אלה השלכות פסק הדין של ראש העיר אשקלון לשעבר על תיק 4000

על אף ששמעוני זוכה מלקיחת שוחד בדמות סיקור חיובי, השופטת הניחה תשתית להרשעה עתידית של נבחר ציבור, שעשויה להשליך על רה"מ. גורם אכיפה על הקשר לחשד בתיק בזק-וואלה: "פסק הדין מצוין"

זמן צפייה: 04:14

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (שני) את ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, בעבירה של לקיחת שוחד בסך של 150 אלף שקלים. עם זאת, שמעוני זוכה מלקיחת שוחד בעניין השבתת אתר אינטרנט שסיקר אותו באופן שלילי. פסיקות השופטת מההכרעה במשפטו של ראש עיריית אשקלון לשעבר מניחות תשתית משפטית להרשעה עתידית של נבחר ציבור בקבלת שוחד בדמות סיקור תקשורתי חיובי. יתרה מזאת, קביעותיה של השופטת נראות כאילו כוונו לתיק 4000 פרשת בזק-וואלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

5 שנים אחרי חשיפת חדשות 13: איתמר שמעוני הורשע בשוחד ובמרמה

עדויות מתיק 1000 חושפות: הקשר בין ראש המוסד למילצ'ן ופאקר

ניר חפץ לאוחנה: התנצל על דבריך ותן לי פיצוי – או שאתבע אותך

איתמר שמעוני ראש עריית אשקלון לשעבר בבית המשפט
איתמר שמעוני ראש עריית אשקלון לשעבר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

השופטת קבעה כי קשה מאוד לבחון טובת הנאה בדמות סיקור חיובי ומציינת כמה קריטריונים כדי לעשות זאת: "יש לבחון אם כלי התקשורת מוחזק בידי גורם שיש לו אינטרסים חיצוניים כלכליים בכלל, ומול נבחר ציבור בפרט. ככל שאותם אינטרסים עומדים על הפרק והם נדונים בין הגורם לנבחר הציבור במפורש ואף במרומז, אזי האפשרות שההתערבות בפרסומים בכלי התקשורת היא חלק מטובת הנאה מושחתת - היא ממשית יותר".

כזכור, בתיק 4000 טוענת הפרקליטות כי "לשאול אלוביץ' היה אינטרס כלכלי ממשי בדמות עסקת בזק-יס והקפאת רפומרות שונות שעשויות היו לפגוע בבזק". כמו כן, מכתב החשדות נגד בנימין נתניהו עולה כי בעל השלטיה בוואלה-בזק וראש הממשלה שוחחו ביניהם על אותה עסקה.

ביבי, יאיר ושרה נתניהו
ביבי, יאיר ושרה נתניהו | צילום: רפי דלויה

בנוסף על כך, השופטת קובעת כי טובות ההנאה בדמות סיקור חיובי תהיה ברורה יותר כאשר ההתערבות בפרסומים של נבחר הציבור תהיה בנושאים אישיים ומשפחתיים וכן התערבות בניסוח כותרות, עמודי שער, תמונות ומיקום ידיעות. חשוב לציין שבתיק 4000 טוענת הפרקליטות כי רעיית ראש הממשלה שרה ובנו יאיר התערבו במשך שנים באופן בוטה במרכיבים שאותה מונה השופטת, נתניהו עצמו אף ביקש לנגח את יריביו בסיקור.

לאחר פסיקות השופטת בעניין שמעוני, בפרקליטות מרוצים מהכרעת הדין. גורם אכיפה אמר הערב לחדשות 13: "זה פסק דין מצוין שנותן לנו פלטפורמה מצוינת לבית המשפט, אם נחליט שיש די ראיות בתיק 4000. בית המשפט אמר בקול ברור - 'הטיית סיקור יכולה בהחלט להוות שוחד'".