אחרי ההכרזה על המהפכה המשפטית: לוין נפגש עם נשיאת העליון

שר המשפטים הנכנס, שהודיע בשבוע שעבר על שורת רפורמות במערכת המשפט, נועד לראשונה עם אסתר חיות לפגישת היכרות בלשכתה בבית המשפט העליון בירושלים

זמן צפייה: 00:55

אחרי ההכרזה על המהפכה המשפטית בשבוע שעבר, שר המשפטים יריב לוין נפגש היום (ראשון) לראשונה עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לפגישת היכרות בלשכתה בבית המשפט העליון בירושלים.

הנשיאה חיות ניסתה להסביר לשר לוין כי אפשר להידבר בין הצדדים, ובשורה התחתונה הייתה זו פגישה רשמית. באופן חריג, לא יצאה לתקשורת תמונה מהמפגש הראשון בין שר המשפטים לנשיאת בית המשפטו העליון.

כזכור, ביום רביעי האחרון הציג השר לוין את השלב הראשון של "רפורמת המשילות", הכולל את שינוי בחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות, חוק היועמ"שים - וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61. דבריו עוררו מיד סערה במערכת הפוליטית, כאשר באופוזיציה כמובן תקפו. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לסערה ואמר: "הטענות שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה משוללת כל יסוד. אנחנו נקיים דיון מסודר בועדת החוקה של הכנסת, זה ההליך החוקי והנכון לעשות את זה ושם יושמעו כל הדעות. קיבלנו מנדט רחב מהציבור ואנחנו ממשים את המנדט הזה - זו מהות הדמקורטיה".

אמש כיכר הבימה התמלאה במפגינים שהגיעו למחות על הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו, ובראשם רפורמת המשפט של שר המשפטים. מספר ארגונים פרסמו את ההפגנה תחת שמות שונים, ביניהם "עומדים ביחד", "שלום עכשיו", "התנועה הדמוקרטית האזרחית", "הדגלים השחורים", "תורת צדק", אמנסטי ישראל", פורום המשפחות השכולות ועוד.

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק תקף אמש בריאיון לחדשות 13 את הרפורמה המשפטית ואמר: "הרפורמה הזאת היא מחרוזת של חרוזים, החרוזים אינם מזהב או מכסף, אלא מרעל. ואם המחרוזת הזאת תעלה על צווארנו ותוגשם במלואה אני רואה בזה תחילת חורבן הבית השלישי". לדבריו, "אם הרפורמה תתממש במלואה - שופטים צריכים להתפטר".

"חורבן הבית השלישי נגרם על ידי מלחמת אחים", הסביר ברק, "המחרוזת הזאת היא בעצם הצונאמי שיביא אותה. יידע נא כל אחד ממיליונים תושבי ואזרחי המדינה שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה - הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות".

אהרן ברק
אהרן ברק | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ברק נשאל לגבי העיתוי של ההכרזה, ערב הדיון בבג"ץ על מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה, ואמר: "אני מצר שהשר לוין לא שאל אותי לפני האם לדבר עכשיו או קצת להמתין. הייתי אומר לו תמתין שבוע שבועיים, יינתן פסק הדין של בית המשפט העליון ולא יאשימו אותך במיני האשמות. אני חושב שזה מעשה פסול, מעשה בלתי חוקי. זה איום על בית המשפט". ברק הוסיף ואמר: "לא הייתי רוצה שהעמדה הזאת שלי, שיש לי שר משפטים עבריין, שזה ימנע ממני מלקיים משא ומתן איתו ושכמותו כדי להגיע לאיזה הסדר".