היועמ"שית לבג"ץ: ועדת "פגסוס" שמינה לוין פועלת באופן לא חוקי

בהרב-מיארה מסרה את תגובתה לבג"ץ בעניין ועדת הרוגלות שמינה שר המשפטית, ואמרה כי היא פועלת באופן לא חוקי: "אסור לממשלה להתערב במשפטים פליליים, לשבש אותם או לעכב אותם, גם לא באמצעות ועדה מטעמה"

Whatsapp Image 2023 08 16 At 1
שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה הבוקר (שלישי) את תגובתה לבג"ץ בעניין ועדת הרוגלות ("ועדת פגסוס") שמינה שר המשפטים יריב לוין, ואמרה כי היא פועלת באופן לא חוקי. "אסור לממשלה להתערב במשפטים פליליים, לשבש אותם או לעכב אותם, גם לא באמצעות ועדה מטעמה", אמרה בהרב-מיארה.

מטעמו של השר לוין נמסר בתגובה לבג"ץ: "האינטרס הציבורי מחייב את הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית, שכן השימוש ברוגלות שלא כדין מהווה פגיעה קשה בזכות לפרטיות הן של האדם שהמשטרה חודרת למחשב או לטלפון הנייד שלו והן של צדדים שלישיים שהחדירה למכשיר תחשוף מידע רגיש הנוגע להם. טענות אלו בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין, יש בהן כדי לערער את אמון הציבור ברשויות האכיפה, לרבות המשטרה, וגם מטעם זה האינטרס הוא להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית לבחון את הטענות בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, לפני כשבועיים טענה היועמ"שית כי הוועדה "פעלה בניגוד להחלטת בית המשפט כאשר זימנה שוטרי סייבר להופיע בפני הוועדה", והגישה בקשה דחופה לבג"ץ, במטרה שיורה על כך שהשוטרים לא יופיעו בפני הוועדה.

על אף התנגדותה של היועמ"שית, ועדת הבדיקה הוקמה על ידי השר לוין, שהכריז ביולי אשתקד כי זו תחקור את טיב השימוש שבוצע בכלי הסייבר "פגסוס", המשמש למעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית.

הוועדה הוסמכה לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלי-סייבר אחר אזרחים ונושאי משרה. מטרת הוועדה ליצור תשתית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, וזו על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות, וכן לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות הפיגוע הפלילי ברמלה, בסוף השבוע פורסם בחדשות 13 כי מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דני לוי, הטיל על ראש אגף החקירות החדש, ניצב בועז בלט, את המשימה להשיב את השימוש בתוכנות הרוגלה למשטרת ישראל, במסגרת חקירת עבירות רצח והריגה.

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

"פרשת פגסוס" נחשפה לראשונה בתחקיר של עיתון "כלכליסט", בו נחשף כי תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הושתלה בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, בהם מנכ"לי משרד המשפטים והאוצר, מובילי מחאות הנכים והעדה האתיופית, ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך.