אלרון על פסילת דרעי: "כתבתי את דעתי". יתמודד לעליון? "קשקושים"

יממה אחרי פרסום הכרעת בג"ץ בנוגע למינוי דרעי לשר אמר השופט יוסף אלרון, שהיה בדעת מיעוט, לחדשות 13: "מה שיש לי להגיד - כתבתי". על השאלה האם יתמודד לנשיאות בית המשפט העליון הוא השיב: "עזוב אותי מהקשקושים האלה"

זמן צפייה: 03:04

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון, שהיה בדעת מיעוט בבג"ץ דרעי, אמר הערב (חמישי) לחדשות 13 אחרי פסילת השר: "מה שיש לי להגיד - כתבתי". על השאלה האם יתמודד לנשיאות בית המשפט העליון הוא השיב: "עזוב אותי מהקשקושים האלה".

מוקדם יותר היום שלחה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו היא קוראת לו לפטר את שר הפנים והבריאות, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ולמנות שרים אחרים במקומו. זאת, בהתאם לפסיקת בג"ץ מאמש שפסלה את האפשרות שדרעי יכהן כשר בממשלה.

"על פי פסק הדין שניתן היום בהליך שבנדון, חה"כ דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל", כתבה בהרב-מיארה במכתב. "אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה בסעיף 22(ב) לחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה", הוסיפה היועמ"שית. "נוכח המגבלות שבדין החלות בעניינך, יש למנות גורם אחר לכהן בתפקידי שרה בריאות ושר הפנים".

ח''כ ישראל אייכלר מיהדות התורה
לבג''ץ אין זכות לדרוש שיצייתו לו - הוא דיקטטורה כמו פוטין''. ח''כ ישראל אייכלר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, המכהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, התראיין בגלי צה"ל שם טען כי "לבג"ץ אין זכות לדרוש שיצייתו לו - הוא דיקטטורה כמו פוטין". לדבריו של אייכלר, "הפוטינים חושבים שהם צודקים ויכולים לכבוש את אוקראינה, להרוג אנשים חפים מפשע במשך חצי שנה, והעולם - שותק".

לדבריו, "מבחינה מוסרית, אין לבג"ץ יכולת לדרוש שמישהו יציית לפסקיהם כשהם לא מצייתים לחוק. יש פה מלחמת תרבות, כיבוש איטי שלקח 20-30 שנה". עוד אמר אייכלר: "גם כשבגין עלה לשלטון היו אנשים שאמרו שיהיו יריות ברחובות, אבל אז הצליחה ההגמוניה האליטיסטית להקטין אותו, ולהשאיר את כל מערכות השלטון בידיה".

בהתייחסו למחאה הציבורית נגד הרפורמות המשפטיות של שר משפטים יריב לוין אמר הח"כ: "הפגנה זה חשוב מאוד, אני בעד חופש הביטוי, אבל תשמע את הסגנון - 'הם השליטים, הם העליונים, והעם הטיפש - צריך להגביל אותו'". עוד אייכלר הוסיף: "אנחנו לא רוצים מלחמה ברחובות, אנחנו הדמוקרטים רוצים מאבק מוחות. ההר המשפטי יצא קטן כמו עכברון דיקטטורי".

גלי בהרב-מיארה ואריה דרעי
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וחבר הכנסת אריה דרעי | צילום: שיר תורם, יונתן זינדל, פלאש 90

השופטים רמזו לרפורמת מערכת המשפט: "לצרכים פוליטיים"

נזכיר כי העניין המרכזי בפסילת בג"ץ את חבר הכנסת אריה דרעי מכהונה כשר היא העילה בגינה הוא נפסל. העילה המרכזית לפסילתו היא עילת הסבירות - בהתאם להערכות שהיו גם בסביבתו. עם זאת, חמישה שופטים הוסיפו עילה נוספת לפסילה והיא ההשתק המשפטי.

השופטים ברק-ארז, שטיין, מינץ, גרוסקופף וכבוב פסלו את דרעי בטענה שקיימת מניעות משפטית, או השתק משפטי, מלהעלות את הטיעונים שהעלה דרעי בבג"ץ מפני שהם סותרים את הטיעונים שכבר נתן לבית המשפט השלום - בעיקר הצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. הטענות הסותרות מהוות הונאה של בית המשפט מפני שההחלטה של בית משפט השלום התבססה על דבריו.

לא זו בלבד, השופטים התייחסו גם ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, ועל אף שבג"ץ לא נוטה להתערב בתיקון חוק יסוד - חלק מהשופטים טענו כי מדובר בהליך פסול בחוק פרסונלי. לטענתם, הליך החקיקה של לוין מיועד לצרכים פוליטיים מסוימים.

