בעקבות חשיפת חדשות 13: נעצרו חשודים שירקו על נוצרים בירושלים

אחרי הסערה שהתעוררה, המשטרה מתגברת את הכוחות במוקדי חיכוך בין יהודים ונוצרים בבירה, במטרה לשים סוף למתקפות כלפי אנשי דת נוצרים. ארבעה בגירים וקטין אחד נעצרו בחשד שירקו לעבר נוצרים או בפתח כנסיות בעיר העתיקה

זמן צפייה: 03:22

המשטרה מתגברת את הכוחות במוקדי חיכוך בין יהודים ונוצרים בירושלים, במטרה לשים סוף למתקפות כלפי אנשי דת נוצרים בירושלים שנחשפו בחדשות 13, והבוקר (רביעי) נעצרו ארבעה בגירים וקטין אחד בחשד שירקו לעבר נוצרים או בכניסה לכנסיות בעיר העתיקה. כלל החשודים הועברו לחקירה במרחב דוד.

בסיום הערכת מצב אמש בעיר העתיקה, התייחס לתופעה מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן: "לא נסבול גילויי שנאה כלפי אף אחד, יהודים, מוסלמים או נוצרים בעיר העתיקה ובכל מקום אחר בירושלים. האלימות והשנאה לאחר, לובשת צורות ופנים שונות. לצערנו אנו עדים להמשך התופעה הבזויה והמכוערת של גילויי שנאה כלפי נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר ע״י יריקה לעבר הרצפה בעת מעבר לידם ע"י קיצוניים".

"למי שעושה זאת, יש בעיה קשה קודם כל בחינוך, בתפיסת העולם ובכבוד לאחר", הוסיף ניצב תורג'מן, "אנו מגנים את התופעה המכוערת הזו שפוגעת במרקם החיים הייחודי הקיים באזור הזה מזה שנים רבות הכולל מבקרים, מתפללים ומטיילים מכל הדתות - יהודים, מוסלמים ונוצרים, זה לצד זה".

בית עלמין נוצרי בירושלים
בית עלמין נוצרי בירושלים | צילום: חדשות 13

כזכור, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי שוטרים בבירה החלו להתחפש לנזירים במטרה לאתר תוקפים, וכבר נעצרו כמה צעירים יהודים שירקו לעבר השוטרים המחופשים. במטרה למגר את התופעה המכוערת, נבחנת אפשרות לפיה יינתנו קנסות בגין יריקה אל עבר אנשי כמורה וצליינים.

אתמול התעוררה סערה בעקבות ציוץ של אלישע ירד, שנחשד במעורבות בהרג הפלסטיני בכפר בורקה שבנפת שכם לפני כחודשיים, ושימש בעבר כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית. "זמן טוב להזכיר", כתב ירד, "שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים".

"יש בהלכה אפילו ברכה מיוחדת כשרואים כנסייה 'שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו' - ברכה שבאה להלל את הקב"ה שמבליג על מעשיהם הרעים של עובדי העבודה הזרה ולא מעניש אותם באופן מיידי", הוסיף ירד בחשבון הטוויטר שלו, "אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות, אבל דומני שמליוני היהודים שעברו בגלות מסעות צלב, עינויי אינקווזיציה, עלילות דם ופוגרומים המוניים - לעולם לא ישכחו".

בתגובה לתיעוד של מתפללים יהודים יורקים על קבוצה של צליינים עם צלב ברחוב שער האריות כתב העיתונאי ארנון סגל כי זהו "מעשה מכוער ביותר", ואז הגיב לו ירד: "נו באמת, ארנון. להושיט את הלחי השניה לדת שטבחה בעם שלך במסעות רצח המוניים זה לא בדת שלנו, זה יותר קשור לדת הרצחנית ההיא".

Whatsapp Image 2023 08 09 At 1
אלישע ירד בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה הגיב לדברים בחשבונו הרשמי וכתב באנגלית כי "ישראל מחויבת לחלוטין לשמירה על הזכות הקדושה לתפילה וצליינות באתרים הקדושים לכל הדתות. אני מגנה בחריפות כל ניסיון להלך אימים על המתפללים ואני מחויב לנקיטת פעולות מיידיות ונחושות נגד התופעה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר החוץ אלי כהן הגיב גם הוא לדברים וכתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו: "אני מגנה את התופעה המכוערת של יריקות על נוצרים ופגיעה בכל אדם בשל דתו או אמונתו. תופעה זו אינה מייצגת את ערכי היהדות. חופש הדת והפולחן הם ערכי יסוד בישראל. מאות אלפי תיירים נוצרים מגיעים מדי שנה לארץ לביקור במקומות הקדושים להם ולנו. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את המסורת והאמונה של כל הבאים בשערי ירושלים עיר הקודש".

בהודעה רשמית באנגלית, משרד החוץ ציטט את הרב הראשי לישראל דוד לאו, שגינה את המתקפות נגד הנוצרים: "בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקדש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודית".

Whatsapp Image 2023 08 09 At 0
ניצב דורון תורג'מן עם אנשי הדת הנוצרים | צילום: דוברות המשטרה

בחודשים האחרונים פורסמו בחדשות 13 כמה וכמה מקרים של תקיפת אנשי דת נוצרים, בעיקר בירושלים, על-ידי מתפללים יהודים. השבוע פורסם במהדורה המרכזית תיעוד של קבוצת תיירים שספגה יריקות ונאצות מצד חרדים שעשו את דרכם לתפילת החג בכותל המערבי.

לפני כחודשיים חשפה משטרת ירושלים נתונים המצביעים על היקף תופעת ההתנכלויות לנוצרים בעיר בתקופה האחרונה. שוטרי הפיקוד קיימו מפגש עם ראשי הכנסיות והעדות הנוצריות ומפקד המחוז דורון תורג'מן הבהיר: "מדובר במעשה פסול ומכוער. נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת, אנשי דת ובכלל".