אהרן ברק נפרד ממרים נאור: "פסקי הדין שלה יישארו לדורות"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר התראיין ל"חדשות היום" וספד לנשיאה בדימוס שהלכה לעולמה והיא בת 74. "היא הייתה השופטת האידיאלית", אמר ברק. "הייתי רוצה שכולם יהיו כמוה". נאור תובא למנוחות מחר ב-12:00 בבית העלמין סנהדריה בירושלים

זמן צפייה: 04:45

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק התראיין בצהריים (שני) ל"חדשות היום" עם אלמוג בוקר ונפרד ממרים נאור, גם כן נשיאת עליון לשעבר, שהלכה לעולמה הבוקר והיא בת 74. נאור תובא למנוחות מחר בשעה 12:00 בבית העלמין סנהדריה בירושלים.

"נאור הייתה השופטת האידיאלית. היא השופטת שאני יודע ששום דבר לא יזיז אותה. לא ימינה ולא שמאלה. רק העובדות והדין כפי שהיא מבינה אותם", אמר ברק בריאיון. "זה מה שאתה מצפה מהשופט שלך – שהוא יהיה מקצועי מהמדרגה הראשונה וייתן פסק דין במהירות ראויה שפותר את הבעיה שניצבת לפניו".

הוא המשיך וסיפר כי "הייתי רוצה שכולם יהיו כמוה וזה לא פשוט. היא הייתה תלמידה שלי באוניברסיטה, אחות צעירה ומורה שלי. מכל מלמדיי השכלתי. ישבתי איתה במספר הרכבים, קראתי את כל פסקי הדין שהיא כתבה בתקופת היותה בבית המשפט העליון. אמרתי לעצמי שגם אני מסכים או לא מסכים לתוצאה, אני מסכים לדרך ולצורת החשיבה שלה".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק | צילום: חדשות 13

ברק התייחס גם לפרידת המשפחות השכולות באסון מירון, שכינו את נאור "האמא של מירון" בעקבות עמידתה בראשות ועדת החקירה לאסון. "היא אנושית. מאוד אנושית. לא אתפלא שזו הייתה התגובה של המשפחות השכולות של אסון מירון", אמר נשיא העליון לשעבר.

על פסקי דינה אמר: "התרשמתי מפסק הדין שלה בפרשת הבנקאים. פסקי הדין שלה יישארו לדורות. פסק דין הוא כתיבה על קרח. שמש ראשונה והקרח נמס. רק מעטים מפסקי הדין שנכתבים נשארים בחיים ושלה נשארו. אצל מרים יש פסקי דין שהם מגדלורים".

הוא סיכם את הרגע שהוא זוכר בעיקר מנאור: "אני זוכר היטב את היום שישבנו ביחד ביומה הראשון בבית המשפט העליון. אני זוכר שאמרתי כמה אני שמח שהיא מצטרפת אלינו".

נאור הייתה נשיאת בית המשפט העליון מינואר 2015 עד אוקטובר 2017, וכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון משנת 2003. בימים אלה עמדה נאור בראש ועדת החקירה הממלכתית לחקירת האסון במירון.

נאור נולדה בירושלים בשנת 1947, למדה בגימנסיה העברית רחביה ושירתה בצה"ל כמורה חיילת. בשנת 1971 סיימה בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית, והתמחתה בעריכת דין אצל שופט בית המשפט העליון משה לנדוי.

בשנת 1972 החלה נאור לעבוד בפרקליטות המדינה, ובשנת 1980 מונתה לשופטת בבית משפט השלום בירושלים. בשנת 1989 מונתה לשופטת בבית המשפט המחוזי, ומשנת 2001 כיהנה כשופטת בבית המשפט העליון, עד שקיבלה מינוי קבע בשנת 2003.

באפריל 2012 נבחרה נאור על ידי הוועדה לבחירת שופטים לתפקיד המשנה לנשיא בית המשפט, ובינואר 2015 החליפה את אשר גרוניס כנשיאת בית המשפט העליון, תפקיד בו כיהנה עד לפרישתה באוקטובר 2017. מאז אוקטובר 2018 כיהנה נאור כנשיאת בית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית.

במערכת הפוליטית נפרדו מנאור וגם הפעם זה לא עבר ללא סערה. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התראיין לרדיו גלי ישראל ואמר: "קשה לי להיות צבוע". מאוחר יותר פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלו ובו כתב: "מכבד את זיכרה של מרים נאור ז"ל ומשתתף בצערה של המשפחה. עם זאת, אני מסרב להצטרף לחבורת הצבועים שמתעלמים מהמחלוקות העמוקות שהיו למחנה הלאומי עם פסיקותיה".