ה"תרגיל" כשל: כל שופטי העליון ביקשו להסיר את שמם מהרשימה

כפי שפורסם בחדשות 13: אחרי שהשר לוין כלל את שמותיהם של כל שופטי בית המשפט העליון המכהנים כמועמדים לתפקיד נשיא העליון, כל שופטי העליון פרט ליצחק עמית ויוסף אלרון הודיעו למנהל בתי המשפט כי הם מבקשים להסיר את שמותיהם מרשימת המועמדים. סביבת לוין: "החוק לא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם, הבקשה מפיצה ריח רע של שיבוש הליכי הבחירה". פרסום ראשון: שר המשפטים שוקל לא להגיע לטקס הפרידה מהשופט פוגלמן בשבוע הבא

זמן צפייה: 01:01

אחרי ה"תרגיל" של שר המשפטים יריב לוין, שכלל את שמותיהם של כל שופטי בית המשפט העליון המכהנים כמועמדים לתפקיד נשיא העליון, כל שופטי העליון פרט ליצחק עמית ויוסף אלרון הודיעו הבוקר (שלישי) למנהל בתי המשפט כי הם מבקשים להסיר את שמותיהם מרשימת המועמדים. בתוך כך, פורסם הערב בחדשות 13 כי שר המשפטים שוקל לא להגיע לטקס הפרידה מהשופט פוגלמן בשבוע הבא.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2409242045' autoplay='0' credit='ברוך קרא' desc='ה"תרגיל" של לוין כשל' poster='' kid='1_bomd3r6t' duration='113']

מסביבת השר לוין נמסר: "החוק ברור מאוד, ולא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם. השר מתכוון לדון בהתנגדויות הרבות שהוגשו ביחס לכל המועמדים. שליחת המכתבים הקולקטיבית, שנעשתה אחרי לחץ שהופעל במאורגן על השופטים להסיר את מועמדותם, מפיצה לכל עבר ריח רע של שיבוש חמור של הליכי הבחירה. שוב ראשי המערכת אינם בוחלים בכל אמצעי פסול כדי לפנות דרך למועמד שהמערכת סימנה. השר לא יאפשר את הניסיון לשלול מהציבור את מעט הזכות שעוד נותרה לו, להביא לדיון את כלל המועמדים ולשמוע את ההסתייגויות וההתנגדויות ביחס אליהם".

מהרשות השופטת נמסר בתגובה לדברי לוין: "בניגוד לדברים שצוינו לא הופעל לחץ כלשהו לרבות לחץ מאורגן כנטען על מי מהשופטים להסרת מועמדות ועל כן הטענה בדבר שיבוש הליכי הבחירה מופרכת. מכתבי השופטים נשלחו על ידם באופן עצמאי".

בנוסף, בחדשות 13 פורסם לראשונה כי בהמשך ל"תרגיל" של שר המשפטים, 170 הסתייגויות כבר הוגשו נגד מועמדות השופט עמית לנשיאות, כשרובן הגדול מתואמות.

תיאום הסתייגויות נגד מועמדותו של השופט עמית לנשיאות
תיאום הסתייגויות נגד מועמדותו של השופט עמית לנשיאות | צילום: מתוך פייסבוק

כזכור, בחדשות 13 פורסם כבר אתמול כי תשעה משופטי העליון פנו למנהל בתי המשפט בבקשה להעביר הודעה לשר לוין כי אינם מעוניינים להיות מועמדים לתפקיד הנשיא, והיום כאמור עשו זאת כולם מלבד עמית, שאמור להתמנות לתפקיד לפי שיטת ה"סניוריטי", ואלרון - שהודיע כבר לפני שנה כי הוא מציב את מועמדותו לתפקיד. המשמעות: ה"תרגיל" של לוין כשל עוד לפני שהתחיל.

הצעד החריג של לוין הגיע ברקע התנגדותו הנמשכת למינויו של עמית, שאמור להיבחר לנשיאות על פי שיטת הסניוריטי - ומטרתו השקופה היא למשוך זמן ולנסות להעמיד את השופטים במצב של ניגוד עניינים.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ממטה המאבק "חופשי בארצנו" נמסר אחרי המהלך של לוין: "בפעולתו הנלוזה, יריב לוין הוכיח באופן חד-משמעי כי הוא לא ראוי ולא מסוגל למלא את תפקידו כשר המשפטים. בעיצומה של מלחמה, כשהמדינה זקוקה ליציבות ומנהיגות אחראית, לוין בוחר בהתנהלות קטנונית ובלתי מכובדת. בהתעלמו ממסורת ארוכת שנים ובהצעת כל שופטי העליון לתפקיד הנשיא, הוא ממשיך להטריל את המערכת באופן חסר אחריות".

עוד נמסר: "ההתנהלות הזו פוגעת אנושות באמון הציבור בממשלה, שכבר נמצא בשפל חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. היא מערערת את עקרון הפרדת הרשויות ומסכנת את יסודות ההליך הדמוקרטי. תפקידו של שר המשפטים הוא לפעול באחריות ובממלכתיות, במיוחד בעת משבר לאומי. לאור התנהלותו הבלתי ראויה, על יריב לוין להניח את המפתחות וללכת הביתה לאלתר. ישראל זקוקה למנהיגות אחראית ומאחדת, לא לתעלולים פוליטיים המעמיקים את השסעים בחברה".