האו"ם: הכי הרבה מקרי רצח - במרכז אמריקה; גברים נרצחים יותר

לפי דוח המשרד לענייני סמים ופשיעה, במהלך 2017 נרצחו 464 אלף בני אדם ברחבי העולם. גברים צעירים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להפוך לקורבנות רצח, אך נשים נרצחות יותר על רקע משפחתי

ילדים נמצאים בזירה בה נרצחה אישה בגואטמלה
ילדים נמצאים בזירה בה נרצחה אישה בגואטמלה | צילום: רויטרס

מחקר חדש שפרסם האו"ם אתמול (שני) מטעם המשרד לענייני סמים ופשיעה, חושף כי במהלך 2017 נרצחו 464 אלף בני אדם ברחבי העולם. מהדוח עולה כי מרכז אמריקה היא האזור המסוכן ביותר למחייה בעולם, כאשר שיעור הנרצחים בו עומד על 17.2%. בחלק מהמקומות באזור, אחוז הנרצחים מגיע אף ל-62%. עוד עלה מהמחקר, כי המקומות הבטוחים ביותר למחייה - שבהם קיים הסיכוי הנמוך ביותר לרצח, הם אסיה (2.3%), אירופה (3%) ואוקיאניה (2.8%). שיעורי הרצח במדינות אלה נמוך מהממוצע העולמי, העומד על 6.1%.

אחד מתוך חמישה פשעים מאורגנים נגמר ברצח

לפי הדוח, משתנה אחד נשאר יציב במהלך המאה האחרונה – והוא הקשר הברור שבין פשעים מאורגנים למוות אלים. אלימות לבדה נגמרה ברצח בלא פחות מ-19% מהמקרים בשנת 2017. מנהל המשרד לענייני סמים ופשע, יורי פדוטוב, הסביר כי "אלימות היא גורם משמעותי הרבה יותר מעימותים בנשק או טרור". לדבריו, פשעים מאורגנים, כמו עימותים אלימים, מערערים את היציבות במדינות, את ההתפתחות הסוציו-אקונומית ואת שלטון החוק: "אם הקהילה הבין-לאומית לא תתערב במציאות המדאיגה, כמות מקרי הרצח לא תרד עד לשנת 2030".

כתבות נוספות בחדשות 13:

גבר בן 29 נעצר בחשד לרצח הדי.ג'יי הישראלי במקסיקו

"ירה בשוגג בסב שאסף את נכדתו מהגן": אישום ברצח נגד תושב נצרת

דוח מטעם האו"ם: "עדויות למעורבות הנסיך הסעודי ברצח חשקוג'י"

בן אדם מכה קצין משטרה במהלך הפגנה במקסיקו - ארכיון
בן אדם מכה קצין משטרה במהלך הפגנה במקסיקו - ארכיון | צילום: רויטרס

גברים צעירים - בסיכון הגבוה ביותר בכל האזורים
מנקודת מבט מגדרית, הדוח חשף כי בעוד שאחוז הבנות והבנים מתחת לגיל תשע שנפגעים הוא כמעט זהה, בכל קבוצות הגיל האחרות הגברים מהווים יותר מ -50% מן הנפגעים ב-41 מהמדינות שנבדקו. בכל אחת מהמדינות הללו, הסיכוי של גברים להפוך לקורבנות רצח עולה עם הגיל, בעוד שגילאי 15 עד 29 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר. באמריקה, למשל, שיעור הקורבנות בקרב בני 18 עד 19 מוערך ב-46%, לכל 10,000 בני אדם - גבוה בהרבה מזה של בני גילם באזורים אחרים. "אלימות רבה מופנית כלפי גברים צעירים, הן כמבצעי הפשעים והן כקורבנותיהם. פרויקטים למניעת אלימות צריכים להתמקד בצעירים, על מנת למנוע מהם לחבור לכנופיות ולעסוק בסחר בסמים" נכתב בדוח.

למרות שיעורי הרצח במגדרים השונים – עולה כי נשים סובלות יותר
בעוד שהדוח מצביע על כמות נמוכה בהרבה של רצח נשים, נכתב כי "הן עדיין נושאות בנטל הכבד ביותר של רצח על רקע מיני ומשפחתי". כמו כן, תשעה מתוך עשרה רוצחי נשים הוא גבר. "רק לעיתים נדירות רצח על רקע אינטימי הוא ספונטני ולא מתוכנן", הסביר פדטוב. אף על פי כן, ברב המקרים הסביבה מתעלמת מאותו מצב קשה שבו נמצאת האישה במשפחתה או עם בן זוגה.

סחר בנשים - אילוסטרציה
סחר בנשים - אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

התקווה: מדיניות להפחתת הפשיעה
ממצאי הדוח אמנם מדאיגים, אך בין השורות ניתן למצוא גם את הפתרון האפשרי – חיזוק החוק, והגברת הפיקוח והמעורבות של שירותים ציבוריים בחיי הפרט במדינות החלשות. פתרון שיכול להפוך למציאות על ידי מעורבות קהילתית וסיורי משטרה, וכן רפורמת שיטור - שמטרתה לחזק את האמון במשטרה בקרב האוכלוסייה המוחלשת. את אותם צעירים שכבר נתפסו בכנופיות פליליות, הדוח מפנה לעבודה סוציאלית ותוכניות שיקום. מאמצים אלה יכולים להיות יעילים יותר, אם יתרחשו בדרום ובמרכז אמריקה, באפריקה ובאסיה, נקבע בו. "רצח מתרכז לעיתים קרובות במדינות, מחוזות וערים ספציפיים", נכתב. "הורדת שיעורי הרצח הכוללת תלויה בסופו של דבר בהתמודדות עם אלימות קטלנית ב'נקודות חמות' אלה".