שופט ביהמ''ש העליון יוסף אלרון
שופט ביהמ''ש העליון יוסף אלרון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עניין נוסף שעלה בהכרעה הוא דעת המיעוט של השופט אלרון. לפני מספר ימים פרסם העיתונאי אבישי גרינצייג ב"גלובס" כי השופט אלרון מעוניין בתפקיד נשיא בית המשפט העליון, אם יבוטל הנוהג הנוכחי לפיו השופט הוותיק ביותר מתמנה לתפקיד - צעד שמתוכנן להיכלל ברפורמה המשפטית של הקואליציה. החלטתו אמש מעניקה לו נקודות זכות אצל אלו שרוצים לראות אותו בתור נשיא בית המשפט העליון. אם יבוטל הנוהג, לאלרון יהיה אופק של שנתיים לכהונה כנשיא מאוקטובר הקרוב.

כאמור, בג"ץ החליט שלא לפסול את חוק היסוד שחוקק על מנת לקדם את מינוי דרעי. עם זאת, חלק מהשופטים כתבו בפסק הדין כי "תיקון חוק היסוד הוכתם בכתם פרסונלי מובהק וזוהי שיאה של תופעה פסולה לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן חוקי יסוד". במערכת המשפט יכולים להשתמש בכך גם במקרה שתעבור הרפורמה המשפטית ולא שוללים פסילה שלה על בסיס טענה זו.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביתו של יו''ר ש''ס אריה דרעי, הבוקר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביתו של יו''ר ש''ס אריה דרעי, הבוקר

בקואליציה מנסים להבין: איך אפשר להחזיר את דרעי?
בפני נתניהו והקואליציה עומדות מספר אפשרויות כעת. ראשית, על אף האמירות בימים האחרונים, נתניהו אינו מעוניין להפר את הוראת בג"ץ ולא רוצה את ה"כתם" הזה. האפשרות לשנות את ההשתק המשפטי בעייתית מאוד, מפני שהוא מיסודות המשפט בישראל והוא עולה בכל צורות ודרכי המשפט. אפשרות נוספת שעלתה היא העברת הצעת אי-אמון והשבעת ממשלה חדשה במסגרתה דרעי יהיה ראש הממשלה החליפי. האפשרות הזו בעייתית גם היא מפני שהיא עלולה להיפסל בבג"ץ.

בתוך כך, עומדת בפני דרעי האופציה לכהן כיו"ר סיעתו כחבר כנסת מן המניין ולא לכהן כשר כלל. בכל מקרה, ההערכות הן שש"ס לא תצא מהקואליציה ולא תפיל את הממשלה חרף האיומים. אם דרעי לא יכהן כשר, שני שמות עלו למחליפים - משה בר סימן טוב בתור שר הבריאות ואריאל אטיאס בתור שר הפנים. עוד לא התקבלה החלטה בעניין וכרגע אלו רק הערכות.

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרעי: "שמחתי על החלטת בג"ץ, ישפוט העם ויראה"
אחרי פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, בתגובה ראשונה דרעי אמר: "זו התוצאה הטובה ביותר", כשהוא מתכוון לכך שלראש הממשלה נתניהו אין ברירה אלא לפטר אותו - והתוצאה הזו תהיה המנוף לביצוע המהפכה המשפטית.

מבחינתו של דרעי, החשיבות בהיותו בקבינט המדיני-ביטחוני חשובה, ולכן האופציה להיות ראש הממשלה החליפי טובה בעיניו, אך הוא אומר שהוא לא קיבל הצעה כזו. אחרי פרסום ההחלטה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביתו של דרעי בשכונת הר נוף בירושלים, ואמר לו: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".
בתום כינוס התמיכה בביתו אמר דרעי לחברי הכנסת של ש"ס: "אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד. כששמעתי היום את החלטת בג"צ, לא שהיא היתה בלתי צפויה, היתה לי שמחה. אין שמחה כהתרת הספיקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה".

נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ
נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני לא אכנס עכשיו לגוף הנושא, עוד יהיה לי זמן להתבטא. רק רציתי שהחברים ידעו דבר אחד", הוסיף דרעי, "בשבוע שעבר ליווינו את זקן חברי מועצת חכמי התורה מרן הרב בעדני זצוק"ל, והיה לי קשה מאד לדבר בהלוויה, ואני חוזר על מה שאמרתי והבטחתי שם בפני רבבות עם ישראל: אנחנו נמשיך ביתר שאת וביתר עוז את המהפכה שהם התחילו".

עוד אמר יו"ר ש"ס: "לא משנה באיזה צורה נעשה זאת, אנחנו מחוייבים לשלושת המנהיגים שלנו שנפטרו להמשיך את הדרך עליה הם מסרו את נפשם, למען כלל הציבור שלנו. אין לנו את הלוקסוס לחשוב מחשבות אישיות. זו השליחות שלנו ונעשה אותה בכל בעוצמה יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם".