נדחה ערעורו של עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח משפחת דוואבשה

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של הנאשם עמירם בן אוליאל לפיו יש לפסול את הודאתו ברצח ששלטענתו - נגבתה ממנו בעינויים. "הודאתו והצפייה בתיעוד החזותי מסירים כל ספק כי ידו של המערער הייתה במעשה הנורא. הרצח מצריך חשבון נפש נוקב בחברה הישראלית"

זמן צפייה: 00:21

‏בית המשפט העליון פרסם היום (חמישי) את ההכרעה בעניין ערעורו של עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא, לפני יותר מ-7 שנים ונשפט לשלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנות מאסר. בתוך כך, בית המשפט העליון דחה את ערעורו של הנאשם בן אוליאל לפיו יש לפסול את הודאתו ברצח שלטענתו - נגבתה ממנו בעינויים.

בפסק הדין נכתב כי בערעור בית המשפט לא נדרש להכריע "בדבר קבילות הודאות שהושגו בחקירות הצורך עצמן תוך שימוש ב'אמצעים מיוחדים'. התשובה לכך במקרה שלפנינו היא ברורה – הן אינן קבילות". לטענת הרכב השופטים, "הסוגיה לה נדרשנו היא היכן, מבחינה משפטית, פוקעת השפעתן הפוסלת של ה'אמצעים המיוחדים' על ההודאות המאוחרות שהמערער (בן אוליאל) מסר". עוד נמסר כי "המקרה שלפנינו הוא אכן מורכב ומעורר סוגיות משפטיות ומוסריות כבדות משקל".

השופט יצחק עמית
השופט יצחק עמית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופט שאול שוחט קבע כי הודאותיו של בן אוליאל, כמו גם הצפייה בתיעוד החזותי שתאם את התיאור שמסר בהודאות שלו "מסירים כל ספק כי ידו של המערער הייתה במעשה הנורא". הושפט יצחק עמית הוסיף: "הרצח מצריך חשבון נפש נוקב בחברה הישראלית בנוגע להתמודדות עם תופעות הגזענות וגרורותיהן, בדק בית מן המסד ועד לטפחות, בבחינת דע את נתיבי הגזענות, ראה דרכיה הרעות ובערת הרע מקרבך".

בפסק הדין שפורסם כתב השופט יוסף אלרון: "ההכרעה בערעור זה אינה פשוטה ואף לוותה בהתלבטות קשה ביחס לקבילות ההודאות העוקבות. מדובר במקרה קיצון, הן מבחינת חומרת העבירה שיוחסה למערער, הן מבחינת חומרת האמצעים שהופעלו כלפיו, הן מבחינת השתלשלות העניינים העובדתית במהלך 21 הימים הראשונים לחקירת המערער. בהתאם למבחנים המשפטיים המחייבים - דין הערעור להידחות".

עמירם בן אוליאל, רוצח משפחת דוואבשה בבית המשפט. מרץ 2022
עמירם בן אוליאל, רוצח משפחת דוואבשה בבית המשפט. מרץ 2022 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אלרון הביע את חששו מהמסר שהחלטת בית המשפט עשויה להעביר לגופי החקירה: "בכל זאת אודה, כי נותרתי מוטרד במידה מסוימת מפני העתיד לבוא, בהינתן המסר אשר ייקלט אצל גופי החקירה נוכח תוצאה זו. היכן שבית משפט זה קבע בעבר את פסלותן של הודאות בשל פגיעה בזכות ההיוועצות, נותיר כעת על כנה קביעה כי הודאות עוקבות להודאות שהושגו באמצעות לחץ פיזי – קבילות הן".

בערעור טענו צוות ההגנה עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד יהושע רזניק שמייצגים את אוליאל כי הודאתו של אוליאל נגבתה בעינויים. צריך גם להזכיר שאכן חלק מהודאותיו של אוליאל נפסלו בשל כך, אך הודאה אחת בנוסף לשיחזור הרצח נמצאו קבילות והובילו בסופו של דבר להרשעתו. אוליאל הוא למעשה היהודי הראשון שנחקר ב"חקירות צורך" הוא הוגדר "פצצה מתקתקת" - ולכן "חייבים להוציא ממנו מידע כי אחרת עלול להתרחש פיגוע שיביא לפגיעה בחפים מפשע".

