נאום לוין - והמציאות: הימין מקופח בוועדה לבחירת שופטים?

בנאום ארוך אתמול בכנסת, נימק שר המשפטים מדוע צריך שפוליטיקאים ימנו שופטים, אבל המספרים שהוא סיפק לא נכונים - וממילא גם השיטה. אז למה להפיץ שקרים, ועוד בנאום שחלק גדול ממנו הוקדש ללא בושה לטענות על שטיפת מוח? כי פשוט אפשר, כי מי יבדוק. ובכל זאת - בדקנו

זמן צפייה: 02:50

כדי להצדיק את הפיכת בחירת השופטים לבחירה פוליטית, סיפר אתמול (שני) שר המשפטים יריב לוין בנאומו הנרגש בכנסת כי הימין ה"מסכן" מקופח בוועדה לבחירת שופטים, ושמספר נציגיו בוועדה נע בין 1 כשהם באופוזיציה ל-3 כשהם בקואליציה, מתוך 9 חברים. ובכן, איך לומר זאת במלים לא עדינות - מדובר בשקר.

מה יותר פשוט מלעבור על הרכבי הוועדות בתקופות ממשלות הליכוד שמינו את שופטי בית המשפט העליון המכהנים כיום - 11 מתוך 15 המכהנים. אז נלך לפי הסדר, ולפי ספירת לוין, כלומר מי היה בכיס של יו"ר הוועדה, שר המשפטים.

הנשיאה אסתר חיות מונתה לכהונת שופטת בית המשפט העליון לפני כעשרים שנה, תחת ממשלת הליכוד, כשלמחנה השר היו אז באמת רק שלושה חברים מובהקים בוועדה. למרות זאת, חיות נבחרה פה אחד. השופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית נבחרים ב-2009. הממשלה היא שוב ממשלת הליכוד, הפעם כבר ממשלת נתניהו.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

שימו לב להרכב הוועדה אז - שני שרים, שני חברי כנסת ואחד מחברי לשכת עורכי הדין הם באופן מובהק במחנה שר המשפטים דאז יעקב נאמן - בסך הכל חמישה. וכמובן, פוגלמן ועמית נבחרים פה אחד. ומה אומר יו"ר האיחוד הלאומי, קודמו של בצלאל סמוטריץ', ח"כ אורי אריאל? "זאת הנבחרת הכי טובה, זאת לא פשרה, מדובר בשופטים טובים, במגוון דעות בבית המשפט העליון".

שלוש שנים אחר כך, כמעט אותו הרכב ועדה, שני שרים ושני ח"כים מהימין - ארבעה מובהקים ממחנה הימין. השופטים נעם סולברג ודפנה ברק-ארז נבחרים פה אחד, ושימו לב מה אומר חבר הוועדה, גלעד ארדן מהליכוד: "אין כאן צד מנצח או מפסיד. אני שמח שהוועדה התעלתה מעל המחלוקות ובחרה שופטים ראויים שכל אחד מצטיין בתחומו. המנצחים הם אזרחי ישראל ובית המשפט העליון". כן כן, הליכודניקים מרוצים.

שנתיים אחר כך, שוב ממשלת נתניהו, מתמנה השופטת ענת ברון. הפעם יש באמת שלושה במחנה השרה. וגם אז - ברון נבחרת פה אחד. אבל שיא השיאים הוא בממשלת נתניהו בשנים 2018-2017. שישה מתוך תשעת חברי הוועדה הם באופן שאין מובהק ממנו במחנה שרת המשפטים איילת שקד. אלרון, וילנר, גרוסקופף, מינץ ושטיין - שליש מהרכב בית המשפט העליון היום. גם הם מתמנים פה אחד. באתרי הימין נכתב אז: "ניצחון גדול לשרה שקד".

שרת הפנים איילת שקד
שרת המשפטים לשעבר איילת שקד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

כל זה עוד לפני שדיברנו על כך שעם הזמן השופטים שמונו על ידי אנשי הימין הופכים בעצמם לחברי הוועדה לבחירת שופטים, לפי הוותק. אז מה פשר השקר? גם המספרים שלוין מספק אינם נכונים, וממילא גם השיטה. ממילא, כל המינויים שסקרנו כאן הוסכמו בפשרה, משום שאף צד לא היה יכול לכפות את עצמו על הצד השני.

אז למה להפיץ שקרים, ועוד בנאום שחלק גדול ממנו הוקדש ללא בושה לטענות על שטיפת מוח? כי פשוט אפשר, כי מי יבדוק. ובכל זאת, אנחנו בדקנו.