בג"ץ נגד בן גביר: הימנע מלהתוות מדיניות למשטרה ביחס להפגנות

שופטי בג"ץ קיבלו את עמדת האגודה לזכויות האזרח, והוציאו צו ביניים שאוסר על השר לביטחון לאומי להתוות מדיניות למשטרה ביחס להפגנות. בג"ץ קבע כי השר חרג מסמכותו - וכי עליו להימנע מלתת הנחיות והוראות אופרטיביות למשטרה בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה

זמן צפייה: 00:36

שופטי בג"ץ קיבלו הבוקר (רביעי) את עמדת האגודה לזכויות האזרח, והוציאו צו ביניים שאוסר על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להתוות מדיניות למשטרת ישראל ביחס להפגנות. בג"ץ קבע כי השר בן גביר חרג מסמכותו, וכי עליו להימנע מלתת הנחיות והוראות אופרטיביות למשטרה בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה.

כזכור, בחודש נובמבר האחרון הגישה האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד יונתן ברמן, בקשה לצו ביניים בדרישה להורות לבן גביר להימנע ממתן הוראות והנחיות בכל עניין הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה. בבקשה שהוגשה במסגרת העתירה לביטול התיקון לפקודת המשטרה ("חוק בן גביר"), הדגישה האגודה כי בן גביר, לפי הודאתו, פועל בניגוד מוחלט להנחיות היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שהורתה לו ולהימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף, בפרט בכל הנוגע למחאות ציבוריות כנגד השלטון.

בבקשה הביאה האגודה ציטוט מדבריו של בן גביר עצמו, בו הוא מתייחס להפגנה להשבת החטופים ולהפסקת אש. בן גביר מתייחס להפגנה זו כתמיכה "בנאצים" ומבהיר שבהתאם להנחייתו, "משטרת ישראל מנעה עד כה קיום מפגני הזדהות עם הנאצים מהחמאס", אך פרקליטות המדינה "כפתה על משטרת ישראל להסכים להפגנה הזו".

הפגנה נגד המשך הלחימה, בשבוע שעבר בת"א
הפגנה נגד המשך הלחימה, בשבוע שעבר בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

השר בן גביר מסר בתגובה: "החלטת בג"צ שמונעת ממני הסמכות למנוע תמיכה באוייב בשעת מלחמה, היא בלבול מוסרי חמור. מדינת ישראל נלחמת על קיומה וביטחונה, ולא נתפס כיצד ניתן לקבל החלטה כזאת המאפשרת לאוייב להפגין נגד חיילנו במיוחד בזמן שיום יום אנו קוברים את מיטב לוחמנו".

בא כוחה של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד יונתן ברמן, מסר: "אנו מברכים על צו הביניים. התסריט ממנו חששנו כאשר עתרנו נגד השינויים שביצעה הממשלה הזו בסמכויות המשטרה מתממש לנגד עינינו. השר בן גביר מכניס שיקולים פוליטיים לתוך החלטות מקצועיות רגישות של המשטרה בתחום ההפגנות וחופש הביטוי. רק במשטרים אפלים הפוליטיקאים מחליטים מתי ואיך יפגינו נגדם ומה המסרים המותרים בהפגנה".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "בית המשפט מוציא היום לשר איתמר בן גביר כרטיס אדום ומסביר לו בצורה הברורה ביותר שיש - משטרת ישראל היא לא משטרה פוליטית ואתה, כאיש פוליטי, לא יכול להשתלט עליה ולנהל אותה כאילו הייתה המשטרה של עוצמה יהודית. מפכ"ל המשטרה קיבל היום גיבוי מלא משופטי בג"ץ ועליו להעמיד את השר במקום, כל אימת שהוא מבקש להתערב, לרמוס ולדרוס את הנורמות המקובלות של המשטרה. על משטרת ישראל להמשיך להיות משטרה של מדינת ישראל ולא להפוך למשטרה פוליטית".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

שלשום קיבל יו"ר ועדת הבחירות, השופט נועם סולברג, את עתירת התנועה לאיכות השלטון, וקבע כי הסרטונים של בן גביר מחלק נשקים לכיתות כוננות מהווים תעמולת בחירות אסורה. השר בן גביר נדרש להסיר את הפרסומים עד 14 בינואר.

השופט סולברג חייב את בן גביר ומפלגתו בתשלום הוצאות של 7,000 שקלים, וקבע כי מטרתו של בן גביר היא "להעביר מסר ציבורי פוליטי לאזרחי ישראל". עוד קבע סולברג כי מדובר בנסיון של בן גביר לקבע את הזיהוי שלו עם פעולה רשמית של המשטרה.