האונס הקבוצתי באילת: 22 ו-14 שנים בכלא לשני המורשעים המרכזיים

22 ו-14 שנות מאסר ונגזרו על איסי רפאילוב ואליזיר מאירוב, תושבי חדרה שהורשעו באונס הקבוצתי של בת 16 במלון "הים האדום" באילת לפני כארבע שנים. השופטים: "הנאשם שיחר לטרף, איש לא חס עליה". המתלוננת: "נעשה צדק". פרקליטו של רפאילוב: "מכבדים את גזר הדין, אך נערער לעליון"

איסי רפאילוב ואיליזיר מאירוב בבית המשפט

"זהו סיפור על נערה צעירה שמחה ותאבת חיים שבעת שבילתה בחופשת קיץ באילת שתתה משקאות אלכוהוליים. הנאשם פגש בה כששיחר לטרף. מכאן ובתפנית חדה ומסויטת הפך בילוי עם חברים לאירוע פוגעני בו משך שעה עברה פגיעה על-ידי מספר רב של נאשמים. איש לא חס עליה": בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (שני) 22 שנות מאסר על איסי ריפאילוב (31), ו-14 שנים בכלא על אליזיר מאירוב (31) - שניהם תושבי חדרה - שהורשעו באונס הקבוצתי של נערה בת 16 במלון "הים האדום" באילת בקיץ 2020.

עונשם של שני תאומים בני 19 שהיו קטינים בעת ביצוע המעשה יינתן במועד אחר.  במועד אחר יינתנו גם עונשיהם של בגיר נוסף וחמישה קטינים בעת ביצוע המעשה: ארבעה מהם הורשעו בסיוע לאונס (שלושה מתוכם גם במעשים מגונים), אחד מהם הורשע במעשים מגונים, ואחד בשידול למעשים מגונים.

עו"ד רותם אלוני, המייצגת את המתלוננת, מסרה: "גזר הדין משקף את חומרת המעשים שנעשו למתלוננת, ואני שמחה לראות שהצדק נעשה ושבית המשפט העביר מסר ברור שעל מעשים חמורים שכאלה משלמים מחיר כבד. וחשוב לי להזכיר שאילולא אומץ הלב והכח של המתלוננת כל המקרה הזה לא היה נחשף ולא היינו מגיעות ליום הדרמטי והחשוב הזה". עו"ד ניר יסלוביץ, המייצג את הנאשם המרכזי בפרשה, איסי רפאילוב, מסר: "הנני מכבד את גזר הדין, למרות שאני לא מסכים עם התוצאה אליה הגיע בית המשפט הנכבד. המקום לערער על תוצאות בית המשפט הינו בבית המשפט העליון ולא בתקשורת וכך ייעשה".

השופטים יעל רז לוי, גילת שלו ואהרון משניות ציינו כי בין השניים הייתה סימביוזה. הם דחו את טענת ההגנה לפיו לא השתמשו באלימות נגדה. "כבר נקבע כי לא אחת מעשה האונס כשלעצמו מעשה האונס הוא פעולה תוקפנית ואלימה". עוד ציינו כי התנהגות מסוג זה מחייבת ענישה קשה. "הם לא גילו ולו זיק של אמפתיה למתלוננת". את התיק ניהלה עו"ד רותם יוחנני מפרקליטות מחוז דרום.

מלון "הים האדום
מלון "הים האדום

עו"ד אהרון רוזה, המייצג את מאירוב, מסר: "העונש שהוטל היום על הלקוח שלי חמור ביחס לפסיקה בארועים דומים וחמורים בהרבה , ולכן בעוונתנו לערער, הגם שעתירת המדינה לקביעת מתחם ענישה של 16-20 לגביו נדחתה מכל וכל, בנוסף אני מתכוונים לערער גם על הכרעת הדין והקביעות בה".

עו"ד אהרון רוזה
עו"ד אהרון רוזה

בספטמבר אשתקד הורשעו ארבעה מהנאשמים באונס בנסיבות מחמירות. שבעה נוספים הורשעו בסיוע ובעבירות מין נוספות. בעת ביצוע העבירות, שניים מ-11 המעורבים היו בגירים ותשעה מהם קטינים. בית המשפט מצא את ה-11 אשמים בכל העבירות שיוחסו להם בכתב האישום, למעט בעבירה של אי-מניעת פשע שיוחסה לשניים מהם. "מה שקרה באותו מסדרון בקומה השנייה במלון 'הים האדום' באילת זו התפרקות מוחלטת מכל הגבולות, לא נמצא צדיק אחד בסדום", כתבו השופטים.

"עצוב לחשוב כשרואים את התמונה בכללותה, שאם רק אחד מהנאשמים היה אותו צדיק בסדום, ניתן היה למנוע את המעשים או לפחות לקטוע אותם באיבם. תחת זאת, הנאשמים בחרו להצטופף מחוץ לחדר, להציץ או להכנס לתוכו, כשהם צוחקים זה עם זה, נותנים 'כיפים', עושים תנועות מגונות בצורה בוטה משפילה ומחפיצה, כל זאת כשבחדר מתרחשים מעשי אינוס קשים במתלוננת תוך ניצול גס של מצבה, מצב בו לא יכלה להגן על עצמה - ואין מושיע".

