בג"ץ ללוין: אם לא תכונס הוועדה - פסק הדין בעתירה יינתן בקרוב

אחרי הצעת ה"פשרה" שהציג שר המשפטים בנוגע למינוי נשיא לבית משפט העליון, שנדחתה על-ידי מ"מ נשיא העליון, שופטי בג"ץ מודיעים כי אם לא תכונס הוועדה לבחירת שופטים - פסק הדין בעתירה נגד אי-כינוסה של הוועדה יינתן "בתחילת שנת המשפט הבאה", כלומר בתחילת החודש הבא

זמן צפייה: 04:13

אחרי הצעת ה"פשרה" שפרסם אתמול שר המשפטים יריב לוין בנוגע למינוי נשיא לבית משפט העליון, שנדחתה על-ידי ממלא מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, שופטי בג"ץ מודיעים הבוקר (שלישי) במכתב ללוין כי אם לא תכונס הוועדה לבחירת שופטים - פסק הדין בעתירה נגד אי-כינוסה של הוועדה יינתן "בתחילת שנת המשפט הבאה", כלומר בתחילת החודש הבא.

"לבקשתו של שר המשפטים, מר יריב לוין, עיכבנו את מתן ההכרעה בתיק זה לתקופה משמעותית", כתבו שופטי בג"ץ, "על מנת לאפשר לו למצות את המאמצים להגשים את חזונו המבורך להביא למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון על בסיס הסכמה רחבה בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים.

"עתה, משהוברר כי הדבר אינו מסתייע, ברור וגלוי כי אין מנוס מפניה למנגנון קבלת ההחלטות הקבוע בסעיף 7 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד – ,1984 בעניין הצעת הוועדה לבחירת שופטים על מינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון: קבלת החלטת רוב על ידי הוועדה למינוי שופטים – רוב רגיל ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון; רוב מיוחד לעניין מינוי שופטים לבית המשפט העליון.

"מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט, וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים על מנת להוציא תובנה זו מהכוח אל הפועל, באמצעות השימוש בסמכות הנתונה לו בסעיף 7(א) לחוק בתי המשפט להניע את מנגנון קבלת ההחלטות הנ"ל. בהינתן האמור, אנו מבהירים כי פסק דיננו בעתירה דנן יינתן, ככל שהדבר יידרש, בתחילת שנת המשפט הבאה עלינו לטובה".

בית המשפט העליון בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "שר המשפטים יריב לוין הודיע היום שמבחינתו נגמרה המלחמה והוא חוזר להפיכה המשטרית ולניסיון למחוק את הדמוקרטיה הישראלית. הוועדה למינוי שופטים תכונס עם יריב לוין או בלעדיו".

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר מסר: "שר המשפטים מוביל את מדינת ישראל למשבר חוקתי וחברתי חסר תקדים. אם לא יבלום - ההשלכות והאחריות לתוצאות ההרסניות יהיו עליו לדורות. נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים לא יכנעו לאיומים. אני סמוך ובטוח שכך יפעלו גם שופטי בית המשפט העליון, שאותם הכניס לוין בכוונת מכוון לסד לחצים, על גבול הבלתי אפשרי. החוק ופסיקת בית המשפט (והשכל הישר) מחייבים כינוס הוועדה ובחירת נשיא לבית המשפט העליון וכך יהיה".

בתנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, בירכו על הודעת שופטי העליון: "אנו רואים בכך המשך ישיר למדיניות האחראית והמאוזנת של בית המשפט העליון. בניגוד ללווין שכופה בחירה של שופט שהוא רוצה, בית המשפט נותן את הכח לוועדה ומבקש לקדם פשרה אמיתית ומהותית, תוך שמירה על עקרונות היסוד של מערכת המשפט הישראלית".

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה, מסר: "בשעה ששר המשפטים לוין וח"כ רוטמן מתנהלים כמו שני בריונים בארגז החול של הגינה הציבורית, טוב שבית המשפט העליון ממשיך לפעול כמבוגר אחראי ומתוך כיבוד בין הרשויות. אנו מברכים את בית המשפט על המשך פעולתו במתינות ומתוך רצון להגיע לפשרה אמיתית, שתשמר את עצמאותה של הרשות השופטת ואת כוחה של הוועדה לבחירת שופטים."

