המשטרה מעלה הילוך במאבק בהתנכלויות לנוצרים: "תופעה מכוערת"

לאחר הסיקור הנרחב בחדשות 13 לתופעת ההתנכלויות וגילויי השנאה כלפי אנשי דת נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, במשטרה קיימו מפגש מיוחד עם אנשי הדת - וחשפו נתונים אודות היקף התופעה. מפקד המחוז: "נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת"

Whatsapp Image 2023 08 09 At 0
ניצב דורון תורג'מן עם אנשי הדת הנוצרים | צילום: דוברות המשטרה

בהמשך לסיקור הנרחב של התופעה בחדשות 13, משטרת ירושלים חשפה אתמול (שלישי) נתונים המצביעים על היקף תופעת ההתנכלויות לנוצרים בעיר בתקופה האחרונה. שוטרי הפיקוד קיימו מפגש עם ראשי הכנסיות והעדות הנוצריות ומפקד המחוז דורון תורג'מן הבהיר: "מדובר במעשה פסול ומכוער. נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת, אנשי דת ובכלל". במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר הבוקר בכנסיית סטלה מאריס בחיפה, שם התעורר לאחרונה עימות בין אנשי הדת לחסידי "שובו אחים" מהאזור.

מטרת המפגש הייתה עדכונים, שיח והצפת בעיות בין מנהיגי העדות לבין השוטרים. חלק גדול מהמפגש הוקדש לתופעת גילויי השנאה כלפי אנשי הדת הנוצרים בירושלים, בפרט בעיר העתיקה. מתחילת 2023 נפתחו במחוז ירושלים 16 תיקי חקירה בעקבות תלונות שהתקבלו, דיווחים למשטרה או זיהוי של שוטרים.

התיקים שנפתחו הם באירועי ונדליזם, אלימות והתנכלות כלפי נוצרים או מוסדות דת נוצרים בירושלים. בתיקים אלו נעצרו ועוכבו 21 חשודים ומרביתם התרחשו בעיר העתיקה. בחלק מהמקרים הוגשו כתבי אישום ובאחרים החקירה עדיין מתנהלת. עם זאת, יש לציין כי לחדשות 13 נודע בתקופה האחרונה על עשרות מקרים של התנכלות וגילויי שנאה כלפי נוצרים, רבים מהם הסתיימו ללא התערבות משטרתית.

אלימות כלפי נוצרים בירושלים
אלימות כלפי נוצרים בירושלים | צילום: חדשות 13

במשטרה סיפקו מספר דוגמאות לכתבי אישום שהוגשו נגד משחיתים. בתחילת השנה, שני צעירים השחיתו וגרמו נזק למספר רב של מצבות וקברים בבית הקברות הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים. חוקרי מחוז ירושלים התחקו אחר החשודים ומספר ימים לאר מכן הם נעצרו לחקירה. עם סיום חקירתם הוגש נגדם כתב אישום.

במקרה אחר בתחילת חודש פברואר, עצרה המשטרה תייר אמריקאי בשנות ה-40 לחייו שהשחית פסל בכנסייה בעיר העתיקה בירושלים. בחקירתו התברר כי הוא לוקה בנפשו ובית המשפט שלח אותו לאשפוז בכפייה.

Whatsapp Image 2023 08 09 At 0
אנשי הדת הנוצרים במפגש עם שוטרי מחוז ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, במשטרה התייחסו אף למקרי היריקות כלפי אנשי הדת וחשפו כי במספר מקרים שהיו לאחרונה, המשטרה עיכבה או עצרה לחקירה חשודים בכך. בחודש מאי השנה, זוהה חשוד בן 14 שירק לעבר כנסייה בעיר העתיקה, נתפס ועם סיום החקירה הועבר התיק בעניינו לפרקליטות.

עוד הובהר כי מקרים רבים של יריקה אינם מדווחים על אף חומרתם והוסיפו כי "מדובר במעשה פסול ומכוער, שראוי לגנותו ולהוקיעו מכל וכל". כמו כן, המשטרה פועלת במקרים אלה על אף ההיתכנות הנמוכה להעמדה לדין.

Whatsapp Image 2023 08 09 At 0
ניצב דורון תורג'מן עם אנשי הדת הנוצרים | צילום: דוברות המשטרה

מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן אמר במפגש: "אנו מחויבים ופועלים לבטחונכם בכל השנה. אנחנו ערים לנושא ומטפלים בו בכל הכלים שברשותנו. כשמנתחים את המקרים שדווחו לנו מתחילת השנה הכמות אמנם אינה גדולה, אבל אני ער לעובדה שבחלק גדול מהמקרים לא מדווחים יריקות לידכם על הרצפה - וזו התופעה המכוערת והרווחת ביותר שעמה אתם ואנשיכם מתמודדים".

"חרטנו על דגלנו לאפשר לכל אדם מכל דת את חופש הפולחן בירושלים, ובעיר העתיקה בפרט. לא תהיה סבלנות או סלחנות למי שמבצע מעשי שנאה כלפי האחר. נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת, אנשי דת ובכלל".