משפט דומא: בקשה להסיר החיסיון מהישיבה שאישרה חקירה בעינויים

לפני תחילת הדיון בערעור, סנגוריו של עמירם בן אוליאל ביקשו מביהמ"ש העליון לקבל את פרטי הפגישה בפרקליטות שבה הוחלט לחקור אותו בעינויים, במטרה להוכיח שהשימוש באמצעי זה נעשה שלא כדין

עמירם בן אוליאל בדיון בבית המשפט | צילום: חדשות 13

אביגדור פלדמן ויהושע רזניק, עורכי הדין החדשים שמייצגים עמירם בן אוליאל, שרצח את משפחת דוואבשה בכפר דומא לפני 5 וחצי שנים ומרצה שלושה מאסרי עולם, מתכוננים לערעור בבית המשפט העליון, והגישו בקשה להסיר את החיסיון שהוטל על הפגישה בפרקליטות שבה הוחלט לראשונה בישראל על חקירה בעינויים נגד חשוד יהודי.

עורכי הדין ביקשו בשבוע שעבר לחשוף את תוכן הישיבה, במטרה להוכיח שהשימוש בעינויים כנגד בן עוליאל לא נעשה כדין. הסנגורים מבקשים לדעת מה הם הנהלים הפנימיים בשב"כ שמאפשרים חקירה בעינויים, מה מותר או אסור לעשות בחקירה כזו, כמה זמן מפעילים חוקרי השב"כ אמצעים מיוחדים ועוד.

עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל

"ממסמכים אלה נלמד כי חקירת צורך היא אמצעי קבוע בשב"כ המעוגן בהנחיות פנימיות, המפרטות מי מוסמך לאשר חקירת צורך ובאיזה אמצעים על החוקר להשתמש מבחינת מנגנון גרימת הכאב, הזמן המקסימלי להפעיל אמצעי זה וכמה פעמים ניתן להשתמש במהלך חקירה אחת באמצעים מיוחדים, אלה", נכתב בבקשה.

עוד טענו עורכי הדין כי כל המעורבים בחקירה כולל היועץ המשפטי והמשנה לו, ידעו כי אין מדובר בחקירת צורך וסברו כי "מכוח הסכמה שבשתיקה לנצל את הימים האחרונים לאיסור הפגישה, לפני שיעלה על הבמה עורך דין של המערער וימנע את חקירת הצורך והשימוש בעינויים, כדי לחלץ הודאה מן המערער".

אחמד דוואבשה
אחמד דוואבשה | צילום: אל ג'זירה

במסגרת ההליך המשפטי להסיר את החיסיון נעשתה פניה תחילה לפרקליטות שדחתה את הבקשה וסירבה להעביר את החומרים לסנגורים. לאחר מכן נעשתה פניה לביהמ"ש העליון, ועל המדינה להשיב עד מחר (שלישי) האם בכוונתה לאפשר הצצה לתוכן הפגישות שהתקיימו בפרקליטות. בקשה זו מרמזת על קו ההגנה בו הולכים לנקוט סנגוריו של בן אוליאל בערעור בעליון שיתחיל בחודשים הקרובים.