חיות מגבה את השופטים: "עושים את מלאכתם במקצועיות וללא מורא"

אחרי המתקפה של פרקליט המדינה לשעבר משה לדור על השופטים בתיק 4000, נשיאת בית המשפט העליון אמרה במהלך סיור שקיימה בבתי המשפט במחוז הדרום: "שופטי ישראל עושים את מלאכתם נאמנה"

זמן צפייה: 01:39

אחרי המתקפה של פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות גיבתה היום (ראשון) את שופטי ישראל, ובמהלך סיור שקיימה בבתי המשפט במחוז הדרום היא אמרה: "שופטי ישראל עושים את מלאכתם נאמנה, במקצועיות וללא מורא".

הנשיאה חיות ערכה את הסיור כחלק הראשון מתוך סדרת סיורי פרידה מבתי המשפט, לקראת פרישתה בחודש אוקטובר הקרוב. הנשיאה הודתה לשופטי ועובדי המחוז, והביעה בפניהם את רגשי ההוקרה וההערכה שהיא רוחשת לעשייתם. כדרכה, בחרה חיות שלא להתייחס להתבטאויות הנוגעות להליכים תלויים ועומדים בבתי המשפט.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, אמש באירוע "שבתרבות" בבאר שבע התייחס לדור לחשיפת חדשות 13 אודות המסר שהעבירו השופטים לפרקליטות בדבר סעיף השוחד בתיק 4000, וטען כי מדובר ב"תקלה חסרת תקדים, ממש פיגוע. אני לא רואה מצב שאפשר לזכות בתיק הזה מעבירת השוחד".

"ככה לא מנהלים תיק בנושא שכל המדינה עוסקת בו מזה זמן ארוך", אמר לדור לכתבת חדשות 13 ליאור קינן, והמשיך: "השופטים לא גילו את הצניעות המתאימה והמתבקשת, ציבורית הם כאילו נתנו פסק דין שבמידה מסוימת מחייב אותם לפעול על פיו".

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור
פרקליט המדינה לשעבר משה לדור | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הייתה בתיקי נתניהו מוטיבציית יתר למיתון, להחלשה, לריכוך החקירה והאישומים, בראש ובראשונה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט", הוסיף לדור, "נתניהו מינה אותו, השקפות העולם שלו דומות לשלו, לא היה לו שום אינטרס לפגוע בנתניהו".

לדור טען כי "השופטים לא צריכים לעסוק בשאלה טובת המדינה בטח לא בשלב הזה", והוסיף: "אסור להם להביא את זה בחשבון. הם היו צריכים להגיד שבפרשה הזאת מתבקשת הכרעה, כי הפרשה הזאת הפכה להיות במקום מדינת ישראל נגד נתניהו, נתניהו נגד מדינת ישראל, נגד מערכת אכיפת החוק. נתניהו ושותפיו מרסקים את האמון במערכת המשפט ואז אומרים שאין אמון במערכת".

רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט
רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

כאמור, בחדשות 13 נחשף כי השופטים במשפט נתניהו קראו לשני הצדדים בדיון האחרון בתיק בזק-וואלה וטענו כי יהיה קושי להוכיח את סעיף השוחד נגד ראש הממשלה. ביום חמישי חשפו שלושת השופטים במילותיהם את מה נאמר באותה שיחה סגורה ודרמטית עם בכירי הפרקליטות וסנגורי הנאשמים. חברי ההרכב ציינו כי הציעו למדינה לחזור בה מעבירת השוחד בתיק 4000 ובנוסף כתבו כי "צוין הצורך בסיום המשפט לטובת העניין והמדינה".

עוד הוסבר בבית המשפט, כי "לצדדים נמסרה עמדת צוות השופטים, לפיה קיימים קשיים בהוכחת עבירת השוחד שבאישום הראשון בכתב האישום. על רקע הקשיים אלה, הוצע כי המדינה תשקול לחזור בה מעבירת השוחד באישום זה. זו הייתה הסיבה היחידה לקיום הדיון. בישיבה הוטעם כי הדברים נאמרים בזהירות המתחייבת. קיום הישיבה בלשכת ראש צוות השופטים נבע מרגישותו של העניין".