החקיקה תושלם לפני פסח: הצעדים הבאים במהפכה המשפטית

ארבעה ימים אחרי הכרזת שר המשפטים לוין על "רפורמת המשילות" הוא נועד לראשונה עם נשיאת העליון, ובדרך למימוש הרפורמה במלואה יוגשו בסוף השבוע הקרוב תזכירי החוק החדש. שלוש מתוך הרפורמות ייכנסו למה שיכונה "חוק יסוד: השפיטה" - ואילו עבור חוק היועמ"שים יגשו בקואליציה תזכיר חוק נפרד

זמן צפייה: 05:00

ארבעה ימים אחרי הכרזת שר המשפטים יריב לוין על "רפורמת המשילות", היום (ראשון) הוא נועד לראשונה עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בפגישה מתוחה בלשכתה בבית המשפט העליון בירושלים.

בדרך למימוש הרפורמה במלואה, בסוף השבוע הקרוב יוגשו תזכירי החוק החדש. בחלוף 21 ימים, התזכירים יוצגו בפני ועדת שרים לחקיקה בנוהל המקובל. הציפייה היא שעד סוף מושב החורף של הכנסת, בין פורים לפסח, החוקים החדשים יאושרו.

שלוש מתוך הרפורמות של לוין: פסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות, שינוי הרכבה והרחבתה של הוועדה לבחירת שופטים - ייכנסו כולן למה שיכונה "חוק יסוד: השפיטה". עבור חוק היועמ"שים, בקואליציה יגבשו תזכיר חוק נפרד.

במקביל, גם עורכי הדין מצטרפים למאבק נגד הרפורמות של לוין, וביום חמישי הקרוב ישבית מטה מאבק הגלימות, מאבקם של עורכי הדין מהמגזר הפרטי נגד "רפורמת המשילות", את בתי הדין למשך שעה. בנוסף, דיקני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות פרסמו היום גילוי דעת נגד הרפורמה של השר לוין בו הם מתריאים מפני "איומים ממשיים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של מדינת ישראל".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, ביום רביעי האחרון הציג השר לוין את השלב הראשון של "רפורמת המשילות", הכולל את שינוי בחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות, חוק היועמ"שים - וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61. דבריו עוררו מיד סערה במערכת הפוליטית, כאשר באופוזיציה כמובן תקפו. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לסערה ואמר: "הטענות שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה משוללת כל יסוד. אנחנו נקיים דיון מסודר בועדת החוקה של הכנסת, זה ההליך החוקי והנכון לעשות את זה ושם יושמעו כל הדעות. קיבלנו מנדט רחב מהציבור ואנחנו ממשים את המנדט הזה - זו מהות הדמקורטיה".

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש התמלאה כיכר הבימה בתל אביב במפגינים שהגיעו למחות על הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו, ובראשם רפורמת המשפט של שר המשפטים. מספר ארגונים פרסמו את ההפגנה תחת שמות שונים, ביניהם "עומדים ביחד", "שלום עכשיו", "התנועה הדמוקרטית האזרחית", "הדגלים השחורים", "תורת צדק", אמנסטי ישראל", פורום המשפחות השכולות ועוד.