

קבוצת NSO
קבוצת NSO | צילום: רויטרס

"פרשת פגסוס" נחשפה לראשונה בתחקיר של עיתון "כלכליסט", בו נחשף כי שתלה את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, בהם מנכ"לי משרד המשפטים והאוצר, מובילי מחאות הנכים והעדה האתיופית, ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך.