בג"ץ על ח'אן אל-אחמר: "מחליטים שלא להחליט, לא מקובל עלינו"

בג"ץ מתח ביקורת חריפה על המדינה בכל הנוגע להתנהלותה בעתירה על פינוי ח'אן אל-אחמר - ואמאר כי לא יקבל את הסחבת: "דרך פעולה זו אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה"

זמן צפייה: 01:01

בג"ץ קבע הערב (שלישי) מועד לדין על פינוי ח'אן אל-אחמר - שיתקיים ב-1 במאי - והשית קנס בסך 20 אלף שקלים בגין הוצאות על המדינה. השופטים סולברג, גרוסקופף ושטיין מתחו ביקורת בהחלטתם על הממשלה: "פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה כי נוח להם המצב הקיים, כשאחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט יעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג; 'להחליט שלא להחליט'".

"דרך פעולה זו אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה", נמסר. בהחלטתו, השופט סולברג הוסיף: "תצהיר התשובה מטעם המשיבים יוגש עד יום 2.4.2023. ככל שתצהיר התשובה לא יוגש במועד, נשקול להורות על ביטול הדיון, ועל הפיכת הצו על-תנאי למוחלט על יסוד החומר שלפנינו".

בתנועת "רגבים" הגיבו על החלטת בג"ץ: "גם ביום קר כזה, בג"ץ לא צריך להוציא את הערמונים מהאש עבור ממשלת ישראל. הממשלה צריכה לגבש תוכנית עבודה לפינוי ואכיפת החוק בח'אן אל-אחמר, כחלק ממאבק בהשתלטות הממוסדת של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון. מדינת ישראל חייבת להתנהג כבעלת הבית, גם מול לחץ אמריקני, אחרת אף גורם בעולם לא יתייחס ברצינות למדינת ישראל".

חאן אל-אחמר
ח'אן אל אחמר | צילום: רויטרס

ביום רביעי שעבר, המדינה הגישה לבית המשפט העליון בקשה להארכת מועד להגשת תצהיר תשובה באשר לפינוי ח'אן אל-אחמר. זו הייתה הפעם התשיעית בה ביקשה המדינה לדחות את הפינוי ואת הגשת עמדתם בנוגע לאי-מימוש צו ההריסה, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת הארכה חמש פעמים בעבר.

כאמור, המדינה ביקשה לדחות את מתן תשובתה בארבעה חודשים, ל-1 ביוני, והסיבה היא, לטענתה, כיוון שהממשלה כוננה רק בסוף דצמבר, ורק בתחילת ינואר מונו שר הביטחון ושר החוץ ונכנסו לתפקידם, ולכן נחוץ להם עוד זמן כדי ללמוד את הפרטים. החלטת בג"ץ מהיום דוחה את בקשת המדינה, ומאפשרת הארכת של חודשיים בלבד.

סוגיית פינוי ח'אן אל-אחמר מתגלגלת ממשלה לממשלה כבר חמש שנים, וזאת בשל מורכבות הסוגיה והחשש מביקורת בין-לאומית בנושא. גם הממשלה מודעת לעניין זה, כשכתבה בבקשת ההארכה על "העניין הרב שהסוגיה מעוררת בקרב גורמים שונים בקהילה הבין-לאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית".

חאן אל-אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: רויטרס

בספטמבר 2021 ביקש ראש הממשלה דאז נפתלי בנט הארכה מבג"ץ, שנעתר לדחייה לחצי שנה. אז כתב בפסיקה השופט נועם סולברג: "קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי-בירור העתירה ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד. לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון".

חצי שנה מאוחר יותר, בתחילת מרץ 2022 בנט ביקש שוב דחייה, הפעם "בשל עיסוקו של ראש הממשלה במשבר הלחימה באירופה". הדחייה אושרה לשלושה חודשים, אך אז התחלפו ראשי הממשלות, ובספטמבר האחרון ביקש רה"מ דאז יאיר לפיד בקשת הארכה נוספת, עת ישראל הייתה על סף הבחירות האחרונות.