היועמ"שית קראה לממשלה לגייס חרדים: "אין סמכות לפטור גורף"

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה השיבה לבקשת הממשלה לייצוג נפרד בעתירות בנושא חוק הגיוס, וכתבה כי תבחן אותה רק לאחר הצגת עמדה ממשלתית. בנוסף, כתבה כי על מערכת הביטחון לפעול לגיוס חרדים: "התפיסה לפיה הממשלה יכולה בינתיים להימנע מגיוס בני ישיבות, אינה מעוגנת ביסוד משפטי"

זמן צפייה: 01:28

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה השיבה היום (חמישי) לבקשת הממשלה לקבל אישור לייצוג נפרד בעתירות בעניין חוק הגיוס, והשיבה כי "ניתן לבחון את האפשרות לעשות כן, רק לאחר שקיימת עמדה מסוימת של ממשלת ישראל, והיועצת המשפטית לממשלה בחנה עמדה זו ומצאה כי אין בידה להגן עליה מבחינה משפטית". בנוסף, קראה לממשלה להתחיל ולפעול לגיוס חרדים לצה"ל.

"הייעוץ המשפטי לממשלה יעשה כל שניתן כדי לסייע לממשלה להעמיד הצעת חוק ממשלתית לעניין גיוס בני הציבור החרדי, שתעמוד באמות המידה החוקתיות", כתבה בהרב-מיארה, והוסיפה כי "המצב המשפטי בעת הזו ברור: בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון ובשים לב לפסיקתו של בית המשפט בבג"ץ 3267/97 רובינשטיין נ' שר הביטחון, החל מיום 1.4.2024 אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי. על מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין".

היועמ"שית המשיכה בקו התקיף: "התפיסה העולה ממכתבך שבסמך, לפיה הממשלה יכולה בינתיים להימנע מגיוס בני ישיבות, למרות שאין מקור נורמטיבי לכך, אינה מעוגנת ביסוד משפטי. נזכיר כי ביום שני האחרון, דחה בית המשפט העליון בקשה מטעם איחוד הישיבות באר"י למתן צו ביניים שיעגן את ההנחיה המוצעת במכתבך ביחס לסוגיית גיוסם של תלמידי הישיבות, ושיורה למדינה להימנע מהוצאת צווי גיוס לתלמידי ישיבות עד להכרעה בעתירה, עד לדיון בה או עד להגשת התצהיר המשלים מטעם המדינה".

מפגינים חרדים חסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות משטרה חסימות הפגנה גיוס חוק הגיוס שוטרים אלימות
מפגינים חרדים חסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בית המשפט העליון הודיע אתמול כי הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים יתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.

בתחילת השבוע ביקשה הממשלה מגיל לימון, המשנה ליועמ"שית, אישור לייצוג משפטי נפרד מהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה, לקראת הדיונים בעתירות. בפנייה נכתב: "כפי שניתן להיווכח מעמדת ראש הממשלה בסוגיית הגיוס, אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעמדת הממשלה. ראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקת לכת, בעיצומה של מלחמה, יאושר ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלה".