בג"ץ דן בהדחת יו"ר הדואר: "צריכה לקרות קטסטרופה, זה לא המצב"

אחרי שהיועמ"שית קבעה כי אין להדיח את יו"ר דואר ישראל, מישאל וקנין, מקיים בג"ץ דיון בעתירות נגד המהלך של השרים אמסלם קרעי. בהרכב השופטים, זה לצד זה, יצחק עמית ויוסף אלרון. השופט עמית: "אם מפעילים את חוק החברות הממשלתיות, שקיים כ-50 שנה, חייב לקרות משהו קטסטרופלי"

זמן צפייה: 00:10

בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירות נגד הדחתו של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, מישאל וקנין, על-ידי השרים דודי אמסלם ושלמה קרעי, בהרכב שכלל את השופטים יצחק עמית, יוסף אלרון ואלכס שטיין. השופט עמית אמר לפרקליטם של השרים קרעי ואמסלם, עו"ד אפרים דמרי: "גם בהתעלם מכל סיפורי הרקע, ונניח שיש מחלוקת עובדתית על הישגי הדואר - אז נקודת הפתיחה היא כזאת: חוק החברות הממשלתיות קיים קרוב ל-50 שנה. היו לנו אלפי דירקטורים, ובפעם הראשונה אחרי 2,000 שנות גלות מפעילים אותו. אם מפעילים אותו - חייב לקרות משהו קטסטרופלי או שמישהו ריסק את הדואר. זה לא המצב". תיעוד: "שופטי המריבה" עמית ואלרון - זה לצד זה.

פרקליטו של יו"ר הדואר, עו"ד גיורא ארדינסט, ביקש לדון בתיק כאילו הוצא צו על תנאי. פרקליטי השרים סירבו. השופט אלרון פנה לעו"ד ארדינסט: "אם יש מחלוקת מקצועית שכזאת בין משרד התקשורת למשרד האוצר ורשות החברות - העמדה של מי קובעת?". בהמשך, פנה השופט שטיין השופט שטיין לנציגת היועמ"שית ואמר לה כי "טענת החריגה מסמכות בעייתית מאוד". היא השיבה: "לא טענו טענה כזאת".

עו"ד דמרי פנה לשופטים ואמר כי "לעמדת היועצת המשפטית לממשלה אין סמכות על משפטית. עמדתה לא מעל כולנו". השופט עמית השיב: "הנאומים האלה לא הכרחיים. תכתוב לה מכתב, למה זה צריך לעניין אותנו?".

עו"ד דמרי: "היועצת המשפטית לממשלה שמה את עצמה במקום מעין שיפוטי, למרות שאין לה את הכלים".
השופט שטיין: "היא נכנסה לאירוע אחרי הגשת העתירה, והיא מביעה את עמדתה כפי שהתבקש".
עו"ד דמרי: "כשיש מחלוקת עובדתית היא לא רשאית לפסוק מי צודק. אתם רשאים, לא היא".

השר דוד אמסלם
השר דוד אמסלם (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר שלמה קרעי
השר שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר השבוע מסרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את תשובתה לבג"ץ - ואמרה כי יש לבטל את ההחלטה להעביר את יו"ר הדירקטוריון של הדואר מתפקידו, שאם לא כן הדבר יפגע בעצמאות דירקטוריונים בחברה ממשלתית. מדובר בהחלטה שלא התקבלה 50 שנה".

השר קרעי תקף את בהרב-מיארה: "היועצת המשפטית לממשלה הגדילה לעשות הערב בתשובתה לבג"ץ על הדחת יו"ר הדואר. 91 עמודים - מלאכת מחשבת של חרטוט, מנותקת מהמציאות שכל אזרח מרגיש יום יום. היועמ"שית לא קשורה לעניין, מנהלת רשות החברות לא מעניינת כאן, רק הציבור נוגע בדבר. אנחנו נייעל את השירות לציבור לפני, תוך כדי ואחרי ההפרטה - תהא אשר תהא החלטת בג״ץ בחמישי הקרוב. כולי תקווה שהשופטים יבינו את אחיזת העיניים, את הזלזול במצוקות הציבור ואת קשר השתיקה של הקליקה ששומרת על עצמה בכל מחיר".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר השבוע נחשף בחדשות 13 כי חמישה עורכי דין בכירים סירבו לייצג את השרים קרעי ואמסלם בדיון בבג"ץ. השרים פנו לחמישה עורכי דין בכירים, בהם נבות תל-צור, אחד מבכירי הפליליים בישראל, ועו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - אלא שהם נתקלו בסירוב מכל החמישה.