פרשת הביציות הנגועות: מעצר הבית של החשודים הוארך ב-8 ימים

בתום דיון שנערך בבית משפט השלום בת"א הוארך מעצרם של הפרופסור והד"ר החשודים שייבאו ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה, לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ. בית המשפט אסר על החשודים לעסוק בכל תחום הקשור לפוריות

זמן צפייה: 02:47

מעצר הבית של שני הרופאים החשודים בפרשת הביציות הנגועות הוארך הבוקר (חמישי) בשמונה ימים נוספים, בתום דיון שנערך בבית משפט השלום בתל אביב. בית המשפט אסר על החשודים לעסוק בכל תחום הקשור לפוריות, ובמהלך הדיון אישרו גורמי המשטרה את הפרסום אמש במהדורת המרכזית, לפיו במשרד הבריאות ידעו כבר בחודש מאי אשתקד על הביציות הפגומות.

רס"ב גינת פונט, חוקרת ממפלג ההונאה של מחוז תל אביב, אמרה בדיון כי "אחת הנשים אמרה לחשוד - אני רוצה ילד בריא". עוד נחשף כי יש שבע נשים שעברו הפרייה מהתורמת, אבל רק ארבע מהן התלוננו, והשאר מסרבות להגיש תלונה.

עוד עלה במהלך הדיון עלה כי הפרופסור החשוד ידע על החקירה שבועיים לפני מעצרו, משום שפנו אליו מבית החולים אסותא וממשרד הבריאות סנגוריהם של החשודים, עורכי הדין שי רודה, ירון פורר וסופי גרניט, טענו כי יש לשחרר את שני החשודים וכי לא מדובר באירוע פלילי.

הפריה חוץ-גופית, הפרייה, טיפולי פוריות
הפריה חוץ-גופית (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

תחילתה של הפרשה ביום שני האחרון, אז הודיעה המשטרה כי עצרה שני חשודים, מומחים להפריות - פרופסור וד"ר - שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה (המופיליה B), לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ.

על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי במשרד הבריאות ידעו שהביציות שיובאו לארץ - וחלקן הושתל בנשים - פגומות גנטית כבר ביולי. עם זאת, במשרד הבריאות לא דיווחו על כך לרופאים. גורמים בכירים במערכת הבריאות מתחו ביקורת על המשרד, שלא דיווח בזמן ותהו מדוע התעכב. בתוך כך, מחר יתקיים דיון בבית המשפט בנוגע להסרת צו איסור הפרסום על זהות הרופאים החשודים.

ממשרד הבריאות נמסר: "מיד עם סיום הבדיקה במשרד הבריאות ומהרגע שעלה חשד כי מדובר במעשים פליליים לכאורה, פנה משרד הבריאות ליחידות להפריה חוץ-גופית ובמקביל הנושא הועבר לטיפול הפרקליטות. בפנייה ליחידות, הודיע משרד הבריאות כי הוחלט שלא לחדש את ההכרה במרפאה המדוברת בגיאורגיה וכי יש צורך ליידע את המטופלים בכך. המשרד דרש כי יש להוסיף לטופס הסכמה להחזרת הביציות המופרות מידע זה, לצד מתן מידע למטופלות על האפשרות לפנות לייעוץ גנטי ולבצע בדיקות נוספות לביציות שהתקבלו מכלל התורמות מהמרפאה בגיאורגיה".