התקדמות בחקירת מותו של יובל קסטלמן: "התחזק החשד להמתה"

בדיון בבית הדין הצבאי בעניין הארכת מעצר הבית של סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן לאחר שזה סייע לנטרל את המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים בסוף החודש שעבר, הפרקליטות הצבאית סיפקה תשובה דרמטית וטענה: "יש התקדמות בחומר החקירה שמעבה את החשד נגד החשוד, לרבות הקשר למוות"

זמן צפייה: 03:25

חקירת מותו של יובל קסטלמן שנחשפה בחדשות 13: בדיון שנערך היום (שלישי) בבית הדין הצבאי בבית ליד בעניין הארכת מעצר הבית של סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן בפיגוע בירושלים בסוף החודש שעבר, הפרקליטות הצבאית סיפקה תשובה דרמטית וטענה: "לטעמנו, יש התקדמות בחומר החקירה שמעבה את החשד נגד החשוד, לרבות הקשר למוות".

בהסכמת התביעה הצבאית, בית הדין הצבאי בתנאי מעצר הבית של פריג'ה, באופן שיתאפשר לו לצאת לתפילות פעמיים ביום. הדיון הבא בבית הדין הצבאי לגבי המשך החקירה נקבע לשבוע הבא.

סנגוריו של פריג'ה, עורכי הדין שלומי ציפורי ורן כהן רוכברגר, מסרו בתגובה: "אביעד פריג'ה משיב לכל השאלות שנשאל והוא משתף פעולה באופן מלא עם כל מהלכי החקירה, עד למיצויה המלא. אביעד מצטער מאוד על התוצאה הטראגית של אירוע מבצעי מובהק. הוא לוחם מקצוען, חייל שצה"ל נתן לו נשק, הכשיר אותו וחינך אותו להתערב ולחתור למגע כשהוא נתקל בפיגוע בו נרצחים אזרחים מול עיניו. כשהסתער על המחבל שזוהה בעיניו כגורם הסיכון העיקרי בזירה, זה שהחזיק בנשק הארוך והיה קרוב אליו, הוא ידע שהוא מסכן את חייו אבל לא היתה לו התלבטות, והוא הסתער מאחורי תחנת האוטובוס וירה ביחד עם אחרים כדי לנטרל את המחבלים, הראשון והשני".

עוד הם הוסיפו: "למרבה הצער ב-24 השניות שבהן נמשך הירי הוא זיהה בטעות את קסטלמן ז"ל כמחבל השלישי בזירה, שעדיין מסכן אותו ואת הסובבים. אביעד היה משוכנע שצריך לנקוט פעולה מיידית כדי להפסיק את מסע ההרג ולפי הבנתו אז, נכון וסביר היה לפעול כפי שפעל. זאת טרגדיה נוראית, אבל אין לראות בה אירוע פלילי אלא אירוע מבצעי המתחולל תוך שניות, בדיוק כפי שנעשה עם חיילי צה"ל שירו בסוף השבוע האחרון בשוגג בחטופים בעזה, על אף שהיו לא חמושים, הורידו חולצות והניפו דגל לבן. בזירת קרב מסוכנת ומרובת ירי אף אחד לא חסין מטעויות".

פיגוע ירושלים סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד במותו של יובל קסטלמן, בשחזור האירוע
סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה משחזר את האירוע | צילום: חדשות 13

כזכור, קסטלמן נורה למוות לאחר שסייע לנטרל את המחבלים שביצעו את הפיגוע, על אף שהתחנן על חייו, הוריד את מעילו וניסה להוכיח כי אינו מחבל. בשבוע שעבר הורה פרקליט המדינה עמית איסמן למח"ש לבדוק את התנהלות החוקרים בפרשה. בית הדין הצבאי טען כי בניגוד לעמדת המשטרה - שטענה כי אין צורך בנתיחת גופתו של קסטלמן, אך היא בוצעה בכל זאת - "הייתה קריטית למען ההוכחות". גורמים בכירים במשרד המשפטים יצאו נגד החלטת איסמן: "החלטה פופוליסטית והזויה לחלוטין".

בשבוע שעבר שלחו הוריו של פריג'ה מכתב למשפחת קסטלמן, וכתבו: "אנו, הוריו של לוחם צה"ל במילואים אביעד פריג'ה, מבקשים להשתתף בצערכם מעומק לבנו. היינו מעדיפים לעשות זאת במפגש עמכם פנים אל פנים, אך הבנו כי לעת הזו אתם מתקשים בזאת".