בג"צ לנתניהו: העתירה נגד מינוי בן גביר לשר תועבר לדיון בביהמ"ש

לאחר שלא התקבל מענה מראש הממשלה, בית המשפט העליון החליט להביא את העתירה נגד מינוי השר לביטחון לאומי לדיון. זאת, לאחר פניות של היועמ"שית לראש הממשלה להגיב - שלא נענו. בעבר היועמ"שית המליצה לדחות על הסף את העתירה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון החליט הבוקר (חמישי) להביא לדיון את העתירה נגד מינוי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. השופט יצחק עמית התייחס בהחלטה לכך שלא הייתה התייחסות של ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לנושא ולכן הסוגיה תועבר לבג"ץ.

"יש להצר על כך שגם הפעם לא עמדו המשיבים 1 ו-3 (נתניהו ובהרב-מיארה) במועד שהוקצב להם. בנסיבות אלו, התיק יועבר לדיון בפני הרכב בהקדם", כתב עמית. "תגובה מטעם המשיבים תוגש עד 10 ימים לפני מועד הדיון שיקבע", הוסיף.

בנימין נתניהו וגלי בהרב-מיארה
רה''מ בנימין נתניהו והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בתשובה שהגישה היועמ"שית בהרב-מיארה לבית המשפט העליון בעבר נגד מינויו של יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר לשר, היא טענה: "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי דין העתירה להידחות על הסף בהיותה עתירה מוקדמת, והדיון בה בטרם הושלם הליך מינוי השרים וכניסתם לכהונתם, הדורש את קבלת אישור הכנסת להרכב הממשלה, עשוי להיות תיאורטי".

העתירה הוגשה על ידי מספר גורמים, חלקם פרטיים כשלטענתם מינויו של בן גביר לשר "אינו סביר באופן קיצוני נוכח עברו ומעשיו של חבר הכנסת בן גביר". העותרים ביקשו לקיים דיון דחוף עוד בטרם בן גביר נכנס לתפקידו, וזאת, לטענתם, "על מנת לייתר את הצורך לבקש צו ביניים שימנע את המינוי, היה והמינוי יבוצע טרם הדיון המבוקש בעתירה".

היועמ"שית ציינה בעמדתה שורה ארוכה של פסקי דין בהם נפסק כי "עתירה אשר הוגשה בטרם הרשות המוסמכת קיבלה החלטה לגוף העניין היא עתירה מוקדמת ובית המשפט לא יידרש אליה, שכן בית משפט נכבד זה מפעיל את ביקורתו השיפוטית על החלטות מוגמרות וסופיות של הרשות ולא על החלטותיה האפשריות או המסתמנות". כלומר, בג"ץ ידון בעתירות לגבי החלטות ממשלה שכבר נלקחו, ולא כאלו עתידיות.