המפכ"ל על משמר לאומי נפרד: "מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר"

שבתאי אמר בכנס של המשטרה כי הקמה של גוף שיפעל בנפרד מהמשטרה "יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים". עוד הבהיר כי הוא תומך בהקמת משמר לאומי - אך לא כגוף נפרד

זמן צפייה: 00:29

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס היום (שלישי) להחלטה להקים משמר לאומי שיהיה גוף ביטחון נפרד מהמשטרה וכפוף לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ואמר כי "הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים". את הדברים אמר בכנס השקת "המכון לחקר הביטחון האישי".

"לא סוד הוא שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי" אמר המפכ"ל בנאומו. "הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו היא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

"הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה". שבתאי הבהיר כי אינו מתנגד להקמת משמר לאומי, אלא מתנגד להפיכתו לגוף ביטחוני נפרד, שיהיה שכפוף לשר.

"משמר לאומי חייב להיות חלק ממשטרת ישראל, לפעול במסגרת המשטרתית ולהיות כפוף למפקדי הכוחות לפי שדרת הפיקוד. כל ניתוק ממוטת שליטה ופיקוד משטרתי יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים, הן ברמת בנין הכֹח והן בהפעלתו".

זמן קצר לאחר שאמר את הדברים, קיבל המפכ"ל רוח גבית מפתיעה מצד חברת הכנסת טלי גוטליב, שכתבה כי "שר בממשלה מתווה מדיניות, מחוקק תקנות, מתעדף משימות, דואג לתקציב הולם, אחראי על ביצוע מדיניות משרדו, אך הוא אינו נותן הוראות פעולה ישירות. זאת עמדתי. בדיוק כמו ששר משפטים לא נותן הוראת עבודה לפרקליטים כך השר לבטחון לאומי לא ייתן הוראה לשוטרים. כן למשמר לאומי לא להכפפתו לשר".

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

ביום ראשון אישרה הממשלה תוספת של מיליארד שקלים לתקציב הביטחון הלאומי, אשר מיועד ל"משמר הלאומי" אותו אמור להקים השר בן גביר תחת המשרד לביטחון לאומי. חלק מהשרים הביעו תרעומת על הקיצוץ במשרדים האחרים, אך בן גביר הסביר את הצורך בתוספות למשטרה והדגיש שכל התקציב הוא חלק מתשעת מיליארד השקלים שהובטחו לו.

מלשכת בן גביר נמסר כי הממשלה אישרה את הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי, אך מלשכת רה"מ נמסר: "סמכויותיו והכפיפות של המשמר הלאומי ידונו בוועדה מקצועית של כל גורמי הביטחון במדינת ישראל, המל"ל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. הוועדה הממונה תציע אם המשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל או לגוף אחר, והיא תשמע את המפכ"ל ואת כל גורמי המקצוע".