העליון קיבל את ערעור הפרקליטות: האישומים נגד אלוביץ' ובנו יוחזרו

ערעור המדינה התקבל, ונקבע כי כתב האישום המלא נגד איש העסקים ובנו בפרשת בזק יוחזר להמשך בירור, כולל הסעיפים שבוטלו על ידי בית המשפט המחוזי. בין האישומים: עבירת מרמה והפרת אמונים בתאגיד וקבלת דבר במרמה

זמן צפייה: 01:39

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (חמישי) פה אחד את ערעור המדינה בנוגע לאישומים נגד איש העסקים שאול אלוביץ' ובנו בפרשת בזק, וקבע שהם יוחזרו. האישומים כללו עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות של הכללת פרט מטעה בדיווח כדי להטעות את ציבור המשקיעים.

על פי החלטת בית המשפט, סעיפי האישום מגיעים על רקע הדלפת חומרים ומסמכים מוועדות בלתי תלויות שהוקמו במסגרת הליכי אישור "עסקת בזק-יס" שהביאה למיזוג החברות בזק ודי.בי.אס, ו"עסקת יס-חלל" בה רכשה חברת יס מקטעי שידורי לווין מחברת חלל תקשורת. בהחלטת בית המשפט המחוזי בוטלו שני האישומים מן הטעם שהעובדות שפורטו בהם אינן מגלות עבירה.

בפסק הדין קבע בית המשפט העליון כי לא מדובר במצב שבו "ניתן לומר באופן מובהק וללא בירור ראייתי", כי גם אם יוכחו העובדות בכתב האישום, לא יהיה בסיס להרשעת הנאשמים בעבירות שיוחסו להם. זאת שכן, על פי כתב האישום, הוועדות הוקמו לבדיקת העסקאות טרם אישורן ולשם ניהול המשא ומתן באופן המדמה תנאי שוק, על רקע העניין האישי שהיה לאנשי העסקים בעסקאות.

לפי הנטען בכתב האישום, המידע אשר היה בו הועבר לידי בעלי העניין למרות מצגים שונים מהם השתמע כי המידע לא היה אמור להגיע לידיהם, תוך הסתרת העברת המידע. החלטת בית המשפט העליון היא כי החלטת בית המשפט המחוזי בוטלה וכתב האישום בכללותו נגד כל הנאשמים (ללא חברה אחת), הוחזר להמשך בירור בבית המשפט המחוזי.

שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהפרקליטות נמסר: "החלטת בית המשפט העליון שולחת מסר ברור ביחס לחשיבות השמירה על חובות בעלי שליטה ונושאי משרה בשוק ההון, על מנת להגן על ציבור המשקיעים. בית המשפט קיבל את טענת הפרקליטות כי חובת סודיות היא ממאפייניה היסודיים והבסיסיים של ועדה בלתי תלויה, שמטרתה לבחון עסקאות מול בעל השליטה במסגרתן יש ניגוד עניינים מובנה. חשוב להדגיש כי במסגרת ההחלטה צוין כי על פניו, פעילות כזו, ככל שתוכח, אכן עשויה לעלות לכדי הפרת נורמה פלילית של עבירת מרמה והפרת אמונים בתאגיד".

מטעמם של עורכי הדין אלון רון, איילת לשם, קרינה קומורוב וז'ק חן, המייצגים את שאול אלוביץ', נמסר: "מר אלוביץ' מכבד את בית המשפט העליון ואת פסק הדין שניתן הבוקר. בהתאם לפסק הדין, האישומים שבוטלו יוחזרו לשמיעת ראיות בבית המשפט המחוזי. אנו ערוכים לנהל את המשפט, ובטוחים שהתוצאה המשפטית הבטוחה והצודקת, תהיה זיכויו המלא של מר אלוביץ' מכל אשמה".

בערעור בעליון ייצגו עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה ושרית משגב מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. את ההליך בבית המשפט המחוזי בתל אביב מנהלים עו"ד אמיר טבנקין, יעל ענתות, ניצן וולקן, סתיו גינת, הדס נאמן, מיכל אלבז מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

עמיקם שורר, סמנכ''ל בזק לשעבר
עמיקם שורר, סמנכ''ל בזק לשעבר | צילום: פלאש 90

נזכיר כי בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל לפני כשנה חלק מסעיפי האישום בנוגע לעסקת בזק-יס ולוועדה בלתי תלויה שהייתה אחראית על מיזוג החברות. כתוצאה מביטול האישומים זוכו סמנכ"ל החברה לשעבר עמיקם שורר, מזכירת החברה לשעבר לינוי יוכלמן ואור אלוביץ', בנו של בעלי החברה לשעבר שאול אלוביץ'. יש לציין כי לא קיים קשר בין אירועים אלה לבין תיק 4000.

אלוביץ' היה בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון של חברת יורוקום אחזקות 1979 בע"מ, שהחזיקה בין היתר בשליטה בקבוצת בזק והפעילה את אתר החדשות וואלה. אלוביץ' כיהן כיו"ר דירקטוריון בזק ויו"ר דירקטוריון וואלה וכן היה בעל שליטה בחברת חלל תקשורת וכיהן כדירקטור בחברה.

אלוביץ' מואשם בתיק 4000 בכך שנתן שוחד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באמצעות היענות חריגה באתר וואלה לדרישות סיקור של נתניהו ובני משפחתו, בתמורה לפעולות שלטוניות שהיטיבו עם עסקיו של אלוביץ' ועם חברת בזק.