שיחת הנזיפה של בן גביר במפכ"ל: "מתעסק רק במינויים ולא בפשיעה"

עוד לפני הטבח ביפיע, השר לביטחון לאומי הטיח ברנ"צ שבתאי במהלך עוד דיון על המועמדים להחליף את מפקד מחוז ת"א: "החלקתי את הפאשלות שלך - ועכשיו מעניינים אותך רק חברים שלך במקום להשתלט על מה שקורה ברחוב"

זמן צפייה: 00:37

שיחה קשה התנהלה אתמול (חמישי) בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, עוד לפני רצח חמשת האזרחים בכפר יפיע. "אתה מתעסק רק במינויים ולא במה שקורה במגזר הערבי", הטיח בן גביר בשבתאי, "פתחתי איתך דף חלק, החלקתי את הפאשלות שלך במבצע שומר חומות והתקלות באסון מירון - ואתה עכשיו מעניין אותך רק חברים שלך במקום להשתלט על מה שקורה ברחוב".

השר בן גביר והמפכ"ל נועדו יחד שוב מכיוון שעדיין אין להם מועמד מוסכם לתפקיד מפקד מחוז תל אביב במקומו של ניצב עמי אשד, וזה מה שעוצר את כל סבב המינויים. המפכ"ל מעוניין למנות לתפקיד את מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, אך בן גביר לא מעוניין למנות אותו מכיוון שהוא לא היה מפקד מרחב גדול, והוא רוצה למנות את סגן מפקד מחוז ירושלים, תנ"צ דני לוי, מי שבעבר היה מפקד מרחב ירקון.

לאחר השיחה הזאת אירע כאמור הטבח ביפיע, כאשר שעות לאחר מכן נרצח אדם נוסף ברכבו במחלף קסם, והיום נרצחה נערה בכניסה לירכא שבגליל. אמש פורסם במהדורה המרכזית כי קצינים בכירים במשטרה מתחו ביקורת חריפה על המפכ"ל, אשר לדבריהם "איבד שליטה". אותם בכירים טענו עוד כי "מדובר בהזנחה של השנים", וכי שבתאי התנגד מתחילת הקנדציה שלו להכניס את שב"כ לתמונה - גם כשהיה לו ברור שלמשטרה אין יכולת להתמודד עם הבעיה.

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש התקיימה הערכת מצב דחופה בין רה"מ בנימין נתניהו לשר בן גביר, ובמהלכה אמר בן גביר לנתניהו כי "חייבים להכניס פנימה מיד את השב"כ". ברמת הטווח המיידי כך מודה בן גביר זה הדבר היחיד שיכול לסייע. עוד דיבר בן גביר בשיחה עם נתניהו על משמר לאומי ועל הוספת שוטרים, אבל כל אלו תהליכים שייקח חודשים ארוכים עד שתהיה להם איזושהי השפעה.

בשיחות שמתקיימות בימים האחרונים בין בן גביר לנתניהו סביב האלימות הגואה ושאלת הכנסת השב"כ לאירוע, בן גביר אומר כי "כשמדינת ישראל רצתה לטפל באירועים שנקראים תג מחיר היא ידעה ידעה טוב מאוד להכניס את השב"כ, וכך יש לעשות גם כאן".

Whatsapp Image 2023 05 03 At 0
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כזכור, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי גורמים בכירים במשטרה משמיעים ביקורת חריפה כלפי המפכ"ל שבתאי, כאשר קצינים בכירים אומרים שעליו לקחת אחריות ולתת למישהו אחר להשתלט על המצב. במשטרה אומרים כי שבתאי איבד שליטה, ויש קצינים שאומרים שהמשטרה פועלת בשיטת הפלסטר ושאין תוכנית ארוכת טווח. אחד הבכירים במשטרה אמר אמש כי המפכ"ל "היה צריך לקחת את הנושא בטיפול אישי עם כל היחידות המיוחדות. במקום להבין שמדובר במצב חירום לאומי הוא מתעסק באירועי יחסי ציבור".

עוד טוענים גורמים בכירים במשטרה כי מדובר בהזנחה של שנים, כשבין היתר שבתאי התנגד מתחילת הקדנציה שלו לכניסת השב"כ, גם כשהיה ברור לו שלמשטרה אין יכולת למגר את הפשיעה בחברה הערבית. מתחילת השנה איבדה המשטרה 2,000 שוטרים שעזבו, זאת בנוסף ל-25 תקנים לחטיבת המודיעין שאושרו לאחרונה ועדיין לא אוישו.