ב-19 באוגוסט 2020 משטרת ישראל הודיעה לראשונה כי היא בודקת חשד לפיו 30 צעירים השתתפו באונס קבוצתי שאירע במלון באילת. נערה בת 16 התלוננה במשטרת אשקלון כי כמה ימים לפני כן, בעת ששהתה במלון בעיר הדרומית, נאנסה על-ידי קבוצה גדולה של גברים. על-פי עדותו של אחד הצעירים שנכחו בחדר, יותר מ-30 צעירים תקפו את הנערה מינית. לדבריו, מצלמות האבטחה במלון תיעדו את הגברים "עומדים בתור". כשבוע לאחר מכן, המשטרה הודיעה כי הפרשה פוענחה וכי החוקרים הצליחו להגיע לכלל החשודים. 17 מעורבים אותרו, מתוכם נעצרו 14 - ארבעה בגירים והיתר קטינים. החוקרים הצליחו להתחקות אחר ציר הזמנים במלון הים האדום, וכלל המעורבים אותרו על אף שזהותם לא הייתה ידועה ואף אחד מהם לא הגיע באופן עצמאי לתחנת המשטרה.

"למחרת המקרה, אחד הצעירים ניגש אליי ואמר לי שיש לו סרטונים. הוא שאל אותי אם אני רוצה שהוא ישלח אותם אליי - אבל לא הייתי מסוגלת להתמודד עם זה", כך סיפרה הנערה בת ה-16 בעדותה במשטרה. במשטרה סבורים שמדובר בעדות משמעותית ומהימנה, וכי פרק הזמן שבו התרחשה העבירה הוא ארוך מאוד. ב-2 בספטמבר 2020 פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע 11 כתבי אישום נגד שלושה צעירים ושמונה קטינים.

מאירוב ורפאילוב הורשעו בעבר ופלילים ואף ריצו עונשי מאסר בפועל. בכתב אישום שהוגש בעבר נגד רפאילוב תואר כי אמר לשוטרת שהגיעה לעצור אותו: "איך בא לי לתת לך ביס, בא לי לאנוס אותך". מאירוב הורשע בעבירות סמים, עבירות נשק - ובתקיפת בת זוגו. יתר הנאשמים, אושר שלמה בן ה-19 מהיישוב נוגה, ושישה קטינים נוספים, מואשמים בעבירות של סיוע לאינוס ועבירות של מעשים מגונים. הפרקליטות ביקשה לעצור את מאירוב, רפאילוב וחמישה קטינים נוספים עד תום ההליכים, והסכימה לשחרר את היתר בתנאים מגבילים.

מכתב האישום עלה כי הנערה הגיעה יחד עם שתי חברותיה למלון, כדי לפגוש חברים. רפאילוב, שידע כי הנערה בת 16, הציע לה לצאת איתו, אך זו סירבה. בהמשך, שתתה הנערה כמות גדולה של אלכוהול עד ערפול חושים. בסביבות השעה 19:00, רפאילוב ומאירוב פלשו לאחד מחדרי המלון מבלי ששילמו עליו. במקביל, הנערה יצאה מהחדר שבו הייתה. רפאילוב הציג עצמו כמי שיש לו הכשרה רפואית, הציע לה את "עזרתו", והוביל אותה לחדר, כך על-פי כתב האישום. שם, לפי כתב האישום, אנסו אותה רפאילוב ומאירוב ושני הקטינים בזה אחר זה במשך כשעה, חלק מהזמן ביחד. רפאילוב שהה בחדר במשך כל הזמן, בעוד האחרים יצאו ממנו. עוד מואשם רפאילוב כי צילם את מאירוב אונס את הנערה ושלח לו את הסרטון. חלק מהאחרים מואשמים שצחקו והתבוננו במעשים, ובכך אפשרו את האונס, ואחרים בכך שהביטו בה בעת ששכבה ערומה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיני, ולא עשו דבר כדי לעצור את האונס הקבוצתי.

"הנאשמים ביצעו בקטינה עבירות מין באכזריות, תוך אובדן צלם אנוש, ותוך התעלמות מופגנת ממצוקתה" נכתב בכתב האישום. "הם נהגו בנערה כחפץ, ככלי לסיפוק יצריהם ואיש מביניהם לא ניסה לעצור את המתרחש ולהגיש לה עזרה כלשהי". כזכור, במהלך החקירה נאספו חומרים ויזואליים וראיות רבות. "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה שהייתה חשיבות רבה להגיע לחקר האמת ולהביא לסיומה המהיר, תוך שמירה על הקורבן וזכויות החשודים", ציין מפקד המחוז הדרומי ניצב יורם סופר. "זוהי חובתנו האזרחית והמוסרית, לא לעמוד מנגד ולדווח על מעשים פלילים, כל שכן לסייע לקורבן העבירה".

כשלוש שנים לאחר חשיפת הפרשה המזעזעת, ניתן גזר דין ראשון בפרשה - אך בית המשפט בחר שלא להרשיע את הנאשם. בסך הכל ארבעה חשודים הואשמו במעשה האונס עצמו, ועוד שמונה הואשמו במעשים מגונים ובאי מניעת פשע. כאמור ניתן גזר דין ראשון של מי שהיה אז קטין והיום בגיר, אך בית המשפט החליט שלא להרשיע אותו - למרות שהיה נוכח בחדר בשעת המעשה. בית המשפט הורה לנאשם לשלם 4,000 ש"ח פיצויים לנפגעת, ולרצות 250 שעות למען הזולת.