הנאשם עמירם בן אוליאל
הנאשם עמירם בן אוליאל | צילום: תומר אפלבאום, הארץ/פול

פרקליטות המדינה התייחסה לפסק הדין: "הנאשם אשר לקח את חייה של משפחה שלמה תוך שהוא מותיר תינוק יתום, נחשד שהיה חלק מתשתית מאורגנת שמטרתה הייתה לנסות ולפגוע במרקם החיים העדין. על מנת למנוע את המשך פעילותם, בחלק מהחקירות נעשה שימוש באמצעים מיוחדים, אך חקירות אלה כלל לא היו חלק מהמארג הראייתי על בסיסו הוגש כתב האישום".

כמו כן, מהפרקליטות נמסר כי "במסגרת הערעור בחן בית המשפט בשנית את החקירות והשחזור, שעל בסיסן הורשע הנאשם וקיבל את עמדת הפרקליטות כי הודאות אלה - ניתנו באופן חופשי ומרצון וללא הפעלת אמצעים מיוחדים ובמנותק מחקירות בהן הופעלו".

ח''כ איתמר בן גביר
ח''כ איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר תקף את פסק הדין שניתן בעניינו של בן אוליאל. לדברי ח"כ בן גביר: "זהו יום שחור לדמוקרטיה. היום אין מחלוקת כי הודאתו של אוליאל ניתנה לאחר שנחקר בעינויים ומדובר בחוסר צדק משווע. חוקי מדינת ישראל, מחייבים את פסילת ההודאה, אך לצערי, שופטי בית המשפט העליון, התעלמו מכך או לא נתנו משקל ממשי להתנהלות. בית המשפט העליון קבע שעינו אותו ובמקום להוציאו לחופשי ולקבל החלטה הגיונית, בית המשפט שולח אותו לשלושה מאסרי עולם".

זירת פיגוע ההצתה בכפר דומא בו נהרג תינוק בן כשנה וחצי
זירת הפיגוע בכפר דומא | צילום: רויטרס

יצוין כי בחודש מרץ בשנה ששעברה, אביגדור פלדמן ויהושע רזניק, עורכי הדין החדשים שמייצגים עמירם בן אוליאל ערערו בבית המשפט העליון, הגישו בקשה להסיר את החיסיון שהוטל על הפגישה בפרקליטות שבה הוחלט לראשונה בישראל על חקירה בעינויים נגד חשוד יהודי.

עורכי הדין ביקשו לחשוף את תוכן הישיבה, במטרה להוכיח שהשימוש בעינויים כנגד בן עוליאל לא נעשה כדין. הסנגורים ביקשו לדעת מה הם הנהלים הפנימיים בשב"כ שמאפשרים חקירה בעינויים, מה מותר או אסור לעשות בחקירה כזו, כמה זמן מפעילים חוקרי השב"כ אמצעים מיוחדים ועוד.

עוד טענו עורכי הדין כי כל המעורבים בחקירה כולל היועץ המשפטי והמשנה לו, ידעו כי אין מדובר בחקירת צורך וסברו כי "מכוח הסכמה שבשתיקה לנצל את הימים האחרונים לאיסור הפגישה, לפני שיעלה על הבמה עורך דין של המערער וימנע את חקירת הצורך והשימוש בעינויים, כדי לחלץ הודאה מן המערער".

ריהאם עלי וסעד דוואבשה שנספו בפיגוע ההצתה בדומא
ריהאם, עלי וסעד דוואבשה שנספו בפיגוע ההצתה בדומא | צילום: רויטרס

כזכור, ביולי 2015 הושלכו בקבוקי תבערה לעבר ביתם של סעד וריהאם דוואבשה בכפר דומא (נפת שכם). ההורים נספו יחד עם בנם התינוק עלי שהיה בן שנה וחצי. הבן אחמד, בן 4, נפצע קשה מכוויות. במאי 2020 הורשע הנאשם המרכזי עמירם בן אוליאל ברצח שלושת בני המשפחה ובעבירות נוספות.