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בהצעה שהגיש אתמול לוין לבג"ץ הוא הציע כי השופט יוסף אלרון ימונה לנשיא העליון במשך שנה אחת, עד לפרישתו מכס השיפוט בספטמבר 2025, כאשר לאחר מכן ימונה לתפקיד שופט שיוצע על-ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה לבחירת שופטים, כך שניתן יהיה למנות את השופט יצחק עמית, שאמור היה להתמנות לנשיא לפי שיטת הסניוריטי. כמו כן, לוין הגיש הצעה למינויים של שלושה שופטים לביהמ"ש עליון, לפיה אחד ימונה ע"י רוב הוועדה, שני ע"י רוב נבחרי הציבור - כלומר על-ידי לוין - ושלישי בהסכמת כלל חברי הוועדה.

ממלא מקום נשיא העליון פוגלמן תקף את ההצעה ואמר: "שיטת הסניוריטי נועדה להגן על העצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו. שיטה זו הוכיחה את עצמה מקום המדינה, וידוע לך כי עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה. זו גם עמדתם של רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים. הצגת הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות".

"ההצעה למנות בו זמנית שני שופטים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון שיכהנו זה לאחר זה, מעוררת קשיים משפטיים ניכרים", כתב מ"מ נשיא העליון, "הגם שהיא נחזית כהצעה שוויונית, ההצעה פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה - ומייתרת את קולם של חלק מחבריה". פוגלמן טען כי ההצעה "פוגעת בתפקודה התקין של מערכת המשפט, בשירות שניתן לאזרחי המדינה ובהפרדת הרשויות".

השופט עוזי פוגלמן, מ"מ נשיא העליון
השופט עוזי פוגלמן, מ"מ נשיא העליון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לפי הצעת לוין, "עם תום כהונתו של השופט אלרון, יכהן בתפקיד שופט מכהן של בית המשפט העליון, כפי שיוצע על-ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה, וזאת עד לפרישתו מכס השיפוט. בנוסף, שני המינויים ייעשו בו זמנית באותה ישיבה של הוועדה לבחירת שופטים".

שופט העליון יצחק עמית
שופט העליון יצחק עמית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

באשר למינוי שלושה שופטים לבית המשפט העליון, הציע שר המשפטים כי "שופט אחד ימונה על-פי הצעת רוב נציגי מערכת המשפט בוועדה, שיציעו שני מועמדים. מבין שניהם, המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על-ידי רוב מקרב נבחרי הציבור בוועדה, באופן שיבטיח את בחירתו בהסכמה רחבה".

כמו כן, השופט השני ימונה על-פי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה, שיציעו גם הם שני מועמדים. על-פי לוין, "המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על-ידי רוב מקרב נציגי מערכת המשפט בוועדה, באופן שיבטיח את בחירתו בהסכמה רחבה". בנוסף, השופט השלישי יתמנה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה, מקרב שופטי בתי המשפט המחוזיים המכהנים כיום.

בית המשפט העליון והכנסת בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים

שר המשפטים לוין כתב בהצעת הפשרה: "מתוך אחריות ורצון להביא להסדרת המחלוקת בדרך הוגנת, ובדרך שיכולה לאפשר לכל הצדדים להתכנס להסדר שאין בו מנצחים או מפסידים, הנני מבקש להציע באופן רשמי את המתווה. אני עושה זאת מתוך אמונה כי יש במתווה הוגן זה כדי לאפשר את הסדרת המחלוקות ואת ביצוע המינויים בדרך מוסכמת. אדגיש, כי אין זה קל מבחינתי להציע הצעה זו, אולם אני סבור שצו השעה הוא להתכנס להסכמות, עם כל הקושי שבדבר".

לסיום כתב שר המשפטים: "אני מבקש להביע את תקוותי כי הצעת פשרה הוגנת זו תענה בחיוב, בדרך שתאפשר את ביצוע המינויים בהסכמה רחבה ומתוך כבוד הדדי בין כלל רשויות השלטון", והוסיף: "זו חובתנו בעת הזו".