תעלומת איוואן האיום: בחזרה למשפט הפושע הנאצי שהסעיר את ישראל

יותר מרבע מאה עברה מאז שבית המשפט העליון הפך את הרשעתו של איוואן דמיאניוק, וזיכה אותו מעונש מוות מחמת הספק, אך הדרמה המשפטית המטלטלת מסרבת לגווע – ועומדת בלב סדרה חדשה בנטפליקס

זמן צפייה: 16:15

יותר מרבע מאה עברה מאז שבית המשפט העליון הפך את הרשעתו של איוואן דמיאניוק, וזיכה אותו מחמת הספק על פשעי מלחמה במחנה טרבלינקה, אך הדרמה המשפטית המטלטלת מסרבת לגווע. הדרמה שבמשפטו של דמיאניוק עומדת כעת בלב סדרה חדשה בנטפליקס. ב-1987 היו נשואות עיני ישראל אל איוואן דמיאניוק, אדם שחי את חייו בתור פועל פשוט במפעל לכלי רכב בקליבלנד, אוהיו – עד שהוסגר לישראל והפך באחת ל"איוואן האיום".

משפט הראווה שנערך בבנייני האומה בירושלים היה אמור להיות סגירת מעגל לא רק עבור ניצולי טרבלינקה, אלא של מדינה שלמה שעמדה מאחוריהם. אך בשלב זה הצטרף לצוות ההגנה עורך דין יורם שפטל, פרקליט לא מוכר באותה תקופה.

עוד בחדשות 13:

"370 עמודים עם ראיות חדשות": זדורוב הגיש בקשה למשפט חוזר

דוח: גל תקריות אנטישמיות בארה"ב מאז הטבח בפיטסבורג

משפטו של איוואן דמיאניוק
משפטו של איוואן דמיאניוק | צילום: ארכיון כאן 11

לטענת שפטל, מאחורי הסגרתו של דמיאניוק עמדה מזימה קומוניסטית נגד ארצות הברית. "חמשת העדים – חלקם סניליים, חלקם רימו, חלקם גם וגם", מאשים עורך הדין. "והשופטים על סמך התרשמותם, הרי הם לא היו שם איתם, הגיעו לטעות העובדתית הגדולה ביותר בהיסטוריה".

לבסוף, על אף עדויות המומחים שהביאה ההגנה, הרשיע בית המשפט את דמיאניוק ובאפריל 1988 גזר עליו עונש מוות. עם זאת, חמש שנים לאחר מכן, כאמור, הגיש דמיאניוק ערעור ובו עדויות מפי שומרי מחנות רוסים שטענו כי איוואן האיום היה אדם בשם איוואן מרצ'נקו. צוות העליון החליט פה אחד לזכות אותו מחמת הספק. לאחר שגורש מישראל לגרמניה הועמד לדין בסיוע לרצח עשרות אלפים במחנה סוביבור, הורשע ונשלח למאסר של חמש שנים. דמיאניוק ערער גם על גזר דין זה – אך מת בכלא ב-2012 בטרם התקבלה החלטה.