מתקפה ישירה על חופש הביטוי: כתב חדשות 13 הותקף ואושפז

כתב חדשות 13 עלי מוגרבי והצלם גדעון לב ארי חוו ממקור ראשון את אוזלת היד של המשטרה בטיפולה באלימות. השניים סיקרו את האירוע לזכר שרית אחמד - והותקפו על ידי חבורה אלימה: "צעקתי לשוטרים אבל הם הסתובבו והלכו"

זמן צפייה: 00:36

כתב חדשות 13 עלי מוגרבי הותקף אמש (שבת) על ידי אספסוף כאשר הגיע לסקר את הטקס שנערך לזכרה של שירה אחמד בת ה-18, שנורתה למוות על רקע נטייתה המינית ביום שישי שעבר. הצלם גדעון לב-ארי שהיה עימו שם סיפר: "צעקתי לשוטרים 'תוקפים את הכתב' - אבל הם הסתובבו ונסעו". חדשות 13 רואה בחומרה את התקיפה ומצפה מהמשטרה למצות את הדין עם האשמים.

בעקבות האירוע הקשה, מוגרבי אושפז בבית החולים ושוחרר. הוא סיפר כי "הם אמרו לנו - 'אתם מסקרים אותם ונותנים להם במה, אז במה אתם שונים מהם?' ניסיתי להסביר להם שאנחנו לא קשורים ורק עושים את העבודה שלנו. אבל הם גנבו ממני את הטלפון, שברו אותו, והתחילו לתת לי מכות וחבטות בגב וביד עד שגדעון  קרא לי לקפוץ לרכב. לא יודע איך ניצלנו וברחנו מהמקום".

האירוע התקיים במקום הרצח בו התקיים אירוע לזכרה של שרית. פעילי הקהילה הגאה ואחרים הגיעו להניח פרחים, דגלונים, ועמדו לזכרה. כתב חדשות 13 לענייני החברה הערבית עלי מוגרבי סיקר את האירוע עם הצלם גדעון לב ארי. לב ארי סיפר כי "היו במקום הרבה מאוד שוטרים וניידות, מפני שהטקס התקיים כשברקע איום של אדם דרוזי שעצר כל רכב שנסע לירכא ואמר לנהגים 'יש כאן טקס של להט"בים, צריך לעשות משהו'. הוא ניסה לגייס פורעים, והשוטרים לא עשו כלום כדי לעצור אותו, למרות שראו אותו".

Whatsapp Image 2023 06 11 At 1
צמיד האשפוז והטלפון השבור של מוגרבי | צילום: חדשות 13

לאחר שתם הטקס, הבאים התפזרו ולב ארי ומוגרבי נשארו לבד במקום כדי לשדר והחלו להתאסף סביבם הפורעים. "בדיוק כשהתחלנו לשדר, 20-10 פורעים התנפלו על הדגלים, ושרפו את יד הזיכרון שהעמידו במקום פעילי הקהילה הגאה. הם תקפו אותנו והתחילו להתעסק במצלמה שלי והזהרתי אותם שלא ייגע בה. אחד אמר לי 'כדאי שתלכו מכאן'. התחלתי לקפל את הציוד, והם התחילו להתעסק עם עלי".

בשלב זה, לב ארי אסף את ציוד הצילום ורץ איתו לאוטו. בדרך הוא הבחין בניידות משטרה - שלתדהמתו, לא ניגשו לעזור להם. "אני מסמן להם שיבואו, והם הסתכלו עלינו, הסתובבו ונסעו. ממש ככה. ראיתי עוד שוטר במרחק של 150 מטר וצעקתי לו 'תוקפים את הכתב'".

בשלב זה, לב ארי פעל בנחישות, חילץ אותו עם הרכב. לאחר מכן הגיע טנדר של משמר הגבול, כשהשניים כבר היו במכוניתם. לב ארי סיפר: "התרחקנו מהאזור, תוך כדי שהפורעים דופקים על האוטו. המכונית של עלי הייתה במקום האירוע ולא יכולנו לחזור, אז שוטר ביקש את הקוד של המכונית ונסע להחזיר לעלי את הרכב".

שרית אחמד
העצרת לזכרה של שרית במקום הרצח

במשטרה הגיבו כי "המחאה הסתיימה ללא חריגים כאשר המפגינים וכוחות המשטרה עזבו את המקום. לאחר עזיבת הכוחות הגיעו למקום מספר צעירים שהורידו את דגלי הגאווה שנתלו במקום ושברו את הטלפון הנייד של עיתונאי שנכח במקום וסיקר את המחאה. בעקבות האמור, המשטרה פתחה בחקירה במטרה לאתר את המעורבים. משטרת ישראל רואה בחומרה ארועי אלימות ותשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לאתר את החשודים ולהביאם לדין".

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר: "לא להמתין לרצח הבא, למצות את הדין עם פורעים וגם עם המסיתים. כתב חדשות 13, עלי מוגרבי והצלם שלו גדעון לב ארי, הותקפו אתמול באורח קשה רק משום שסיקרו את המחאה נגד האלימות שהובילה לרצח הצעירה. לפי דיווחי עיתונאים, תקיפת העיתונאים התרחשה למרות הימצאותם של שוטרים במקום ובמקביל השחיתו הפורעים גם דגלי גאווה ואת האנדרטה שהוקמה שם".

יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, עפרה סתת מילוא ומיקי קליין, הוסיפו: "על ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי לפעול מיד כדי להבטיח שהתוקפים יועמדו לדין ובמקביל לאמץ תוכנית להחזרת החוק והסדר לרחובות תוך שמירה על תפקידם החיוני של העיתונאים במרקם החברתי והאזרחי במדינה. אובדן החוק והסדר המאפשר את האלימות המקפחת חיים הוא גם שמאפשר את הפגיעה בעיתונאים המבקשים לסקר ולהתריע על הדברים. התבטאויות הגובלות בהסתה נגד עיתונאים, גם מצד נבחרי ציבור, רק מגבירות את הסכנה הברורה והוודאית לפגיעה בהם ולכן יש להעמיד לדין גם מי מסית נגד עיתונאים ולא להמתין לפגיעה פיזית בהם".